Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite


SMS
 Share

Recommended Posts

Denne tråden kunne kanskje like gjerne vært posta under havfiske (jepp, hender mods er i tvil om hvor de skal poste også :P ), men jeg har planer om å prøve meg på trolling etter kveite om drøye 3 uker (på Røst ja).

Har funnet litt info på svenske (suprise...) sider, men i mangel av en egen tråd om dette på FS starter jeg en diskusjon her også. Er ytterst blank når det gjelder dorging og trolling, så her følger det jeg lurer på, altså mtp kveite:

Dorgefart?

Hvor langt over bunnen bør agnet gå?

Spesielle bunnforhold man bør oppsøke og trolle forbi, eller kan jagende kveite påtreffes hvor som helst?

Strømforhold man bør oppsøke? Mulig noen har erfaring fra områdene rundt Saltstraumen?

Agn:

Kun store wobblere som Rapala Magnum 18 cm og større som er gangbart? Ser for meg at 20 cm Swim Whizz/Believer festa i nederste øyet (tregere gange med større utslag og mindre dykking) burde friste kveite også.

En liten bit av bukskinnet på sei festa på bakerste treblekrok for å gi litt lukt og mer inntrykk av liv, eller er dette unødvendig, samt at det vil ødelegge gangen på wobblern for mye?

Fins det større versjoner av Vuoksi Raksi for å dorge med agnfisk på 300-1000 g, eller er det bare å bruke disse og feste en større treblekrok lenger bak i agnfisken, slik Robert Løvik anbefaler i artikkelen sin på forsiden?

Dorge med 9" eller 12" shad taklet på samme måte som ved fiske med sprederbom?

Uten dyprigg: 750 g "flygende øye" fra Hakuma med 9" eller 12" perlemor eller glow shad, kan dette funke? Liten kontroll på fiskedypet så klart. Bare det blåser nok er det kanskje bare å hile med shad 0-10 meter over bunnen og la vinden gi passe dorgefart?

Har ikke selv dyprigg fra før, ser for meg at Canon mini-troll o.l. blir litt smått og puslete for tyngre lodd, og med litt veik festemekanisme? Etter å ha sett litt på dyprigger på nett var det Canon Easi-Troll 2 som frista mest uten å skremme lommeboka for mye. 3-5 kgs lodd ok?

Et spørsmål som Eirik, Charlie eller andre som har vært ute med Skarven på Røst Havfiske Camping kanskje kan svare på bedre enn de fleste: går det greit å få festa f.eks. en Canon Easi-Troll 2 på de flate metallplatene på rekka? (Jepp, kikka litt etter steder å feste dyprigg da vi var ute siste dagen).

Er som sagt temmelig blank her, så alle synspunkter (og linker!) er svært velkomne!

EDIT: Om noen ikke ønsker å legge ut info om kveitetrolling av frykt for lokale kveitebestander så har jeg full forståelse og respekt for dette! Setter selvsagt pris på PM'er, og jeg lover å ikke sladre om verken plasser eller teknikk til folk som fisker mer for fryseren enn opplevelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt grønn på kveite, men..

Mini/easy troll blir nok for smått ja.

Ville gjort det enkelt, 5 eller 7 kilos lodd (ikke kuleformet) festa i tynn snor burde funke ned til 20-30 meter.

Dropp agn på woblerne.

Store shader vil nok funke og kan sikkert fylles med fiskeolje.

Tror ikke du får tak i så store agnhoder, forsk litt på type "action disc" i storformat for å få ok gange på agnet.

TO har jo noen giga blekkspruter som burde få en ok gange med en stor woblerskje eller action disc foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enligt gubbarna som kört en del trollig på kveite så funkar det att dunka lodet i sandbottnar för att loka kveiten. Då bör wobblern/ shaden sitta en bit upp på riggwiren för att undgå för mycket bottennapp. Plus att du bör ha med dig en del reservlod + kit att fästa de med.

Så sandbottnar på 5 - 25 meter är alltså det jag har hört att funkar bäst. Gärna med stora djup liggandes intill. Wild Water har en fiskecamp uppe på röst och de delar nog gärna med sig av sina tips. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.