Gå til innhold
Fiskersiden

Ålefiske på Karmøy 2006


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Var oppom vannet på 17.mai for å fore litt, og igår samlet NMU-rovfiskerne seg for å ta årets første ål. Vi fisket med 2 stenger hver, og det ble fisket slik:

3 stenger med makk

2 stenger med reke

1 stang med makrell

Vi hadde forhåpninger om ål på land, men må nok innse at vi bør ha en varmeperiode til først. Lufttemp ca 10-12grader, vanntemp ikke målt men tipper den til å være noe lavere enn lufttempen.

Vannet inneholder fin ål, og rusefanget ål på 2.8kg er dokumentert...

Som hyggelig bifangst fikk vi hver vår ørret på makkstengene, med min som den største på respektable 440gram, bilde kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Synd det ikke ble noe ål KIS.

Høres ut som et spennede vann med et slik eks. på 2,8 kg... men (som andre som har sagt det før meg) det går ikke ann å fiske på død fisk. :D

En annen ting.... "den største på respektable 440gram" ???

Er det respektabel strl. det der??

(spør fordi jeg lurer, ikke for å provosere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting.... "den største på respektable 440gram" ???

Er det respektabel strl. det der??

(spør fordi jeg lurer, ikke for å provosere...)

Kommer vel an på potensialet i vannet. Får jeg ørret på 440 gram i Skogseid vil jeg si det er lysår unna respektabelt, får jeg det i vannet ved hytta på fjellet i Hardanger er det absolutt respektabelt.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet ditt er berettiget :D

440gram er over gjennomsnittet her i distriktet. Ikke fordi det ikke finnes vann med stor fisk, men fordi det finnes så mange vann med liten fisk :D

Jeg fisket jo mye ørret før, kanskje 30-40turer i året. Dette var stort sett før jeg fikk bil og fikk venner som visste om storfiskvannene. Med 30-40 turer i året nå skulle jeg nok passert kilogrensen i løpet av året... men pr.d.d er faktisk min ørretpers (ferskvann) på 520gram :)

Ørreten er jo en sprek fisk, men å dra de inn på utstyr kalibrert for stor ål er ikke så stas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var oppom vannet på 17.mai for å fore litt, og igår samlet NMU-rovfiskerne seg for å ta årets første ål. Vi fisket med 2 stenger hver, og det ble fisket slik:

Så spør jeg: Hvor er "vannet på 17.mai"??

Mulig du ikke skreiv det med vilje, men jeg spør nå alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en ål i år, men den ble tatt i den varmeste perioden for noen uker siden da vi hadde 23 grader.

Fikk min på en makkeklyse i en kulp i nærheten av et lite tjern i nabolaget :P Sikkert ikke dumt å prøve i stillestående grunne kulper, da de blir fort oppvarmet i solen :huh: Lykke til videre da :D

Det skal også sies at jeg bare testet forholdene for Rønsingen når han var på jakt etter art nr 50, men vi vet jo alle hvordan ålefisket hans gikk :D

Endret av truttakiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg og Ståle hadde et nytt forslk ikveld/natt. Har fort et par dager med reke, og vi foret lett med reke og laksepellets mens vi fisket. Skal bruke disse pelletsene til foring fremover tror jeg, mye mer praktisk enn å dra rundt på reke i varmen, bilen min begynner å få en liten odør kjenner jeg :D

Vi fisket med 4 stenger, og startet med å bli enige om at første ålen var frikort når det gjaldt handling av pølsemeny utpå natten. STåle fikk sneket inn at dersom det ikke ble tatt ål gjaldt første eller størst ørret.

Med denne bakgrunnen safet Ståle med makk på sine 2 stenger til å begynne med, mens jeg fisket en med reke og en med hel brisling. Alle stenger fisket glidende på bunn, med nappvarslere i stativ.

Det gikk kanskje en halvtime så får Ståle en pen ørret, og han aner at han kan slippe unna turen til Shell senere...

Så, kl 22-tidligere enn forventet runner det som besatt på brisling-stanga mi. Det hyler i flere meter :D og vi er begge sikre på at dette må være pen ørret. men neida-opp kommer en anstendig ål, herlig å få betalt for foring og timesvis med fisking, selv om vi skal ha de større. 850gram er dog anstendig...

De neste 3 timene blir resultatløse, men for min del var turen berget. Og det er greit å få pølsemeny servert ved bredden :)

Ståle kjører ørret

6815_s.jpg

Ståle med ørret på litt over 3 hekto

6816_s.jpg

Endelig anstendig ål

6817_s.jpg

Her må vi konsentrere oss, dette er glatte saker...

6818_s.jpg

Herlig!!!! Lyse netter.... bare litt varmere om natten nå så tar det av her tenker jeg!

6819_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med denne bakgrunnen safet Ståle med makk på sine 2 stenger til å begynne med, mens jeg fisket en med reke og en med hel brisling. Alle stenger fisket glidende på bunn, med nappvarslere i stativ.

Denne påstanden vil jeg gjerne kommentere! :D Min vurdering var: "Klokken er 20.30, sol og lyst. Det er fremdeles noen timer til ålefisket er på det beste. Mark er er godt åleagn, men fanger også PP forholdsvis effektivt. Jeg kjører stoor klyse med mark de første timene på begge stengene."

