Gå til innhold
Fiskersiden

Ny norgesrekord?


hon
 Share

Recommended Posts

Helt sikker på at det er blålange kan du vel ikke være ut fra bildene, ikke så lett å se hvor store øynene er ift skjeggtråden. Dessuten synes jeg Øyvind Braa's blålange fra Trondheimsfjorden både ser mer ut som en blålange (sjekk mye tynnere sporde også). I tillegg synes jeg denne ser større ut, men at bilder kan lyve er vel temmelig utdebattert her på forumet nå, imidlertid er så runde vekter som 17kg alltid mistenkelig, Braa's lange veide 16,05. Bilde: http://www.fiskeklubb.com/blaalange.jpg Sjekk også lengden på hans blålange ift fiskeren. Jeg tviler sterkt på at en 1,5m (nøyaktig det også?!) lang og vesentlig tynnere blålange (?) veier 1 kg mer. Huff, føler meg helt Frisch nå. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort gjort å ta feil ut fra bilder ja, sant det. At jeg er skeptisk til at kara på bildet har fått nye norgesrekord på blålange, er selvsagt ikke det samme som at jeg ikke er imponert over fangsten deres! Fullt mulig å både glede seg over andre fiskeres fangst, samtidig som du er skeptisk. Nå avventer jeg heller artsguruenes dom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var dommer i en konkurranse og måtte bestemme hvilken av de to bildene som var blålange, ville jeg klart gått for https://www.fiskersiden.no/grafikk/bildersto/sa/38.jpg

Antakelig er begge blålanger.

Ikke for å være "Cock High", men jeg har antagelig tatt 20-30 (minst)blålanger, og antagelig mye mer enn det doble av lange.

Kjennetegnene på blålange er kjeften, tennenne, og at du kan se "ribbbeina". Jeg er i alle fall aldri i tvil om arten når jeg får en av disse.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ei blålange.

Har i likhet med Harald (HON) tatt et tosifra antall blålanger og tresifra antall langer og er helt sikker utifra størrelsen på øye og også plaseringen (ganske langt opp på "kinnet").

Hodefasongen er også karakteristisk, og den stemmer bare med blålange.

Om vi har mulighet å kontakte fiskeren er det bare å spørre om langa var kullsvart innvendig eller helt hvit. dette er den definitive avgjørelsen av arten, men jeg er 99,99998% sikker på at det er ei blålange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt synd egentlig at jeg som aldri har fått blålange, bare (små)langer uttalte meg skeptisk så tidlig, taushet er gull, med mindre man har noe fornuftig å si. [:I] Imidlertid håper jeg kara har veid beistet sitt på en vekt godkjent for kjøp og salg, med vitner, jeg sliter med å se at den kan være større enn Øyvind Braa's, men jeg burde jo egentlig holde kjeft når jeg ikke ser hvilken art det er engang. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Har fått flere tusen blålanger og kvitlanger under linefiske. Jeg er helt bombesikker på at det er kvitlange. Ser det flere plasser. Se spesielt på "uggen" på undersiden av fisken rett foran sporden. Den har hvit kant rundt akkurat som kvitlangen har. Dette har ikke blålangen.

OOPS!![:I][8)] ser ut som jeg har tråkka i salaten her[:I][:I][:I][ :) )]

Jeg hadde oversett "uggen" foran sporden og den ser helt hvit ut, da er det ei vanlig lange, jeg er også blitt litt mistenksom til fargen....den burde vært mørkere.

tror nok at jeg personlig var litt kjapp med å artsbestemme denne, det viser bare hvor vanskelig det kan være å bruke et "dårlig" bildet til å artsbestemme her.

Andre som har synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at ikke bare jeg var skeptisk til at dette var blålange, aner ikke jeg i hvert fall. Men: har noen hørt noe om karene har tatt bedre bilder, veid på godkjent vekt og om de vil sende inn rekordkrav? Litt nysgjerrig siden det er en i havfiskeklubben (Trondheim) som har gjeldende norgesrekord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.