Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøfiske i Lyngdal og Farsund


Mossmann
 Share

Recommended Posts

Gjør om posten om Kvaviksfjorden til å ombefatte fiske i både Farsund og Lyngdal.

Her kan du diskutere,melde i fra om fangst osv.fra fjordene og havet utenfor Farsund og Lyngdal.

Fisker selv en del i området da jeg bor her og er nysgjerrig på hva andre mener om fisket her.

Skal selv melde ifra hvis jeg har vært og fisket,og muligens ta noen bilder :)

Endret av Mossmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fisket mye her de siste 5 årene. men kommer nok neppe til å fortsette..

sjøørret er det greit nok med, men de er ofte små og de store er ofte støinger. laks har jeg også prøvd etter her men med lite hell, men jeg har nok sikkert ikke prøvd på rett sted ennå..

har bedre erfaring med området rundt farsund når det gjelder sø av litt størrelse.

i tillegg er det svært vrient for øyeblikket å fiske langs kvavikfjorden grunnet veiarbeid som har pågått en stund og kommer vel til å fortsette lit til.

asperøya er en god sø plass. iallefall på nord eller sørlig vind. fint for fluefiske her men sluk vil jo også kunne funke. er avhengig av båt for å komme ut her. ellers så har jeg fisket såpass mye her at jeg ikke akkurat har dette som min favorittfjord. men store fisk tas innimellom og de kan det være verdt å vente på:)

Pero: går an å sette båten på land ved lasta og ved sønnico (der lageret lå før). mulig enda flere steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt på å dra bort med båten, men finnes så vidt meg bekjent ingen steder å sette ut på? Eller har du noen tips? Må vel kjøre helt rundt?

Som ErikR sa så har du en med sønnico(gamle byggeforretninga),men jeg har ikke hørt om på lastad....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en nedkjørsel ved lasta. kan være litt vrient å kjøre ned her om man ikke er dreven på bakking med henger, men elelrs skal det gå greit. står ofte ting i veien ved sønnico. båter, material etc.. så kan være greit å dette i bakhodet..

hvor i fjorden er det du får laks, Mossmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fisket mye her de siste 5 årene. men kommer nok neppe til å fortsette..

sjøørret er det greit nok med, men de er ofte små og de store er ofte støinger. laks har jeg også prøvd etter her men med lite hell, men jeg har nok sikkert ikke prøvd på rett sted ennå..

har bedre erfaring med området rundt farsund når det gjelder sø av litt størrelse.

i tillegg er det svært vrient for øyeblikket å fiske langs kvavikfjorden grunnet veiarbeid som har pågått en stund og kommer vel til å fortsette lit til.

asperøya er en god sø plass. iallefall på nord eller sørlig vind. fint for fluefiske her men sluk vil jo også kunne funke. er avhengig av båt for å komme ut her. ellers så har jeg fisket såpass mye her at jeg ikke akkurat har dette som min favorittfjord. men store fisk tas innimellom og de kan det være verdt å vente på:)

Pero: går an å sette båten på land ved lasta og ved sønnico (der lageret lå før). mulig enda flere steder

Ute med Asperøyna er det også bra Koljefiske og Pigghå (på den andre siden)...

Bare vent til veiarbeidet er ferdig så blir det vel bedre,også får vi jo molo utenfor åmdalstrand(blir spennende å se om den blir en bra fiskeplass....)

Kan være enig i at det er en del små SØ,men her om dagen hadde jeg en på godt over halvmeteren etter og den så ikke ut som noen støing...synd at den snudde------hehe

Hvor i Farsund er det du pleier å få SØ da?....vet at kveldssundet og straumen er gode plasser,men jeg får sjelden der...

er en nedkjørsel ved lasta. kan være litt vrient å kjøre ned her om man ikke er dreven på bakking med henger, men elelrs skal det gå greit. står ofte ting i veien ved sønnico. båter, material etc.. så kan være greit å dette i bakhodet..

hvor i fjorden er det du får laks, Mossmann?

