Gå til innhold
Fiskersiden

Impregnering av lærstøvler


Oz
 Share

Recommended Posts

Skal gi fjellstøvlene en liten runde med impregnering.

Hva fungerer best? Hva har folk gode erfaringer med, hva har man dårlige erfaringer med?

Støvlene mine har fortjent å bli behandlet litt bra nå serru...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Nikewax får god kritikk de fleste steder.Den anbefales av Lundhags. Ville ungått noe med minkoil i hvis det er membran i støvlene.

Veit ikke om God,gammeldags Lædersmørning er i handelen ennå.Den var suveren.Att den lukta som en blanding av tjære og grevling gjorde jobben med å sette inn støvla bare mere nostalgisk :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Beewax er helt klart ett godt alternativ.

Hvis man i tillegg til å varme den opp før påsmøring blåser over støvlene kjapt med en hårføner og gnir inn impregneringen en gang til så burde støvlene være godt mettet i en tid fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Har brukt noe som heter Bjørnefett som jeg kjøpte på Bardufoss når jeg var soldat oppi de høye nord.

Det er et superstoff, smør det godt inn, la det trekke inn over natta og så pusset jeg med vanlig skokrem, det har gjort jobben i mange år :)

Sikkert mye det samme som Beewax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at slike "feite" kremer som er nevnt her ikke bør brukes alene på lærstøvler med f.eks Goretex-membran i.

Disse kremene metter læret så mye (samt myker det opp) at pusteegenskapene blir redusert, og skoa får kort levetid.

Bruk flytende wax som underlag eller alene. Et veldig godt middel er Nikwax "Aqueous wax"

http://www.oslosportslager.no/product/0/44...pregnering.html

Den kan også brukes på våte sko.

Ellers er flere av de nevnte produktene knallgode til rene lærstøvler (dog ikke nubuck og semsket skinn). Har veldig god erfaring med Kiwi "Camp Dry" og standard Nikwax.

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.