Gå til innhold
Fiskersiden

Dorgetur


erik
 Share

Recommended Posts

Endelig ferie! Etter en hel masse tullball med flytting av ferie og gjenglemte båtnøkler kom stoltheten endelig på vannet ved Maxbo tirsdag ettermidag. Tirsdag og onsdag ble brukt på å dorge rundt i indre Oslofjord og Bunnefjorden. Resultat: noe torsk opp til 1,5kg, lyr opp til 3kg (ny pers), hvitting opp til 0,5kg og ikke minst plenty med makrell i alle størrelser.

Onsdag kveld gikk båten på henger, og kursen ble satt mot Drammen. Etter litt strev med å finne en rampe, gikk turen utover i retning Svelvik. I selve sundet fikk Anders og jeg tre ørret opp til 750g som alle fikk friheten tilbake. Etter å ha tilbraskt to dager i området uenfor Drammensfjorden tøffet vi innover fjorden for å se om det kunne være noe action innerst i fjorden. Anders hoppet av ved Svelvik.

Den første dagen fikk jeg bare noen småtorsk, men den siste dagen løsnet det litt. Skjermen på ekkoloddet ble plutselig helt svart fra 0-10 meter! Pulsen gikk plutselig i taket når en stor fisk løste ut på riggen nesten inne ved Lierelva. Riggen stod på 7 meter, over 20-30m dyp. Fisken dro avgårde, og innen jeg hadde fått opp overflatestanga og loddet på riggen, hadde fisken tatt ca 50 m sene. Spenningen var stor når jeg begynte å fighte det som var tungt og sterkt. dessverre begynte jeg å mistenke sei, når fisken bare dro mot bunn, og ikke utover. Ganske riktig, etter en rimelig knallhard fight kan jeg taile en sei på 4,3kg. Litt skuffende når du håper på noe med fettfinne, men utrolig artig uansett. Ny pers på sei.

Den kvelden stod det tettpakket med sild innerst ved Lierelva (rett utenfor 100m grensen). Jeg fikk flere sei mellom 1,5 og 3,5 i tillegg til den store. Det var også endel store makrell der.

Nå er båten tilbake på henger, og jeg legger turen i retning Hokksund for neste feriestunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, mange som har blitt lurt av sei under dorging etter laks ja. Ellers er det rundt juli-august gjerne det har blitt tatt mest laks i Drammensfjorden. Fiske grisetidlig om morran i strømkanter når strømmen er på det sterkeste er helst resepten. Største dorgefisken jeg kjenner til fra fjorden var vel Bjølgis sin på rundt 17 kilo. Flekka visst 400 meter sene av snella i hogget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.