Gå til innhold
Fiskersiden

Haspelsnelle til Sjøørret.


Truls
 Share

Recommended Posts

Jeg ville valgt en Daiwa enten en Laguna, eller hvis du skal slå på stortromma en Theory eller Capricorn. 2500 er vel uansett en passende størrelse. Daiwa-snellene er uforholdsmessig dyre i Norge, disse snellene har vel veil pris i Norge på hhv. 1999,- 2499,- og 2999,- - men kjøper du fra USA, f.eks. på Cabelas (www.cabelas.com) slipper du unna med mye under halvparten inkludert frakt, moms og tollgebyr...

Ikke for å være sær - men gi meg når som helst en Daiwa fremfor Shimanoene. Syns faktisk at Daiwa er hakket hvassere, særlig på de litt rimeligere modellene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke noe som man VET funker ? I denne prisklassen er det vel kun Daiwa som kan måle seg med Stradic'en. Det som er verdt å merke seg at Shimano leverer Stradic med en utveksling som er ideel til sjøørret fiske.... 6,0:1 på 2500 snella med bakbrems og på 1000 og 2500 med frontbrems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et forslag fra meg, selv om jeg vet at flere er svært uenige med meg her: ABU! Generelt er haspelsnellene til ABU slett ikke det de engang var, faktisk stort sett helt ubrukelige, men jeg kjøpte to (utgåtte) centerdrag-snellene latterlig billig på salg i fjor, en CD6-1000 og en CD4-2000, og ble virkelig positivt overrasket. Selv om snellene er utrolig stygge har de en fantastisk brems og jeg har blitt veldig glad i dem. Snellene hadde vel veil på hhv. 1499,- (for CD6) og 1299,- (for CD4), men har nå gått ut av produksjon, men jeg så at en dansk nettbutikk hadde tilbud på et restlager CD6-3000 til DKK 499,-, dette er etter min mening en løp og kjøp-pris, hvis du kan leve med utseedet til snella - den ser veldig klumpete og rar ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontbrems eller midtbrems som ABU har på Center Drag snellene sine har større bremseareal enn bakbrems. Det er derfor lettere å få til en god brems med bremseskivene plassert i midt eller foran i snella.

Personlig foretrekker jeg midt eller frontbrems også fordi jeg synes disse er lettere å regulere mens jeg kjører fisk. Når en kjører litt større fisk med stanga i bratt vinkel og bøyd bunndel er bakenden av snella svært nær kroppen og vanskelig å justere.

Har en CD4-4000 men synes stativet er allt for mykt. Ved bunnnapp eller kjøring av stor fisk føles det litt ekkelt at snellefoten bøyer seg nokså mye. Tror imidlertid det er liten risk for brudd.

Støtter de som foreslår Daiwa som alternativ hvis du ikke vil ha Shimano. Men ditt budsjett på 2000 kr passer bra for en Shimano Twinpower FA på høsttilbud. Bedre snelle får du ikke uten å doble eller tredoble prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av crom

Seriøst , snelle til 2000,- [ :P ] , hva er det dere fisker for å trenge det [?][?][:I]

Stort sett alt av fisk. Er man utstyrsfreak, så er man utstyrsfreak. Dessuten den dagen drømmefisken glipper vil jeg helst ikke at det skal være fordi utstyret sviktet. Får bra sneller til godt under denne prisen også, ja. F.eks har jeg dessuten sett Shimano Twinpower FA ned i 1299,- nå (størrelse 2500).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg lenge var en "low-cost"-tilhenger når det gjelder sneller, og hadde problemer med å skjønne vitsen med å betale over 1000,- for en snelle. Ble imidlertid overbevist over forskjellen når jeg kjøpte en haspelsnelle på salg som var satt ned fra nesten 2000, til rundt 500,-[ :P ] Forskjellen er særlig:

- Mye jevnere gange

- Myk, og jevn brems (i praksis har en knapt noen brukbar brems på sneller under 1000,-)

- Mye lenger levetid

Hovedskillet ser forøvrig ut til å gå mellom sneller i prisklassen under +/-1000,- og de over +/-1000,-. Og hvis du ikke synes kvaliteten på snellene er så viktige, har jeg ellers en haug på boden du kan få billig[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for enten Shimano eller Daiwa.Kjøp på salg! Både GERO og Jesting har ofte gode priser. ABU CD4? Fikk en splitter ny en av brodern ifjor. Ble brukt 4 uker i saltvann( og JA den ble behørig skylt og smørt etter hver tur) Den ligger nå på dypt vann, ofret til HAVGUDEN !

Orket ikke lenger å få assosisjoner til kværning av kaffebønner ved hvert tak i sveiva. Makan til dårlige lagre har jeg aldri opplevd (muligens firkanta kuler i dem?), og når balansen i snella i tillegg var langt under pari, så sa det PLASK! i et øyeblikk av drittsinne. Men bremsen var bra, den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Havengel

Okuma Epix er også en snelle som bør vurderes i det gode selskap. Det er flere enn meg som har gode erfaringer med den snella.

Man skal slett ikke kimse av de dyreste Okuma snellene, nei ! Er bare litt usikker på hvordan de tåler tidens tann, men selvfølgelig: det er mye glede i nytt utstyr.[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.