Gå til innhold
Fiskersiden

Mjær-tråden...


Perca
 Share

Recommended Posts

He, he... Så lenge klarte vi og holde oss unna Mjær! Nesten 15 timer...

Jeg satt og spiste frokost med Fruen da det kom en kjent lyd fra mobilen. Det var Motor`n... Og for å gjøre en lang historie kort så tok det nesten 30 minutter fra sms meldingen var mottatt til vi satt i båten på Mjær. Jeg måtte forhandle litt med Fruen før jeg fikk dra! Hun hadde stygge planer om å ta meg med på et plantesenter for å handle blomster til hagen! :) Jeg slapp unna mot at hun fikk låne bilen min... Jeg syntes det var en grei deal. :)

Motoren og jeg ble sluppet av ved båten og denne gangen hadde jeg vært taktisk... Jeg hadde montert ferdig stanga hjemme slik at det bare var å hekte på en vobler. Og det gjorde jeg! Mens Motor`n monterte stanga si så benyttet jeg muligheten til noen kast fra land ved båten. Tre kast senere så fikk jeg stressa opp Motor`n da jeg brøler at: NÅ HAR JEG`N!!! DEN ER DIIIGER! Det siste var ikke sant, for den var absolutt ikke diger, men det visste jo ikke han... ;) Opp kom en kilos gjedde. Jeg fikk ihvertfall tempo på Motor`n, stanga hans var ferdigmontert på rekordtid.

Og så bar det utpå.

Ja, du lurer kanskje på hvorfor kompisen har fått navnet Motor`n? Det har seg slik at han alltid vil (må) ro! Og det er forbudt med elektrisk og bensindrevet motor i Mjær, derfor er det veldig praktisk og fiske sammen med kompisen som har fått dette fine klengenavnet.

Motor`n hadde ikke rodd mange meter før jeg fikk en ny fisk. Gjedde denne gangen også. Denne var usedvanlig dau å dra inn. Jeg sveivet den rett inn uten motstand og tok tak i fortomen med finga og løftet den ombord i båten. Den hang som et slips! Vobleren satt med to kroksett i gjellebuene. Ca kiloen veide denne også og ble avlivet da det ikke var mulig å få løs krokene uten å ødelegge en masse i gjellene på gjedda.

Og så fikk Motor`n på ei gjedde. Han brukte samme vobler som i går. Denne gjedda var av den morsomme sorten! Hopp og sprett, tjo og hei! Samme størrelse som de to vi allerede hadde fått.

gjedde0605253.jpg

Her har den tatt rennafart og hopper laaangt!

gjedde0605252.jpg

Nytt tilløp og denne gangen hopper den høøøyt!

gjedde0605251.jpg

Og så avsluttet den med dette hoppet! Er det rart vi synes det er gøy å fiske gjedde?

Og så fulgte det noen gjedder til, alle i vekter fra 0,7-1,5 kg. Mens jeg sveiver inn en av dem så gjør Motor`n et kast mot land. Der høgger det på en fisk og han roper ut: Dette er ikke noen gjedde! Denne abboren er fin! I dag så har jeg husket hoven og godt var det! Abboren er fin den, men den henger dårlig på ser vi. Men hoven redder situasjonen og opp i båten kommer sesongens første abbor av pen størrelse.

abborihaav060525.jpg

Ikke bare moro med hov og vobler... Men fisken er reddet! Legg også merke til fottøyet til Motor`n... Uansett vær og føre så er joggesko tingen...

motornabbor750g.jpg

Slik ser den ut! Den var tynn og slaskete i buken da den var ferdig med gytinga, men vekta viste at den veide 750g.

Like etter at denne abboren var landet så hørte vi årets første torden! Mens vi kommenterer dette så hogger det på både Motor`n sin og min vobler samtidig! Vi sveiver inn og vi begge har fått abbor! Begge kommer opp i båten. Motor`n sin er størst og veier 640g, min veide nøyaktig 500g.

Vi får noen fler gjedder og abbor av typen "micro".

litenabbor060525.jpg

Det er så vidt abboren er større en vobleren...

