Gå til innhold
Fiskersiden

Kampen mot østmarka ørretten. 2-1!!!!


fiskematre
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter altså med å få fisk i østmarka. Jeg er opprinnelig vestlending og der pleier det somregel ikke være umulig å få en ørret. Men har vært 10-15 turer i østmarka og har fortsatt ikke fått en eneste ørret på flue!! :(

Jeg liker meg godt i østmrka og synest det er et perfekt område for å fiske, men fisken uteblir altså, så nå er jeg litt lei og har mista troa helt. Men det har liksom blitt en liten kamp mellom meg og østmarka og den kampen har jeg tenkt å komme vinnende ut av!!

Derfor allierer jeg meg med fiskersiden.no i kampen mot østmarka ørreten!!

Så får vi se om mine ferdigheter sammen med fiskersidens kunnskap kan bli dynamitt!! :D

Konkurransen er slik:

5 turer med over 2 timers fiske

Poeng til meg og fiskersiden.no for hver fisk.

Poeng til østmarka for hver blanke tur.

Jeg trenger altså 3 stk fisk på 5 turer for å vinne!

Dette kan fiskersiden brukere hjelpe med:

- Jeg har noen vann jeg fisker i rundt bysetermåsan, så alternative til fiskeplasser har jeg, men nye tas imot med takk.

- Jeg trenger tips til fluer som kan fungere under diverse forhold. (klekkinger, vær, tid på døgnet)

- Fisketeknikker som kan funke

- Når bør jeg fiske? Morgen, dagtid, kveld, natt?

- tips til tørrfluefiske: hvilke fluer, hvilken fortom, bør fortom være krøllete, synke, flyte, muddet?? Når bør jeg bruke diverse fluer??

- Kanskje noen som har erfaring med østmarka kan guide meg en tur?

Håper fiskersiden.no brukere stiller opp slik at VI kan komme seirende ut!!

Rapporter:

26.05.06

Tok med meg noen kompiser og kjørte opp til bysetermåsan. Gikk så mot askevann og fisket litt vanna rundt. Jeg startet med str 18 palmermygg siden jeg hadde hatt napp på den sist. Kastet på noen vak som trolig var småfisk. Ingen napp så jeg la ut flua igjen mens jeg skulle ta på vadere, i det jeg trør i den ene skoen tar en fisk flua. Jeg mister så klart den. Får kastet på en del vak i de forskjellige vannene. Så kun mygg i lufta. Men ingen reaksjon.

Kompisen hadde et napp på en liten døgnflue, mens den andre fikk en 200g på en rød døgnflue.

Ingen fisk på meg idag heller, men føler endelig at det nærmer seg snart!! Føler jeg endelig er på rett spor med tanke på utstyr også. Snart sitter den!!

Ellers var den god del vak å se i de forskjellige vanna, men det så for det meste ut til å være småfisk.

Dette var jo såklart bare prøvefiske til konkurransen jeg har med østmarka ørreten :P For jeg har jo ikke fått noen tips enda fra dere fiskersiden medlemmer!!!

26.05.06:

Tok en ny tur til bysetermåsan idag.

6083_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2509/6083.jpg

Hadde fått et par tips og konkurransen er i gang! Drog med meg en kompis og gikk til raudsjøen denne gang, var mye vaking å se idag. Så jeg begynte med palmermygg idag også, men så tvinna sena seg hele tia slik at den til slutt røyk. Så var det tomt for fortomsmateriale og det ballet på seg med mye banning floker. Når endelig fortom var fikset sluttet det helt å vake. Skifte av fortom igjen med mye banning og kluss... Så tenkte jeg at det neste blir vel at jeg mister en fin fisk..

Litt sur å lei tok jeg på en svart gullhode nymfe og ruslet litt bort til en plass med et lite berg. Kastet litt her og prøvde forksjellig inndragning.

pluttslig ble det motstand i andre enden, men siden jeg ikke har fått fisk på lenge tok det vel 5 sek før jeg fant ut at kanskje et mothugg hadde vært smart nå. YEPP endelig satt det fisk i andre enden!!!! Og den var ganske fin også! Da kom jeg på at jeg såklart hadde gått i fra håven der jeg sto sist så jeg kjørte fisken forsiktig. Den gjor ikke så mye av seg, men den var vanskelig å få inn med #3-4 stanga. Jeg får den slutt inn og drar den forsiktig inn med kjeften så vidt over vannet, jeg bøyer meg ned for å ta den og så glipper den såklart...... :D:angry::(:(:blink: Mer er det ikke å si.... :(:(

Men har hatt to napp og mistet en fisk på de tre siste turene, så den kommer snart!!

Men får vel notere 1 poeng til marka... Det betyr jeg trenger 3 fisker på 4 turer!! Her trengs det hjelp folkens!!

Rapport 29.05.06:

Hadde eksamen idag og var dritt lei av lesing og eksamen, pakket derfor sakene siden jeg har noe uoppgjort med østmarka. Som vanlig tok jeg turen til bysetermåsan. Idag var jeg helt aleine og det var helt utrulig deilig! Hadde med meg kaffe og boller og bare koplet av totalt, storkoste meg.

