Gå til innhold
Fiskersiden

Blåskjelltelefonen...


terje
 Share

Recommended Posts

Denne har et valg for Oslofjorden, men hvordan er det generelt med Indre Oslofjord og Bunnefjorden? Jeg vil tro ting er ganske annerledes der enn Asker som var nærmeste sted jeg hørte på telefonen nå. Noen her som fortsatt lever og spiser skjell? :P

Nå bor jeg ikke innerst i Oslofjorden, men jeg har plukka skjell i Horten og spist og jeg lever da fremdeles.

Blåsklellvarselet finnes også på internett. : http://matportalen.no/Matportalen/Blaaskjell/blaaskjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisan,

blåskjellvarselet for indre Oslofjord har kun en stasjon, men denne er dekkende for hele området. Stasjonen i Oslo er for øvrig den som oftest får godkjent på test av algegifter, så alle dere som er glade i matauk bør ete i vei. Husk for øvrig at skjellene ikke bør plukkes i nærheten av industribedrifter eller verftvirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda,

pølser må du slutte med. Varselet gjelder altså hele indre Oslofjord, og det betyr også Bunnefjorden. Mattilsynets prøvestasjoner ligger langt fra hverandre langs hele kysten, så en viss grad av usikkerhet er jo knyttet til dette opplegget. Men erfaringene er så langt gode. Jeg har spist skjellmat fra store deler av Sør-Norge i en årrekke, og har aldri blitt sjuk dersom det er meldt om friske skjell. I fjor sommer spiste jeg masse skjell fra Oslo-fjorden, og de var både gode og helt fine for magen. Garantert bedre enn pølser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var en tur og bada ved fornebu idag, og kom til å tenke på om jeg kanskje skulle plukka med meg noen skjell. Er det greit nok å plukke blåskjell på et par meters djup ved badeplassene, eller bør en komme seg til noen skjær lenger ut? Er helt blank på dette, men husker jeg likte kokte blåskjell sist jeg fikk det servert.. Dette er vel kanskje ikke frysvare, men tåler de litt lagring i kjøleskap f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med plukkestedet er at du ikke plukker skjell som kan ligge tørt ved fjære samt at det ikke er kjente utslipp rett i nærheten.

Skjell kan lagres kaldt et døgn. Vask skjellene først, fjern byssustråd og annet gørr og legg dem i kjøleskapet. Før koking kaster du døde skjell (lukker seg ikke ved banking eller litt pirking i muskelen), og etter koking kaster du alle skjell som ikke har åpnet seg.

Kokte skjell kan også lagres et døgn i kjøleskap. Plukk dem i tilfelle ut av skjellene.

Flere har kanskje registrert at det nylig har vært et forgiftningstilfelle i Telemark, selv om skjellene var friskmeldte. Dette skyldes sannsynligvis en lokal algeoppblomstring mellom to kontroller, noe som skjer svært sjeldent. Skjell fra Oslofjorden er fortsatt friskmeldt.

Damp skjellene uten tilsatt væske eller med en skvett vin i kjelen. Persille, hvitløk og løk i samme gryte øker smaksopplevelsen. Kraften blir også god, men med nyplukkede skjell kan den bli svært salt, og egner seg dårlig til suppe.

Enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.