Gå til innhold
Fiskersiden

Noen tips om vann i Øyerfjellet?


gråstein
 Share

Recommended Posts

Fisket på Øyerfjellet i ca 30 år, og det er mange vann med mye fisk.

Størrelsen er det så som så med.... Min pers er 650 gram derfra.

Hvor på Øyerfjellet hadde du tenkt å fiske (Hafjellkanten eller Nordre del)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PRH kjenner områdene best tenker jeg.

Men jeg kan nevne at jeg fisket der oppe for en 6 år siden eller noe. Kjørte opp ved Tretten, og opp til ei seter på 1200 meter. Satt igjen bilen der, og tok syklen med full oppakning innover. Planen var å fullføre ei runde med start i Gopollen. Jeg starta også i Gopollen, som den gang visstnok skulle huse større fisk. Fikk halvkilos der, og hadde på noe større fisk også, men vannet er stort da. Videre sykla jeg forbi Djupen mot Nedre Åstavatn. Nå vet jeg ikke hvordan Nedre Åstavatn er idag, men når jeg var der, var det tjokka fullt av ørekyte. Myrlendt var det også der. Ta med myggnetting sier jeg bare. Hadde unngått det vannet der, og heller sykla den etablerte sykkelveien sørover til vannene der. Der er det også røye. Da sykler du også et stykke helt langsmed Åsta, og kan prøve der også.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke reist til Øyer for å fiske, det er bedre muligheter i nabokumunene Gausdal og Ringebu. Men hvis du likevel skal på hyttetur eller har annet å gjøre i Øyer er det jo absolutt verdt å prøve fisken. Om en anser fisket som bra eller dårlig avhenger i stor grad hvor mye og hvor stor fisk en pleier eller rettere sagt forventer å få. Det er bra med fisk i de fleste vann, men det meste er småfallent.

Det er desverre få elver som er interesante for sportsfiskere i Øyerfjellet, så i bortsett fra elvene som er nevnt under foregår mesteparten av fisket i vann og tjern. I Øyerfjellet er det 2 hovedvassdrag. Moksa og Åsta vassdraget. Det første renner ut i Gudbrandsdalslågen det andre til Glomma.

Gopollvatnet og Djupen som er nevnt i posten over tilhører Moksavassdraget, mens Ner Åstavatnet tilhører selvsagt Åstavassdraget.

Andre vann i Moksavassdraget det er grunn til å prøve er Grotjern. De innerste vannene i Åstavassdraget hvor det er et stykke å gå til Jogrimen og Saltbelgen er absolutt verdt å prøve.

Lyngåa som er ei sideelv til Åsta er ei klassisk fiskeelv, det finnes en god del interesante loner og kulper der. Lyngåa og Åsta er de mest omtalte fiskeplassene i sportsfiskebøkene til Henry Nordstrøm. Eksempelvis Folk og fisk i huldrefjell kan absolutt anbefales. Selve Lyngsjøen eller Lyngen som den også kalles kan også være verdt å prøve, ved hytta til Turistforeningen, Lyngbua, er det mulig å låne båt.

I Hafjellområdet finnes tjern som Rautjønnet og Ukstjønnet, her er fisketrykket stort spesiellt på Ukstjønnet siden det er lett tilkommelig og nærme hytteområdene. Hvis en kjører noen minutter til kommer en til Øvre og Nedre Måksjøen. Fisket i Nedre Måksjøen lider mye av gjengroing og var nok mye bedre for 15-20 år siden da jeg fisket mye der.

Et annet alternativ er selvsagt å prøve harren i Lågen. Ved Fåberg og ved Tretten er det supre harrlokasjoner hvor det finnes mye fisk mellom 0.5 og 1 kg og ved Fåberg også større eksemplarer. Først på sesongen er meite ofte best, senere er selvsagt flue som gjelder for harren.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.