Gå til innhold
Fiskersiden

når på døgnet hugger sø mest


Recommended Posts

Fisk hele døgnet :D

Alle de største SØ'ene jeg har fått har jeg fått på dagtid. Riktignok fisker jeg ikke like mye når det er mørkt. Men har også prøvd på natta uten det store hell. Fisker en gang iblant etter at det blir mørkt, oftere på sommeren.

Vet at mange erfarne SØ fiskere fisker på natta. En av grunnene er også at det er mindre trafikk, og ikke så trangt om plassen. I tillegg blir også SØ mindre redd i mørket, og beveger seg inn på grunnere vann.

Men du trenger absolut ikke fiske til langt på natt, for å få SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele døgnet nå egentlig bare plassen er valgt med omhu. Var ute og testet ca 10 "havabborplasser" med flue på tirsdag. På en av dem dro det på en sjøørret midt på blanke formiddagen (ca 13.00) og jeg var ikke veldig overrasket da dette er en plass som har levert sjøørret midt på dagen en rekke ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan fiske hele dagen, ingen tvil om det. Men jeg vil si hvis målet i seg selv er kunne å få fisk så ville jeg ikke brukt tiden min på dagtid, nå.

En ørret kl 1300 er ikke et svar på at det er et bra tidspunkt. og som oftes er ørreten av den litt mindre sorten på den tiden av degen, hvis ikke været er ruskete og flo er i annmars. Hvis jeg skal snakke ut i fra min egen erfaring og min egen lille statestikk så ville jeg i tiden fremover brukt kvelden (spesielt hvis jeg ikke hadde båt) og da spesielt opp mot flo og ned mot fjære, rett ved full flo er det ofte rolig men i det vannet snur kan man få bra med fisk, men så vil det avta mot fjære.

For det første, utover nå i finværet er det veldig mye båttraffik i store deler av fjorden våre noe jeg tror "skremmer" mye av ørreten på dyperer vann og at den ikke er så aktivit ute å leter etter mat på denne tiden, mens mot kvelden da ting roer seg og ørreten får mørket å skjule seg i , vil i mine øyne være den beste tiden.

Jeg sier ikke at det jeg skriver er fasiten, har til tider opplevd bra fiske på dagtid, men det er tidligere i sesongen.

Så har man ikke hele dagen men kunn noen timer til disp. ville jeg brukt kvelden.

Og da fiske sakte med ofte spinnstopp hvis man fisker med sluk/wobbler/jigg.

Ellers kan flue med tupp være et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtykker i det at plassen er viktigst. Carl Berners Plass er for eksempel ikke så bra, og så er det j***a mye trafikk der, til tider kø.

Likevel er jeg av den formening at juni generelt sett er best tidlig om morran, eller fra åtte-ni tiden og utover om kvelden, men står du på riktige plassen, kan den nok være like lett å nå på dagen. For eksempel på gode rundingspunkter litt utafor de innerste skjærene (øyer osv), med bedre temperert og strømmende vann. Kollegaen min driver og beviser det her for tida, og lykkes bra, eplekjekken.

Så har du båt, bruk den.

... også bor du på Tofte ser jeg... bare et tidsspørsmål.

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RexHunt

Hvis du fisker med sluk vil jeg anbefale å sette på en flue som opphenger foran sluken, virker som det trigger SØ'en til å hugge når den ellers er litt "treg".

Mulig at den da ser sluken som en konkurrent.

Også er det ekstra humor å få fisk både på sluken og opphengerflua samtidig, under en tur jeg hadde i fjor sommer fikk jeg 5 små SØ på de tre første kastene! På det første kastet fikk jeg en på sluken, og de to neste en på sluken og flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvelden er det du bør satse på nå.Fra 9 og utover til rundt 11.

Det kan selvsagt slumpe en og annen s.ø ellers og men sats på kveldsfiske.

Det er også gennerelt større fisk å få på kvelden.

Prøv mørke farger,da er mulighetene store. :D

Mener du mørke farger om kvelden og lyse om dagen eller omvent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Jeg har ikke noe særlig peiling på SØ fiske, men har hørt fra lokale fiskere i vesterålen etc at SØ skal fiskes 3 time før det er full fjære. Etter å ha lest dette som dere skriver, betyr det at man ikke skal henge som altformye opp i når det er flo og fjære, da man kan få sjø-ørret på alle tidene av døgnet??? (PS. Har aldri opplevd å få sjø-ørret når det er 2-3 timer til full flo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dette med flo & fjære er en evigvarende klassiker som man aldri får fasit på.

Husk at alle lokaliteter påvirkes ulikt av tidevannet, derfor er det ikke noe universalsvar på dette!

Hvis du kun fisker tett opp mot en eller begge, tror jeg du går glipp av mye bra fiske - sjøørreten stopper ikke å spise selv om det blir flo (eller fjære, alt etter hvem du spør).

Fisken er i sjøen, og den spiser. Ergo er det "bare" å lete seg frem til de plassene fisken er ved ulik vannstand.

Evt. gjøre deg lommekjent på "din" plass, og på den måten konsentrere fisketiden til tiden det er mest aktivitet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med flo & fjære er en evigvarende klassiker som man aldri får fasit på.

Husk at alle lokaliteter påvirkes ulikt av tidevannet, derfor er det ikke noe universalsvar på dette!

Hvis du kun fisker tett opp mot en eller begge, tror jeg du går glipp av mye bra fiske - sjøørreten stopper ikke å spise selv om det blir flo (eller fjære, alt etter hvem du spør).

Fisken er i sjøen, og den spiser. Ergo er det "bare" å lete seg frem til de plassene fisken er ved ulik vannstand.

Evt. gjøre deg lommekjent på "din" plass, og på den måten konsentrere fisketiden til tiden det er mest aktivitet der.

Nå har jeg de siste åren prøvd å loggføre alle SØ jeg har tatt på sørlandet, etter som det er et sted jeg fisker uansett flo eller fjære. Og for meg så ser det ut til at man får mest fisk når vannet er i bevegelse altså på veg opp eller ned, når vannet står stille er det nesten dødt. Men jeg kan også se at det er oppflo som har gitt mest fisk. Men om det kan være andre faktorer som har spilt inn som månefase,luftfuktighet mm kan jo være mulig. Men at jeg har fått fisk på fjære er det ingen tvil om med da litt lengre ute og da tenker jeg ikke uttaskjærs men ofte i brekkanter ned mot dyp. Men hvis jeg måtte velge tid å gå ut så ville jeg prøvd å gå ut da vannet er stigende, jeg tror i hverfall at det er den beste perioden. Som du selv skriver så må man nok lete noe mer ved fjære. Sol og vind er også en faktor som ser ut til å slå positivt ut.

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket en del på kvelden i det siste. Mye aktivitet frem til 19.30 - så er det fullstendig bråstopp.

Fiske etter mørkets frembrudd på denne tiden har gitt null niks for min del.

Godt å høre nesten :huh: For det kommer et rungende DITTO fra denne kanten... Fra tidligere år så har nå det vært knall fiske i skumringen. Men iår sier det bare stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, og det er gjerne fra klokken 03: - 09: som er tiden på denne tiden av året

Fra 03.00 - altså svarte natta? Morrafisket pleier å være bra, men de få gangene jeg har orket å karre legemet opp av bingen i god tid før soloppgang har jeg opplevd at bettet kommer med lyset. Er det noen spesiell kombinasjon med tanke på fluer og inntrekk som er ekstra effektiv når det er bekmørkt? Jeg fisker selvfølgelig med mørke volumiøse fluer når det er mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.