Gå til innhold
Fiskersiden

Oslo Sportsfiskere


Andreas
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av poppe

hva for slags klubb er det??? får man fordeler av det eller noe?

Sjekk ut www.oslosportsfiskere.no, man får de fordeler det er å være tilsluttet jeger og fiskerforeningen samt tilgang til kastebryggene på Holmendammen.....sikker noe mer, men det vet jeg foreløpig ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fiskeline sier kan du benytte deg av kastebryggene på Holmendammen. Om du møter der en tirsdagskveld i sommerhalvåret (tror siste gangen var denne uka) så vil du få kyndig veiledning i fluekasting. Er bla aktive kastingutvørere der.

Av andre ting kan nevnes:

- medlemsmøter ca en gang i måneden (har som regel besøk av en eller annen autoritet innen et emne som foredrar)

- i 2004 har det vært fluebindekurs, samt fluebinde temakvelder (feks saltvannsfluer, imitasjoner etc) med besøk av en autoritet

- fiskturer (i 2004 har det bla vært isfisketur til jarenvannet, harrtur i glomma, sjøørretur til hvaler etc)

- Flere aktive konkurranseisfiskere som reiser rundt omkring hver helg om vinteren. Selvsagt mulig å slenge seg på der om man er interessert.

- Eget medlemsblad

- mulighet til å bli med i OFA-lag og drive fiskestell og kultivering i oslomarka.

osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I likhet Tom Ole var jeg medlem inntil for ca. 20 år siden. Da meldte vi oss ut og dannet egen klubb. Oslo Sportsfiskere hadde i grunn null og niks å tilby oss på den tida, så jeg tipper vi var smarte allerede den gang. Samlet alle gærningene i en klubb. Verre var det med kompis Viggo som var medlem av AJFF Oslo. De hadde faktisk enda mindre enn ingenting å tilby sine juniorer, og det er jaggu godt gjort. [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

. Oslo Sportsfiskere hadde i grunn null og niks å tilby oss på den tida, så jeg tipper vi var smarte allerede den gang. Samlet alle gærningene i en klubb.rre var det med kompis Viggo som var medlem av AJFF Oslo. De hadde faktisk enda mindre enn ingenting å tilby sine juniorer, og det er jaggu godt gjort. [ :) ]

Og hadde alle tenkt på denne måten, hadde vi sluppet ørreten og laksen rundt omkring også, ettersom NJFF hadde vært delt opp i ørten små særforbund som ikke fikk noe gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man mest interessert i feks specimenmeite eller havfiske, så er ikke Oslo Sportsfiskere foreningen man bør melde seg inn i. Det er ørretfiske som liksom er Oslo Sportsfiskeres greie. Er man ørretfisker og interessert i oslomarka, så har de etter min mening mye å tilby.

Bor man i osloregionen og er interessert i meitefiske, veit jeg sannelig ikke hvor man skal henvende seg. Såvidt jeg vet finnes det ingen slike tilbud. Det er flere tilbud for erfarne/flinke specimenmeitere, men hva med ferske juniorer (gamlinger også for den saks skyld)? Nå har ikke jeg full oversikt, men hvis jeg har rett i dette er det veldig synd ift rekrutteringen til meite miljøet. Vet at SFK Raufjøringen på Kongsvinger har et bra tilbud til juniorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ulff

Er man mest interessert i feks specimenmeite eller havfiske, så er ikke Oslo Sportsfiskere foreningen man bør melde seg inn i. Det er ørretfiske som liksom er Oslo Sportsfiskeres greie. Er man ørretfisker og interessert i oslomarka, så har de etter min mening mye å tilby.

Er ørretfisker jeg, men mener at denne klubben har litt å lære hva gjelder inkludering av medlemmer. Det er en kjønnsbasert klubb uten tvil! Utdrag fra medlemsbladet "fast fisk" som kom ut nå: Kom igjen ungen menn, det er dere som er klubbens fremtid og som skal prege miljøet!" Det kunne jo være at det var en og annen dame der ute også som kunne gjøre klubben et hyggelig sted å være. Det provoserer meg for å være helt ærlig!

Misforstå meg rett, jeg har ikke noe problem med at det er guttekultur i sporten, det er jo et faktum, men mitt poeng er at det fint går an å ha to tanker i hodet samtidig og dermed inkludere "minoriteten" likevel. Jamfør denne siden, som jeg opplever som et inkluderende forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskeLine

Utdrag fra medlemsbladet "fast fisk" som kom ut nå: Kom igjen ungen menn, det er dere som er klubbens fremtid og som skal prege miljøet!" Det kunne jo være at det var en og annen dame der ute også som kunne gjøre klubben et hyggelig sted å være. Det provoserer meg for å være helt ærlig!

Uffda, det var en uheldig formulering ja. For en godt etablert forening som OS er, er det helt klart en stor utfordring dette å få med yngre medlemmer og ikke minst kvinner. Tror faktisk ikke jeg har sett kvinner på møtene der (bortsett fra evt partnere/koner). Nå er ikke jeg involvert i styre og stell (er en helt vanlig ikke veldig aktiv medlem) så jeg vet ikke hva klubbledelsen har av planer for å forbedre dette. Men at det er forbedringspotensiale her er det ingen tvil om. Og det er de klar over også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker også at generasjonskløften var tildels enorm, så med en gang en av dukket opp på et møte sank snittalderen med 200 år! At de uttaler "Kom igjen unge menn, det er dere som er klubbens fremtid og som skal prege miljøet!" vitner vel litt om et noe uheldig ordvalg all den tid formannen i Norges Havfiskeforening er kvinne, samt at en av Norges mest profilerte fluefiskere også er kvinne. Men damene får vise dem! Vi i vår tid viste dem ryggen. Det ble nok for mye prat og kaffe og for lite fiske, men i de tidlige tenårene var vi jo så gira på å fiske at vi knapt sov i sommerferien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.