Det tordner friskt et stykke unna, vi gjetter at det er i området Askim hvor Tor med hammeren er i farta. Så hører vi en rar lyd... Det er en ubeskrivelig merkelig "støy" fra skogen ved vannet! Det tar ikke lange tiden før vi oppdager hva det er! HAGGEL! Store haggel! Ja, diiigre haggel er det! Det trommer i båten og haggelen spretter opp fra dørken. Og Motor`n gadd selvfølgelig ikke å ta med seg noe vanntett...

motorni-haggel060525.jpg

Han sa at nå skjønte han hvordan haran hadde det når den ble skutt på med haglegevær..! Det gjorde rett og slett vondt når haggelen traff bar hud. Mange av haglekornene hadde en diameter på mer en 1 cm!

haggel060525.jpg

Som du sikkert ser på dette bildet så er det fart på haggelen!

Det var en fin dag tross været. Fisken beit bra, men gjeddene med litt størrelse på var ikke sammarbeidsvillige. Og abboren er ikke ferdig med gytingen ennå! Den på 500g og den på 640g hadde rogna i behold. Så det tar nok noen dager til før abborene kommer i skikkelig bitehumør.

Totalfangsten i dag var 15 gjedder og 6 abbor.

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig heftige bilder altså. Hva slag innstilling har du kamera på Perca når du tar disse bilden.

Kanskje flere en meg som ønsker å vite det.

jepp! holder på å utforske instillingene på mitt nye kamera, så tips til slike kule bilder hadde vært flott!

artig rapport som alltid Perca!! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innstilling på kameraet...

Ikke lett og si hva jeg gjør for det endrer seg fra situasjon til situasjon og bilde for bilde. Enkleste forklaringen er vel å si at jeg har tatt noen tusen bilder for å lære meg bruken av det. Kameraet er et Canon 350d eos og der er det noen innstillinger som kalles "den kreative sonen". Det tok meg noe tid og usannsynlig mange elendige bilder før jeg begynte å få det til sånn nogenlunde. Og så må jeg innrømme noe... Jeg har lest bruksanvisningen på fotoapparatet... :) Jeg får normalt allergiske reaksjoner av bruksanvisninger, men etter en stund så skjønte jeg at det måtte til for å utnytte kapasiteten på apparatet! Et tips hvis du har likt apparat som meg er å lære deg og bruke innstillingene som er merket Av og Tv. Når jeg skal forsøke meg på actionbilder av f.eks. gjedda så bruker jeg motoren på kameraet. Med litt erfaring så kan du faktisk se på gjedda når den er i ferd med å "ta av". Men du skulle bare ha visst hvor mange halve gjedder jeg har bilde av!

Jeg er fortsatt på utforskerstadiet av fotoapparatet mitt, det er ikke mer en snaue 4 mnd sider jeg fikk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur! Ikke av de lengste turene, men ganske begivenhetsrik...

Ikke før kl 18.30 i dag fikk vi tid til en tur på Mjær. Som vanlig så var det kamp om å få først fisken... Også i dag så måtte vi ta noen kast ved båtplassen. I dag så startet vi samtidig. På første kastet så fikk jeg på en liten abbor, men den datt av da jeg skulle løfte den opp av vannet. På neste kast så beit det igjen! Denne gangen så kom fisken opp. Det var ei lita gjeddesnipe på drøye halvkiloen. Altså var det jeg som vant dagens førstefisk-konkurranse. :D

Men så dro vi ut på "feltet".

Det tok ikke mange minuttene før jeg fikk på en fisk til, det var en abbor. Og for en abbor... Den var en cm lenger en vobleren! Vel, Motor`n forsøkte å mobbe meg, men da spurte jeg han om hvor mange fisk han hadde fått på denne turen! B)

Det blåste ganske mye og det var en sur vind. Motor`n måtte ta i med årene for å få noe fart på båten. Og så biter det på min vobler igjen! Jeg skjønner med en gang at dette er en gjedde. Jeg bruker en ynkelig liten og spinkel stang med en haspelsnelle som er beregnet på ørretfiske i marka. Det gjør det skikkelig morsomt å få på disse smågjeddene som det vrimler av i Mjær. Jeg har egentlig også alt for tynn sene til dette fisket, men hvis man bare tar tiden til hjelp så skal det være mulig å få opp selv de største gjeddene. I hvertfall så lenge man er i en båt. Og denne gangen er det en gjedde på 1,6 kg som jeg får.

gjedde16.jpg

Det er vel lov å smile selv om fisken ikke er større en 1,6 kg..?