Nå jeg kom til første vannet så jeg at det var litt aktivitet i overflata, så det ble tørrflue. Rigget til med tanndem, laget en kirurg og oppheng med en klekker, og en liten mygg på enden av snøret.

På første kastet har jeg napp, men som vanlig drar jeg alt for tidlig, sliter litt med å omstille meg til tørrfluefiske. På det andre kastet konsentrerer jeg meg på å ta det rolig, noen sekunder senere sitter en liten ørrett på klekkeren!

6196_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6196.jpg

Min første marka ørret!!

6197_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6197.jpg

I denne lille dammen tok fisken

6198_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6198.jpg

Fint vann for en nybegynner

6199_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6199.jpg

Fluer i fint vær

6200_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6200.jpg

Vente vente.....

6201_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6201.jpg

70- talls kameraten speider etter vak....

6202_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6202.jpg

I denne bekken vaket det en liten fisk, et par napp var alt...

6203_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6203.jpg

Feirer fangsten med en liten kaffetår.

6204_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6204.jpg

Askevann, var en del vak når jeg kom, men så blåste de bort gitt, hadde et par napp her også. Ofte når jeg drog flua sakte inn..

6205_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2543/6205.jpg

Steinsvannet?? Her også mye vak når jeg kom, men i det jeg bestemmer meg for å fiske blåser de bort her også. Så her en liten vårflue!!!

Ble altså bare en lite fisk, men hadde mange napp! Fikk også noen napp på nymfe i det første vannet på vei hjem igjen.

Jeg registrer ett poeng til meg!! Siden jeg mistet en fin en helt ved land sist...

Rapport 09.06.06

Hvor skal jeg begynne? Kan skrive i hundre år om denne dagen..

Jo, reiste ut kl 15 til vanna rundt raudsjøen. Fant endelig en plass det vaket etter en god stund på sykkel. Fant snart ut at det var svære svarte maur med store vinger som ble spist. Ørretten gikk helt bananas når den tok insektene, aldri opplevd slike sprutvak som laget så mye lyd!! Såg noen svære ørreter som lagde ekko når de tok insektene, men disse var langt ut:(

6811_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2741/6811.jpg

Orginalen

Jeg hadde tilfeldigvis laget meg noen maur med vinger, men i str 14, og deisse var jo små i forhold til orginalen, men det var det nærmeste jeg kom.

Det vaket plutslig en fin ørret til høyre for meg, den var oppe flere ganger, men ville ikke ta min flue. Så jeg prøvde på noen mindre ørreter som gav meg 4 forsøk før jeg klarte å kroke. En liten tass på ca 77g.

6812_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2741/6812.jpg

Dagens første!

jeg prøvde meg igjen på den fine til høyre for meg, men den sluttet til slutt å vake. Etter en stund ble det helt stilt når det gjalt vaking, og vinden tok litt hardere. Så jeg bestemte meg for å prøve montana, men i det jeg har tatt av flua ser jeg den fine ørreten vaker igjen.

Ok, et siste forsøk tenker jeg, og leter en gang til igjennom flueskrinet etter en større flue som kan passe, og så finner jeg faktisk en diger maur jeg bindet i fjor med vinger!! perfekt flue!

6814_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2741/6814.jpg

Flua. Bindet av svart chenille og polygarn som vinge, hanehackel str 10.

Den har fortsatt bare vaket en gang, men jeg kom på at den var sjelden oppe, fikk vel 3-4 min mellom hver gang, så tenkte at den kanskje ville vake igjen snart. Det hadde forstatt ikke vaket noen andre fisker. Jeg kom også på at fisken hadde vaket mot vinden, og fra der jeg hadde kastet fra kunne jeg ikke nå foran fisken pga. trer bak. jeg fant ut at jeg måtte snike meg ut på et lite nes. Faren for å bli oppdaget var stor.

Jeg la et par kast et par meter foran der fisken vaket først. Ingen ting. Så la jeg en meter foran der fisken hadde vaket og lot flua ligge der til vinden skulle ta flua med seg inn i vinduet til fisken. Fortsatt hadde INGEN fisker så langt jeg kunne se vaket, så nå var jeg sikker på toget var gått. jeg setter meg ned for å vente, men plutslig hører jeg en kjent lyd "plopp plask" Uten å se drar jeg som f.. i stang og snøret, denne skulle krokes!!! Og det ble den!! Trodde først det var abbor da den var så høy, men etter en hærlig kamp kunne jeg endelig håve min første skikkelige ørret i marka!!!! Og så på tørt!!! Ny tørrfluerekord også!!

6813_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/2741/6813.jpg

kanskje 3 hg?? Feit og fin!!

Etterpå var det ikke et vak å se noen plass, så det bar hjem for en lykkelig mann!! (Litt tørst også etter 6 timer i sol med sykkel uten vann)

Resultat:

Ole T. 2 - 1 Østmarka

Endret av fiskematre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf Rønnebergs "Fluefiske i skogens stille vann" handler for det meste om fluefiske etter ørret i Østmarka. En i mine øyne meget lesverdig bok både på generelt grunnlag, og spesielt om du ønsker tips og historier om fiske i Østmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm! Fisk på rød døgnflue er jo tøft!

