Gå til innhold
Fiskersiden

Batteri til el-moter


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Har fått en Minn Kota e-motor. Denne kan jeg bruke på vanlige småbåter vi låner/leier (og til slikt bruk har jeg et svært kjempetungt batteri som holder lenge), men jeg kunne også tenkt med å bruke den på denne gummibåten:

14022006232842MB732l7jFPcN.jpg

Avkroken selger stativ for å sette på feste til motoren, men batteriet bør jo ikke være større og tyngre enn nødvendig. Et vanlig bilbattei er nesten i tyngste laget det også, men det går.

Vil et vanlig bilbatteri gjøre nytten greit forresten?

Noen som har anbefalninger? Beste hadde vært et batteri som ikke var tungst men som i hvert fall er på 60Ah.

Ser det er litt info i denne tråden:

http://fiskersiden.no/forum/index.php?show...elektrisk+motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg et 30Ah batteri på biltema (. 30Ah 205 x 132 x 185 mm 80-2302 349,00 kr) Det tålte vist en hellingsgrad på 45 grader !! Kommer antagelivis til å holde til mitt bruk. Kommer jeg til å trenge mer skaffer jeg et til så jeg har til tilbaketuren :o . Det beste batteriet til sånt bruk er nok gelebatteri som jeg er blitt anbefalt av selger av motorer. De er nokså dyre så jeg tok den billige løsningen så lenge jeg er på teststadie av pontongen M/motor. kommer antagelivis til å sette batteriet i en tapetlimbøtte som jeg lager luftehull i. Inne i den vil også sikring være.

Ps. det er vanskelig å finne sikringsholder til større sikringer en 30A. Skal du ha høyere verdi på hovedsikring må du kjøpe en enpolet automatsikring for husbruk.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Hvor tungt var det batteriet du kjøpte på Biltema? Er gelenbatteiene lettere i forhold til ytelsen? Er jo greit å ikke ha større og tyngre batteri inne i båten. Og sikring? Må man ha det? :lol:

Tok med badevekta,(som jeg alltid må bruke til å veie ørret og HA :D ) Ut for å veie. 8kg ferdigladet B) . De har også gel batteri der til en overkomlig pris og like bra som andre gelbatteri, i følge uavhengig test et eller annet sted. Kikka også på mc batteri, det kan du snu og vende på som du vill, men ikke mye vekt å spare egentlig. Ved kaldstart (kaldt batteri) vil også mc batteriet ha en dårligere ytelse i følge dem.

På spørsmålet om sikring...... vil jeg nok ha sikret mot at batteriet får en direkte kortsluttning ved hjelp av en sikring. Rett sikring vil også si fra til deg at noe er galt dersom det går for mye strøm en vanlig (maks). Husk også at batterier kan avgi knallgass selv om de sies å være tette som i det batteriet jeg har. Sørg for god ventilering dersom du skal ha den i egen "tett" boks. Batterier har masse kraft som de kan avgi i noen få sekunder og jeg har ikke lyst til å smelte pontong eller risikere eksplosjon pga. å spare en sikring når jeg er mittfjords. Er ingen ekspert på batterier men vet å respektere strøm og dens krafter selv om det er "bare" 12V.

Gel batteri kontra den type jeg har, er nok den samme i forhold til vekt og effekt med lik Ah.

Håper dette kan hjelpe deg i din søken på rett batteritype for deg.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.