Gå til innhold
Fiskersiden

Evinrude E-tec


Professor Bacon
 Share

Recommended Posts

Har noen prøvd denne motoren til trolling? Har akkurat solgt en eldre Evinrude 50hk 2-takter fordi surnet til og kvelte seg ved lav dorgehastighet. Den holdt seg gående opp ved 2.5 - 3 knop og det er altfor høy hastighet. I tillegg var den ikke direkte bensingjerrig.

Har begynt å se på en ny motor og det står mellom E-tec eller en hvilken som helst 4-takter. E-tec frister fordi de reklamerer med svært lite service de tre første årene og raske sjekk på nettet forteller at det faktisk stemmer. Evinrude reklamerer ellers at den er fullgod til dorging, men jeg har ennå til gode å få bekreftet akkurat det.

Har noen en mening om denne motoren?

Endret av Professor Bacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe meg ny 50 hester til trolling båt men har bestemt meg for suzuki 4-takter. Dette fordi det er den eneste på markedet med elektronisk innsprut (bortsett fra johnson som er suzuki) =minst støy, minst forbruk og best effekt. Har ingen erfaring med v-tec, er sikkert bra motorer men de koster det samme og da er valget lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for en etec da det er minimalt med service på den lik de gamle totaktera...e tech er jo en totakter med mer finnesser og kontrollsystemer og ikke minst vekt

men som dorge motor mangler det jo "referanser" i dorge miljøet

4taktera må jo serves lik de firhjulingene vi kjører rundt i og DER syndes det fælt i båtmiljøet vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for en etec da det er minimalt med service på den lik de gamle totaktera...e tech er jo en totakter med mer finnesser og kontrollsystemer og ikke minst vekt

men som dorge motor mangler det jo "referanser" i dorge miljøet

4taktera må jo serves lik de firhjulingene vi kjører rundt i og DER syndes det fælt i båtmiljøet vet jeg

Har ikke sjekka 100% men mener du ikke sparer noe vekt med E-Tec'en. Jeg er litt partisk, for jeg forhandler Johnson/Evinrude (Små opp til 40 hk...). E-Tec'en går bedre på tomgang enn noen 2-takter noensinne har gjort. Den går likevel ikke like pent som Suzuki/Johnson 4-T (Samme motor ja!) på tomgang, men tar det gjerne igjen så det synger etter når du gir på litt! Råsterk, og med like lavt forbruk som 4-T i alt untatt tomgang... Men bensin bruker man desidert mest av på vei inn og ut, så det siste betyr ikke en dråpe etter min mening.

Min personlige smak sier at 4-T med innsprøytning er den beste dorgemotor'n. Men alt etter båttype tror jeg jaggu jeg heller ville gått for V-Tec'en ut i fra allround egenskapene. Pris? E-Tec er stort sett litt dyrere enn 4-T...

Dette var sikkert ikke til så mye hjelp, men noe skar'n jo skrive når'n mener no'! :)

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe meg ny 50 hester til trolling båt men har bestemt meg for suzuki 4-takter. Dette fordi det er den eneste på markedet med elektronisk innsprut (bortsett fra johnson som er suzuki) =minst støy, minst forbruk og best effekt. Har ingen erfaring med v-tec, er sikkert bra motorer men de koster det samme og da er valget lett.

Du tar nok feil der når det gjelder elektronisk innsprøyting. Yamaha F50 har fra og med i år også elektronisk innsprøytning:

http://www.yamaha-motor.no/products/marine...p?view=techinfo

Gå for en 4-takter, eksosen fra en 4-takter er mye mindre sjenerende (kvalmende) enn fra en 2-takter, selv de nyeste.

Sjekk om de 2 aktuelle 4-takterene har kjededrift av kamaksel. Gå for en som har det hvis det finnes. Hvis motorene er like på dette punktet gå for den du får billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

La meg starte med å si at jeg kan svært lite om påhengere.

Men en ting som var avgjørende for min del var at det var dynamo på motoren, så batteriet mitt er full-ladet etter hver tur.

Har E`tecen dette? Kanskje noe å tenke på.....

Jeg endte opp med en 30hk 4-takt Tohatsu, som jeg så langt er fornøyd med:) Er vel ikke det beste, men bedre enn en gammel 2-takter som jeg var vant til fra før!

Lykke til med valget:)

Hansa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe meg ny 50 hester til trolling båt men har bestemt meg for suzuki 4-takter. Dette fordi det er den eneste på markedet med elektronisk innsprut (bortsett fra johnson som er suzuki) =minst støy, minst forbruk og best effekt. Har ingen erfaring med v-tec, er sikkert bra motorer men de koster det samme og da er valget lett.

Mercury og Mariner har hatt innsprut (efi) siden 2003.. har selv hatt både 50 og 60 hk efi.De bruker ca 0,6-0,7l/t i dorgefart.. Det var også det samme med en 50hk johnson efi.Når det gjelder dorge egenskaper tror jeg faktisk honda er en av de beste på marketed.Det er den motoren som går best i dorge fart,har fisket med alle slags 4 taktere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selva er et Italiensk merke som markedsføres sterkt disse dager. Det pussige er at de er noe dyrere enn andre konkurrenter og sett fra en kjøpers syn, så ville det logiske være at de, ihvertall ville stilt med konkurransedyktige priser om ikke billigere enn tilsvarende konkurrenter.

Så senest en brukt annonse på Finn idag at noen selger en YAMAHA motor med SELVA motorlokk.

Så dette må vel bety Selva egentlig har Yamaha innmat på samme måte som Suzuki/Johnson, Merc/Mariner osv.

Jeg tar en tur imorgen til Bakken motor og griller dem på E-tec'en så får jeg se hva de sier.

Endret av Professor Bacon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at Muecurys 50 hester skal ha problemer med smøringen ved mye trolling, har hgørt om et par havarier etter jnoen hundre timer. Vet ikke om dette gjelder den nye oppdaterte motoren. En Mercury forhandler fortalte meg også at disse Mercury motorene (50 og 60hk) måtte demonteres for å rense oljekanaler etter ca 1000 timer for å unngå motorhavari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.