Ute med Asperøyna....og nede på kvavik.....har ikke fått noen selv men har hørt på noen av de erfarne og hvor de får Laks...mista selv en nede i åmdalstrand for noen år siden og den var ikke liten(sena røyk når fisken tok et utras etter at den var nærme brygga....)

Når jeg tenker etter så stemmer det faktisk at det er en plass på lastad....har ikke vært der på en stund nå......

Endret av Mossmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åmdalsstrand har jeg hørt fra en eldre mann (oddmund, kjører peugeot, sikkert trefft han) at skal være en god plass etter laks.

kjørte forbi fjorden på fredag, var da på jobb så ble ikke tid til fiske, men fristende så den ut iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åmdalsstrand har jeg hørt fra en eldre mann (oddmund, kjører peugeot, sikkert trefft han) at skal være en god plass etter laks.

kjørte forbi fjorden på fredag, var da på jobb så ble ikke tid til fiske, men fristende så den ut iallefall!

Åmund(tror jeg han heter..)er jo en du garantert treffer på langs fjorden,har slått av noen prater med han,men det er noen år siden jeg har snakka med han(har jo bodd i nabokommunen i 2 år..lite tid til å fiske her da..)

Han har vel rett i at det er(var) mulighet for laks i åmdalsstrand,ingen som kjenner fjorden bedre enn han-....

Var ute i går for å teste min nye Okuma Epix Pro,var nede på kvavik...

Fikk 3 makrell og mistet et ukjent antall av dem også...masse småbrisling som de jagte på...

Utrolig at jeg fikk noe makrell der inne som vannet er nesten 100 % ferskvann,men har fått makrell der flere ganger de forrige ukene....

Noen andre som har vært ute og prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig godt med makrell der som grensen for elv/sjø går. som du sier nesten rent ferskvann.

hadde et par kast i kvavikfjorden sist uke. en makrell var borti sluken men datt av..

var og fisket i en fjord ikke langt unna kvavik og dro en laks på 4 kg.

lygna er død som fy nå. renner såvidt vann der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig godt med makrell der som grensen for elv/sjø går. som du sier nesten rent ferskvann.

hadde et par kast i kvavikfjorden sist uke. en makrell var borti sluken men datt av..

var og fisket i en fjord ikke langt unna kvavik og dro en laks på 4 kg.

lygna er død som fy nå. renner såvidt vann der nå.

Hvor ligger denne fjorden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hehe..javel...det sa meg fint lite...da ville jeg tro at du har vært i lenesfjorden,den ligger jo øst for kvavik.....rosfjorden ligger jo sør for kvavik og er vel ikke akkurat en fjord for fettfinnefisk..

.....

:P det burde vell vere mulighet for HA i desse farvanna på denne årstida? Eller er fettfinnetranga for sterk? Alle får laks og SØ, men HAen må ein leita etter! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lene er det god sjanse for havabbor nå etter hva jeg har hørt.

skulle egentlig vært med en gjeng på et havabbor treff i flekkefjord i helgen, men det ble desverre ikke tid. har svært så lyst på en slik nå, må bare vente til destination klarer å få ræva i gir og få sendt meg stanga tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lene er det god sjanse for havabbor nå etter hva jeg har hørt.

skulle egentlig vært med en gjeng på et havabbor treff i flekkefjord i helgen, men det ble desverre ikke tid. har svært så lyst på en slik nå, må bare vente til destination klarer å få ræva i gir og få sendt meg stanga tilbake!

:rolleyes: Helge +Svein E+ meg var på BØmlo for å prøva ut etter HA, men uten landfaste resultat denne gangen. Blir det fleire treff (HA) seinere er eg interrisert å høyre om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Etter en god stunds inaktivitet på fiskefronten bestemte jeg meg i dag for å ta noen timer ved sjøen.

Turen gikk til Snekkestø,ytterst på Lista.

