Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er dette? EDIT feil kutling


Recommended Posts

Hei.

Var en tur i Lysefjorden i går og dykket og lette etter nordlige knurrulker. Der traff jeg 4 stykk av en fisk som jeg ikke er helt sikker på identiteten til. De var litt mindre enn en fyrstikk B) og bodde under steiner. Jeg tror jeg vet hva det er, men det hadde jo vært artig å se hva dere på forumet her mener.

Her er fisken. Siden den var veeeldig liten, ble ikke bildene allverden.

6440_s.jpg

6441_s.jpg

Dette er en hunn av ulkekutling og ikke piggkutling. De to kjønnene er så forskjellige at de lenge ble antatt å være to forskjellige arter. Beklager, så feil kan en ta. Nederst er et bilde av en skikkelig piggkutling.

6439_s.jpg

og ulkekutling

6442_s.jpg

Bare synd at jeg ikke fikk noen skikkelige bilder av ulkekutlingen. Den var utrolig fin når den hadde ryggseilet oppe.

Og knurrulker, det var det lite av ja :D

Skikkelig piggkutling

rsv039cd10.jpg

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karleif stoler jeg på her tror jeg.

Dessuten må jeg nok en gang rose deg for bildene dine Rudolf, vi er heldige som har deg som bruker på forumet vårt :D

Takk for det.

Jeg tror kanskje Karleif tar feil, men jeg håper han har rett. Tverrhalet langebarn ville i så tilfellet vært ny art B) (med kamera).

Tangkvabben er nok også litt kortere i kroppsformen.

Nei, sjekk hodet på ungdommen.

Rudolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hornkvabbe :)

Det tror jeg også :D men jeg må nok jobbe videre med teorien til Karleif. Lengesiden jeg har fått bilde av en ny saltvannsart :P

Synd egentlig at jeg ikke fikk de tre artene på micromeite. DET hadde vært noe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes den så litt butt til å være et av langebarna, og litt for pinglete til å være hornkvabbe, men ikke vet jeg om kroppsformen til disse artene er annerledes når de er små. Jeg venter i spenning på Thors svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Artig med bilder av ulkekutlingen. Norges minste fisk, hvis jeg ikke tar feil? Noe for artsjegerne skulle jeg tro. :D

Jeg tror vel kanskje at krystallkutlingen er tynnere (veier mindre), men ulkekutlingen nok er den korteste så den er vel offisielt den minste.

Teoretisk er det nok mulig å få den på stang, men det vil nok ta tid............veldig mye tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.