Så reglene for pølsekjøpetaping satt etter at jeg valgte å fiske med mark og KIS dikterte regler som da fratok meg fordeler ved å starte med et bredere akseptert agn som jo mark er. Rett eller galt? Nåja, en ting er sikkert: Jeg la ikke opp fisket etter pølsekjøpingstapekonkurransen iallefall!! :):)

Edit: Måtte legge til noen smileys da jeg leste gjennom innlegget og fant tonen litt gretten :D

Endret av StåleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere kjører en liten ålesatsing tenkte jeg at jeg kanskje kunne dele et tips med dere jeg akkurat har plukket opp fra en nydelig TV-serie kalt "The compleat angler"; For å roe ålen ta tak rundt hodet slik at øynene blir dekket, legg den pent ned og stryk den langs sidelinjen til den blir rolig. Slipp taket og volià, et stykk ål som ligger som den er død. Men, ta tak i den igjen og viggely-viggely. Det så ihvertfall ut til å funke, men tror jeg foreløpig overlater til andre å teste det i praksis...

PS

Gratulerer med ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere kjører en liten ålesatsing tenkte jeg at jeg kanskje kunne dele et tips med dere jeg akkurat har plukket opp fra en nydelig TV-serie kalt "The compleat angler"; For å roe ålen ta tak rundt hodet slik at øynene blir dekket, legg den pent ned og stryk den langs sidelinjen til den blir rolig. Slipp taket og volià, et stykk ål som ligger som den er død. Men, ta tak i den igjen og viggely-viggely. Det så ihvertfall ut til å funke, men tror jeg foreløpig overlater til andre å teste det i praksis...

PS

Gratulerer med ål.

Vel... Jeg har hørt mange rare tips om fisk, men å holde en ål over øynene og så stryke den langs siden til den blir rolig... Ja, ja... da bør du ha god tid! Og relativt god tålmodighet! Dersom målet med ålefisket er å ta med ålen som mat er det et tips som funker, og det er å ha en bøtte med metta saltvannsoppløsning! Slipp ålen nedi bøtta og den har "tatt kvelden" på svært kort tid. Om ålen skal slippes levende ut igjen så er dette tipset ikke å anbefalle...

Ja forresten, grattis med ålen! Et agntips for deres ålefiske er å skjære en bit av en ørret og agne med den! Jeg har selv gjort det ved mange anledninger på Sørlandet og fått mye og stor ål på dette agnet. Fortsatt lykke til med ålefisket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Jeg har hørt mange rare tips om fisk, men å holde en ål over øynene og så stryke den langs siden til den blir rolig... Ja, ja... da bør du ha god tid! Og relativt god tålmodighet! Dersom målet med ålefisket er å ta med ålen som mat er det et tips som funker, og det er å ha en bøtte med metta saltvannsoppløsning! Slipp ålen nedi bøtta og den har "tatt kvelden" på svært kort tid. Om ålen skal slippes levende ut igjen så er dette tipset ikke å anbefalle...

Ja forresten, grattis med ålen! Et agntips for deres ålefiske er å skjære en bit av en ørret og agne med den! Jeg har selv gjort det ved mange anledninger på Sørlandet og fått mye og stor ål på dette agnet. Fortsatt lykke til med ålefisket!

Det er jo mulig ålen i England skiller seg fra den på Sørlandet, men jeg tviler. Nå har jeg ikke mye åleerfaring, for å si det forsiktig, men som tidligere nevnt; Det ut til å funke. Enebakk er ikke langt fra Ski, du får ta turen innom og se med selvsyn...(Er en fin serie der Geoffrey Palmer og Rae Borras følger i Izaac Waltons fotspor, tester gamle metoder og besøker Izaacs fiskeplasser). Eller prøve det selv (har ingen personlig ambisjon om i det hele tatt prøve dette selv, er skikkelig pysete når det gjelder noe som helst som ligner slanger...). Har også sett andre steder at det anbefales å legge ålen på ryggen og stryke den på magen, ja det var vel her på siden en gang det.

Skal den bli mat stiller det seg jo anderledes.

Beklager avsporingen, men sånn blir det visst alltid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Jeg er villig til å forsøke dette trikset, men som du "kanskje" har skjønt så er jeg en smule skeptisk! :P Jeg har håndtert en del ål, og noe mindre samarbeisvillige en denne fisken skal du lete lenge etter. Ellers så er jo ikke ålen farlig å ta i, men det hender at den biter! Og jeg skal innrømme at det ikke er trivellig... Ålen har plenty med små skarpe synåler i kjeften, men jeg har aldri opplevd noe værre sår en det ser ut som et lite skrubbsår.

Dersom du har en film hvor dette åletrikset blir utført så skulle det være morsomt å ta en kikk. Som sagt så er jeg villig til å forsøke det og i ettertid fortelle at jeg lærte noe helt nytt om denne fisken.

Når det gjelder ørretbiter som agn etter ålen så var det et forsøk på å sortere vekk abbor, ørret og ikke minst småål, og det funka utrolig godt i det området (Tvedestrand) hvor jeg fisket. Jeg husker ikke hvor mange store ål vi tok på noen få dager, men det var overraskende mange. Og når jeg skriver stor ål så mener jeg ål over kiloen. Den største jeg tok der var på rundt 2 kilo. Før jeg forsøkte med ørretbiter så hadde jeg fått kun en ål som veide over kiloen i disse vannene, men "kilometervis" med hyssinger, bøttevis med småtryter og en del ørret. Det er i hvertfall verd et forsøk... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesensforskjell på små og store ål- Større ål (over 1,5 kilo) er som regel enkle å håndtere. Bruk fuktig karpesekk, ta forsiktig i fisken og ikke ha den i direkte sollys. Ikke noe problem da. Men når det gjelder mindre ål - så er det omtrent umulig å holde de rolig uansett. Det som funker best er å rulle de inn i en våt karpesekk så kun munnen stikker utenfor - da kan man klare å få ut kroken uten rå-vold. Ellers så har Perca et godt tips, bruk laksefisk som agn (eller annen feit fisk) - det er aldri feil

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.