Vi fortsetter fisket og så er det Motor`n sin tur til å få fisk. Det blir ikke så store kampen før en gjedde på snaue 1 kg kommer opp i båten. Da sier Motor`n: Du får ta den av kroken du Per... Det er nemlig en dårlig skjult hemmelighet at Motor`n er litt engstelig for disse gjeddene! Jeg er ikke spesielt engstelig for gjedder og tar tak i gjedda... Da klarer jeg noe jeg ikke har fått til noen gang tidligere! Gjeddefaen vrir seg i neven min og en av krokene på den framre treblekroken på vobleren går rett inn i fingern min! :) Fyttikatta, hvor det gjør vondt! Ikke bare det at den går inn i fingern, men den lite sammarbeidsvillige gjedda spreller som besatt! Gjedda i den ene enden av vobleren og jeg i den andre...

krok.jpg

Sjekk den her da... Det gjorde så vondt at jeg ble kvalm!

Ok! Jeg kunne jo ikke bli sittende sånn med fingeren i vobleren og gjedda i hånda... Motor`n hadde vansker med å holde seg alvorlig og det værste er at jeg også klarte å se det humoristiske i situasjonen selv om smilet mitt var noe anstrengt. Motor`n ble kommandert til å finne fram tanga på Lethermannen og fikk beskjed om å ta tak i kroken med denne og holde hardt. Jeg forsøkte å dra fingeren sakte av kroken, men det var så sinnsvakt vondt så jeg måtte gi meg. Motor`n spurte om vi skulle ta en tur på legevakta, men det hadde vært for dumt å troppe opp der med fullt utstyr, gjedde, vobler og meg... Jeg sa at nå måtte han holde skikkelig hardt i kroken med tanga. Det gjorde`n og jeg beit tenna sammen og røsket fingeren av kroken..! Det ble ikke fang og slipp på denne gjedda... Jeg hadde klemt så hardt rundt denne gjedda at den var stein dau når vi endelig hadde skilt lag.

Og så fortsatte vi fiskingen...

Det føltes som om jeg hadde tannpine i fingeren, men det glemte jeg ganske snart. For ikke lenge etter så høgg det til på vobleren igjen! Og denne gangen var det noe større som hadde glefset tak i vobleren min.

flex.jpg

Med dette utstyret var det bare å ta det pent og rolig! Etter drøye 5 minutter så fikk vi se fisken for første gang. Ei "småpurke"!

gjedde.jpg

Jeg så at vobleren satt fint.

Etter 5-6 utras så var gjedda "mør". Jeg fikk styrt den opp langs båtsiden og tok et grepa tak over gjellene på gjedda.

gjedde453.jpg

Nå er gjedda sikret!

Det var ei lang og tynn gjedde. Vekta stoppet på 4,44 kg. Ikke akkurat noe å skryte av, men duverden for en fight på 0,20 sene og en "strikkepinne" av en stang.

gjedde454.jpg

Jeg tror jammenimeg at jeg ser fornøyd ut jeg... :o

Og fornøyd tror jeg gjedda ble også...

gjedde455.jpg

Her er den på vei tilbake dit hvor den hører hjemme.

Fighten tok omtrent 10 minutter, og gjedda tok midt utpå Mjær. Akkurat på denne plassen har jeg tatt en del småpen abbor også, så jeg lurer på om det er et grunt parti utpå der som jeg ikke har vært klar over...

På veien tilbake til bilen så får jeg ytterlige en abbor.

abbor060527.jpg

Ikke av de største, men god og rund. Denne hadde ikke startet med gytingen ennå.

Og akkurat nå så sitter jeg med en kald pils og "nyter" tannpinen i min høyre pekefinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch! :blink: .. Har faktisk toppa den der! Klarte å få en stingsild i øyelokket en gang. 2 av 3 krokene på treblen satt godt. ikke særlig behagelig det heller <_<

Fin den ene gjedda! Må se å komme meg ut en tur selv etter at eksamenshelvetet er over. Begynner å bli depressivt :unsure:B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.