Gå til innhold
Fiskersiden

Fisking i havet i Rogaland


Recommended Posts

Hei! Er det noen som kan fortelle meg hvor det er mulig å fiske i havet/fjæra etter sjå-ørret og laks i nærheten Sola, Sandnes i Rogaland? Da tenker jeg på elveutløp der man kan stå 100 - 200 meter unna uten fiskekort å fiske fra havet.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller betale noen kroner og gå i Elva?

LOL! Problemet er at det er så vanskelig å få fiskekort til de "beste" plassene etc-

Bare lurte på på om det var noe i nærheten unntatt den elva du tenker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fiskefritid

Strendene er bra steder for sjøørret.

Ellers er det en del tråder om dette under fangstrapporter fra Vestlandet tror jeg.

Det var ikke meningen å være nebbete... men min oppfatning av ditt innlegg var at du ikke ønsket å betale for kort.. :D Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strendene er bra steder for sjøørret.

Ellers er det en del tråder om dette under fangstrapporter fra Vestlandet tror jeg.

Det var ikke meningen å være nebbete... men min oppfatning av ditt innlegg var at du ikke ønsket å betale for kort.. :) Sorry

hehe, neida skjønte jo ironien:) Men takk for svar. Får prøve å fiske på noen strender;) selv om jeg aldri har hatt suksess med det før dog :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg Google Earth og leit litt rundt etter elver og bekker...ufattelig bra program, sabla bra satelittbilder og kan zoome inn og se din egen bil stå utenfor huset! (akkurat dette kan ikke jeg da, ettersom bildene er veldig dårlige rundt Bergen...men Sotra/øygarden er lett synlig, bruker dette til å finne fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b45c6f25bde77f4276066da51d85625a.jpg

Der har du Kårtveitpollen hvor jeg fisket i går for eksempel! Litt lite bilde, men hadde blitt for stor fil hvis ikke...

jeg stod der med den små sandstranden:p

Jeg synes Google er mye bedre...mer detaljerte bilder og lettere å bruke. Zoomer du inn på badebassenger kan du til og med se folk som svømmer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

b45c6f25bde77f4276066da51d85625a.jpg

Der har du Kårtveitpollen hvor jeg fisket i går for eksempel! Litt lite bilde, men hadde blitt for stor fil hvis ikke...

jeg stod der med den små sandstranden:p

Jeg synes Google er mye bedre...mer detaljerte bilder og lettere å bruke. Zoomer du inn på badebassenger kan du til og med se folk som svømmer;)

Det har jeg faktisk ikke tenkt på! Dette må jeg teste ut! Tusen takk for svar folkens :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne tenkt meg å laste inn et bilde fra google earth her, men får ikke til å legge ut bilde når jeg får på svar nå. Hva må jeg gjøre? Får kun opp skriv inn HTLM til bilde ..... (PS, altså å få lagt det ut på forumet jeg sliter med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9413_s.jpg

Takk for siden GJØRS!!! Jeg lurer på om dette er figgjo elva i Sele jeg har funnet på google earth? Omså så er vell elva delt i 4 deler mener jeg eller sone som det vell heter. Men kan man fiske om man går 100-200 meter unna elveutløpet i havet? Eller er ikke det lovlig? (tenker da om man må fiske uten fiskekort, er det da lov å stå i fjæra der å fiske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanligvis en bra plass etter sjøørret i nærheten av Orreelva. Derimot kan eg ikke helt se poenget med å stå helt borte i osen i elvene der å fiske. Eg får både flere, og ikke minst større fisk ett godt stykke fra elvene :angry:

Trur ikke det er noen spesielle regler for Orreelva, så der er det vel lov å fiske helt bort til utløpet i fiskesesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Gjørs som anbefalte google? :)

hehe, men er utrolig varierende kvalitet på bildet etter hvor i verden du ser. Norge generelt (spesielt Bergen) er det svært dårlige bilder av. Prøver du å se på f.eks Kreta får du sinnsykt detaljerte bilder og kan telle biler i gatene og leite etter nudiststrender :D

Men uansett bildekvalitet kan dette såklart være et godt hjelpemiddel til å finne ut hvor det ligger vann og fiskeplasser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele har egne regler for utløpet. Husker jeg ikke feil er det ca 450 eller 400 meter på nordsiden av utløpet. Og 250 eller 300 på sørsiden. Har sjekket dette en gang tidligere.

Men reglene finnes inne på nett hos fylkesmannen for de som er interessert i å finne ut de korrekte tallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo betale noen kroner (billig) for å fiske i Ognaelva. Husker ikke prisene i hodet, men det er billig.

God elv, men med stort fiskepress fra broa og ned.(gå litt opp i elva) Her er det gode muligheter for fisk, både smålaks og SØ.

Bare et tips.....

Ogna er sør på Jæren, og du kan også ta tog fra Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det Gjørs som anbefalte google? :D

hehe, men er utrolig varierende kvalitet på bildet etter hvor i verden du ser. Norge generelt (spesielt Bergen) er det svært dårlige bilder av. Prøver du å se på f.eks Kreta får du sinnsykt detaljerte bilder og kan telle biler i gatene og leite etter nudiststrender :)

Men uansett bildekvalitet kan dette såklart være et godt hjelpemiddel til å finne ut hvor det ligger vann og fiskeplasser :)

Synd google earth suger når det gjelder bergen. Eg bruker dog http://kart.ivest.no/hordaland/index.jsp

Eller bergenskart.no. Første er helt genialt og man kan bruke den som sjøkart eller flyfoto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortene kan kjøpes på essoen på ogna. Rett på siden av der du går av toget på ogna. Er ca 200 meter fra essoen til elva. Prisen lå i fjor på 100 kroner kortet. Er ingen begrensinger på kortantall. Er nok flere badere enn fiskere i elva i disse varme tider. Men natt og kveldsfiske kan nok gi deg en en fin fangst hvis du treffer. Kan melde om at det er lite og varmt vann der for øyeblikket da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.