Resultatet ble 2 sei(ca.1hg og 3 hg)og en Lyr som neppe kvalifiserer til kattemat engang(sølvsilda,28g,var bare noen fattige cm. mindre en fisken :)Mistet og en som var betydelig hissigere og sterkere en disse tre.

Selv om fangsten var laber var det godt å komme seg ut å fiske igjen.

Gleder meg veldig til å prøve meg på SØ i Kvavikfjorden om ikke så lenge.... :)

Noen andre som har fisket i området i det siste?

Endret av Mossmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var nede ved straumen(mellom Framvaren og Helviksfjorden)i dag.

Fikk en SØ på rundt halvkiloen(Hadde litt "gytedrakt",men var ikke mager)

HAdde også et par stk som snuste på sluken,men som snudde noen meter fra land,....

Ikke det store resultatet,men årets første SØ er fanget for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer!

svært mange av aurane som blir tatt her i området har slik en "gytefarge" som du beskriver. det kommer av høyt ferskvannsinnhold..

kjenner at fiskesuget begynner å ta tak..bare et par måneder igjen før det virkelige kjøret i sjøen begynner!

forresten, hvor stor sjøaure har du fått i området (farsund/lyngdal)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Har faktisk ikke fått noen spesielt store..de største har ligget oppunder kiloen.

Så det er ikke så mye å skryte av,men i År satser jeg på komme over kilosmerket

:)

Gleder meg vilt til Mars/april da dette som regel er den beste tida.

Skal ihvertfall en tur ned i Kvaviksfjorden for å se om det er noe å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må nok ut mot havet (som det så fint heter i en sang) for å finne de større;)

har fått endel over kiloet, de fleste på dorg men også endel på flue. bla en på 1,3 (tror jeg) som jeg fikk 3. plass på sø konken ifjor. største fisk er en på 1,5 som jeg fikk ved asperøya...slank støing..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Var nede på kvavik forrige lørdag.Fikk like mange SØ som jeg sånn ca. fikk i året før i tida.

Fikk 21 på formiddagen(1 over minstemål :) ) og 6 før mørket sank på(1 under minstemål :D )

21 av disse tok på en SUper Vibrax 3(rosa/sølv)5 på møresilda rød/gull holographic og 1 på skarpsilda blå/oransje/sølv.......Veldig mye smått,men det var endel fisk rett under minstemålet som var meget pene(feite)

Av de over minstemålet var det bare en jeg vil påstå var tynn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen hadde ikke lagt seg i dag,men vil tro at den kommer i løpet av natta B)

Har vært på Hovden med skolen denne uka og ble en smule irritert av meldinger om minusgrader og oppimot 40cm med snø i Lyngdal og Farsund.Endelig ble det liv i fisken så kommer det forbanna kalde været igjen :D;) ....jaja,kan jo ikke gjøre noe med det.

Skal ned i straumen i morra for å se om det er noe å få i kulda :lol:

Har forresten vært noen turer nede på svennevik de siste ukene.

Fikk landa en undermåler,men mista en sværing :angry: (gøy å glemme å stille brems...)

Så forøvrig mange som fulgte etter sluken og mange som patruljerte noen meter ut fra land,så det er noen større noen her ihvertfall------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fisket nede i Åmdalsstranda et par ganger i løpet av forrige uke.

Første turen gav 1 torsk som var like lang som hånda mi,og 1 Lyr.

Hadde en fisk som gav meg en formidabel fight,men sena røk før den kom til syne.

Hadde desverre en spole med 0,10sene(multi)på,da monosena røk for den minste ting.

Måtte sette hardt mot hardt da fisken gikk mot bunnen,som har en del skarpe steiner.Uheldigvis kom sena borti en stein og røk.

På Lørdag fikk jeg først 2 torsk på en tobissluk.fikk en SØ rett etterpå,veide i underkant av 700g og målte 44cm.årsstørste i lyngdalsfjorden for min del.Fikk ei lyr rett etterpå og en torsk da jeg var nede senere på kvelden.

Noen Andre som har vært i området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.