At du har vært 10-15 turer i marka uten å få fisk, må jo være rein uflaks. Østmarka bruker jo å levere i disse dager...

Men et stort lykke til trenger du, og hvis jeg tar turen en dag i nærmeste fremtid så sender jeg deg en PM. Kanskje søndag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De turene er fra i fjor, fikk ingen fisk da, kun på wobler. Men i fjor fisket jeg ikke med tørrfluer, og det er for det meste det jeg har prøvd i år og det har jo gitt meg napp iallefall. Morro er også med tørrfluefiske!! Så det kan nok hende at muligheten er større for å få fisk når en fisker med tørrflue. Er også mye flinkere i år med å trå varsomt og oppservere og bruke skikkelige fortommer etc.

Var deilig å få trua tilbake, var ganske lei på tirsdag.

Har sendt deg en PM Cato!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er så få som svarer, så skal jeg komme med et lite innlegg. Jeg leste en artikkel et sted (muligens Villmarksliv) at ørreten kan bli svært selektiv på maur i oslomarka, spesielt på svart skogsmaur. Jeg tror de ville lønne seg å ha noen av disse i boksen, samt noen str. caddis.

Forøvrig lykke til med konken mot østmarka. Ser frem til resultatlista. Bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag...

Ikke les litt i den boken..les hele, fra begynnelse til slutt...fiske fikk for meg et helt annet perspektiv etter å ha lest den boken...faktisk fikk livet også et litt annet perspektiv....

Og bokens prinsipper, om såvel fiske som livet, er gyldige for alle vann alle steder..

Og PS: Ha en red-tag i flueboksen....

Ja det stemmer, en kompis har den og har lest litt i den. Kanskje jeg skulle lest litt i den igjen.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cannonbang: Ja jeg har bindt noen maur, så det var skogsmaur på vannet igår. Streaking caddis har jeg og bindt mange av. Det er vel ikke lenge til vårfluene kommer.

Men det var iallefall første reelle tips cannon! Så da erklærer jeg konkurransen for opnet!!! Blir kanskje en tur i kveld.

Rug: Jeg leste den boken fra perm til perm t/r oslo - trondheim på toget. Var en veldig bra bok ja! Må kanskje låne den igjen, for jeg husker ikke så mye av den lenger. Men teorien skal være noe lunde på G, har lest utrolig masse bøker etc. Det er i praksis noe går galt her... Pluss erfaring med marka.

Hadde kamera med i går, men det gikk for det meste i å fiske fiske fiske fiske.... Men skal ta noen bilder på de neste turene!!

Takk for tips!

Endret av fiskematre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg somregel med montana ja. Bandt faktisk akkuratt en ny montana, men med gullhode.

Er ikke et must å ta den på tørt, det er noe jeg har prøvd i det siste siden det har vaket og jeg følt at jeg viste hva den tok.

Fisket kun mde nymfer i fjor, for det meste montana. Fikk en del napp på den på kvelden om våren. Men altså ingen fast fisk.

Remy: Har ikke god peiling på å fiske med diverse nymfer så det hadde vært morsomt det Remy. Kan ta en tur til drøbak etter 5 Juni.

PS. Har bindt noen fluer nå, noen myggklekkere og montana. Så det blir snart ny tur til bysetermåsan. Blir litt lenger i kveld, slik at vi får fisket hele skumringen, blir kanskje over også. Dette blir første tur i konkurransen mot østmarka!!!!

Takker for tips folkens!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte et par ting i rapporten.

Snakket med dame ved raudsjøen, hun hadde meitet med mark og fått en 500g, den hadde vært stappfull av flyvemaur sa hun, så det kan nok være en ide å prøve det nå.

Den jeg mistet regnet jeg med var mellom 300-500g, var vanskelig åse i mørket, den tok i 23 tia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der i fjor å fisket litt med flue.

Nå reiser jeg igjen for å få min første marka ørret. Blir kanskje til i morgen slik at jeg får kveld/morgen fiske. Tar sykkelen med, så får vi prøvd litt forksjellige vann. Greit med eksamens tid og lesedager:)

Vist noen skal opp så kjører jeg til bysertermåsan, se etter gul sykkel og grå jakke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoCatch: Jeg hadde mye tips liggende på PM innbox, men alt ble slettet:(

Skal teste tipset ditt!! Får kanskje ta frem #6-7 stanga og intermediate igjen, er blitt litt glad i å fiske med den nye #3-4 stanga mi og flyt.

Fisker du med montana på dagtid også?? Jeg har kun hatt napp på kvelden med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NoCatch: Jeg hadde mye tips liggende på PM innbox, men alt ble slettet:(

Skal teste tipset ditt!! Får kanskje ta frem #6-7 stanga og intermediate igjen, er blitt litt glad i å fiske med den nye #3-4 stanga mi og flyt.

Fisker du med montana på dagtid også?? Jeg har kun hatt napp på kvelden med den.

Har fisket stort sett på ettermiddagen/kvelden.

Håper tipset mitt slår til. Følger spent med på rapportene dine. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.