Gå til innhold
Fiskersiden

Gul sene


shadow
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som mener noe om fargen på sena har noe å bety når man fisker etter ørret i ferskvann? Det ideelle er jo at sena er usynlig. Men så får man sener i noen skrekkelige gulfarger som ser helt heslige ut :) Tykkelsen som er aktuell er 0,30

Hadde satt pris på om noen kunne dele erfaringer med meg om dette har noe å bety.

Ha en fin dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har neppe noe å si under lakefiske på natta på isen eller meite etter gjørs i grumsete vann en sen kveld, men har ved selvsyn sett at fargen på sena er helt avgjørende dersom man fisker i grunt og klart vann, ikke minst om man meiter, da fisken jo har god tid til å studere agn og tackle grundig. Til annet fiske bryr jeg meg mindre om dette, f. eks jerkfiske. Da kjører jeg braid rett i fortommen. Bottom line; tenk logisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som mener noe om fargen på sena har noe å bety når man fisker etter ørret i ferskvann? Det ideelle er jo at sena er usynlig. Men så får man sener i noen skrekkelige gulfarger som ser helt heslige ut :D Tykkelsen som er aktuell er 0,30

Hadde satt pris på om noen kunne dele erfaringer med meg om dette har noe å bety.

Ha en fin dag :P

Jeg bruker fireline rosa og gul i 0.15 mm til lett ørretfiske (100gr-1kg) og får meget gode fangster ved bruk av disse. Jeg tror ikke fisken bryr seg om fargen, ihverfall ikke ved lav tykkelse 0.15mm(multi) etc.

erfaringsmessig så gjør den ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte ett gult monofilament sene på 0,33 mm her for litt siden fordi det var billig, så det var greit å teste det ut. Sena har vist seg å være bra til den prisen. Har ikke fisket ørret med det, men har fått både gjedde, ål, tryte og diverse saltvannsarter på snøret. Er sjelden jeg fisker uten at det er en fortom med i bildet, og da kan man jo velge en mindre synlig type sene til fortom. Er jo greit å fylle opp spolen med ei sene med en voldsom farge dersom det ikke er så dyrt, og heller bruke noe annet som fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.