Gå til innhold
Fiskersiden

Svenske laksefiskere


J.P
 Share

Recommended Posts

Satt nettopp å så et svensk dokumentar om laksefiske på NRK 1. Det som slo meg at de vadet veldig langt ut i elven. Det i tilegg til egne opplevelser med svenske fiskere, så fatter jeg ikke hvorfor de på død og liv må ha vann over knærn og helst opp til taska! La spesielt merke til den ene som omtrent sto på motsatt side når laksen tok og med en hassardiøs tur over på rett side for å lande den.

Noen som kan forklare meg hvorfor denne vadetekkniken.

Men de står på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvertfall ikke no gæli med hytte nr. 5. Fikk desjavu , sprintet opp på fiskerummet og fant framm et gammelt bilde. Joda det var hytte nr 5 med meg forran og 3 lakser hengende på gelenderet, 11.5 11.5 og en på 9kg. en på 2kg ble fortært til frokost. Så det var ikke hyttas feil i alle fall :) Laksene ble tatt samme natt, men på reke engang på mitten av 80 tallet.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt nettopp å så et svensk dokumentar om laksefiske på NRK 1. Det som slo meg at de vadet veldig langt ut i elven. Det i tilegg til egne opplevelser med svenske fiskere, så fatter jeg ikke hvorfor de på død og liv må ha vann over knærn og helst opp til taska! La spesielt merke til den ene som omtrent sto på motsatt side når laksen tok og med en hassardiøs tur over på rett side for å lande den.

Noen som kan forklare meg hvorfor denne vadetekkniken.

Men de står på :blink:

Vel, dypvading, strake armer og kroppen i stupeposisjon hører gjerne sammen... :lol:

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadingen er allerede nevnt men jeg synes de pisket noe voldsomt også jeg. La jo til tider tre, fire eller fem kast i nesten identisk posisjon etter hverandre før de var fornøyd med kastet. :lol:

Nå skal ikke jeg skryte på meg å være noen dreven laksefisker (for det er jeg definitivt ikke) men synes de gjorde det unødvendig vanskelig for seg selv. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett programmet og har ikke fisket laks på maaaange år (og når jeg gjorde det traff jeg aldri svensker), men dersom det som gjenspeiles i denne tråden medfører riktighet har jeg bare en ting å si:

ENDA godt at de er dårlig på noe da!

De banker jo oss på de fleste andre sportsfiskeformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vadingen er allerede nevnt men jeg synes de pisket noe voldsomt også jeg. La jo til tider tre, fire eller fem kast i nesten identisk posisjon etter hverandre før de var fornøyd med kastet. :lol:

Nå skal ikke jeg skryte på meg å være noen dreven laksefisker (for det er jeg definitivt ikke) men synes de gjorde det unødvendig vanskelig for seg selv. :blink:

hehe - det bør vel sies at man fulgte 5 svenske laksefiskere, og man kan nok ikke si så mye om svenske laksefiskere generelt på bakgrunna av denne dokumentaren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid artig å sette svensken på plass, men ......

Jeg må jo si at kastingen de utførte var av den bedre sorten. Og når det gjelder vading så er det umulig å si om de gjør rett eller feil. Dette kommer helt ann på hva som har blitt filmet. Det kan jo være at det begynte lenger inn ved første draget over vallet og så ved tur nr. to eller tre eller 4 vader litt lengre ut får å kunne fiske av mot land på andre siden.

Det kan være at de har fisket på dette vallet i 10 år og vet noe mer om hvor fisken står en det vi andre som bare har sett filmen gjør.

Det er noe jeg selv praktiserer til tider, fisker som oftes over "min" side på elven først og vader da lenger ut ved tur nr. to-tre-fire, får å kunne nå andre deler av elven hvis det er behov for det.

Så det blir litt galt i mine øyne å kritisere de når vi kanskje ikke har sett hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskerne er også flinke til å vade.... husker en gang på 90-tallet, når det var tilnærmet flom i gaula og flere tyskere sto 20 meter uti knallhard strøm på brun elv ved melhus. På innsida av disse tullingene gikk jeg og en kompis med lett utstyr og dro flere smålaks og pen sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid artig å sette svensken på plass, men ......

Jeg må jo si at kastingen de utførte var av den bedre sorten. Og når det gjelder vading så er det umulig å si om de gjør rett eller feil. Dette kommer helt ann på hva som har blitt filmet. Det kan jo være at det begynte lenger inn ved første draget over vallet og så ved tur nr. to eller tre eller 4 vader litt lengre ut får å kunne fiske av mot land på andre siden.

Det kan være at de har fisket på dette vallet i 10 år og vet noe mer om hvor fisken står en det vi andre som bare har sett filmen gjør.

Det er noe jeg selv praktiserer til tider, fisker som oftes over "min" side på elven først og vader da lenger ut ved tur nr. to-tre-fire, får å kunne nå andre deler av elven hvis det er behov for det.

Så det blir litt galt i mine øyne å kritisere de når vi kanskje ikke har sett hele turen.

De ble jo filmet mens de vadet ut å dro snøret av snella....

Han ene sa jo sjøl at han var litt lei, etter 28 døgn uten et drag i flua..!!!

Synes ikke disse fiskerne var representative for de svenskene jeg har fisket med, De fleste er noen råskinn til å kaste, både pent og langt og de vader ikke slik som disse på tv, men det ble da tilslutt fisk på disse også da(levert av Trond Syrstad på et sølvfat.. :-) )

Nå er jo ikke de Svenske lakselvene sammenmlignbare med våre, men det var mye rart å se både av vading og kasting.

Jeg var ikke imponert over teknikken til noen av de.. :blink::lol:

Jeg også lider litt av trangen til å fiske på motsatt bredd ,der laksen helt sikkert er :D ..., men etter hvert har jeg fått så mye fisk på "min" side av elva , at nå er det skjeldent at jeg er dypere enn til knærne under vadingen, helst bare til anklene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid artig å sette svensken på plass, men ......

Jeg må jo si at kastingen de utførte var av den bedre sorten. Og når det gjelder vading så er det umulig å si om de gjør rett eller feil. Dette kommer helt ann på hva som har blitt filmet. Det kan jo være at det begynte lenger inn ved første draget over vallet og så ved tur nr. to eller tre eller 4 vader litt lengre ut får å kunne fiske av mot land på andre siden.

Det kan være at de har fisket på dette vallet i 10 år og vet noe mer om hvor fisken står en det vi andre som bare har sett filmen gjør.

Det er noe jeg selv praktiserer til tider, fisker som oftes over "min" side på elven først og vader da lenger ut ved tur nr. to-tre-fire, får å kunne nå andre deler av elven hvis det er behov for det.

Så det blir litt galt i mine øyne å kritisere de når vi kanskje ikke har sett hele turen.

Det er greit nok at man vader. Og det er greit nok at man vader på den måten du her nevner. Om man er alene på strekket. Men dette er ikke særlig all right om det kommer flere bak! Da handler det altså om å ta hensyn.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen kan stå i strømmen på demmes side ingen tvil om det, men hvis det er 14. gangen du fisker i det område uten fisk og du har et ufisket område på andre siden ved å vade litt ut så klart man gjør det.

Hvis man føler at området er avfisket og man har ikke kunnet oppservere noe oppgang av fisk. Da må ingen komme å fortelle meg at man ikke vader lengre ut for å komme til på andre side som er ufisket.

Rogna, veldig enig i det du sier, det var noe jeg forutsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen kan stå i strømmen på demmes side ingen tvil om det, men hvis det er 14. gangen du fisker i det område uten fisk og du har et ufisket område på andre siden ved å vade litt ut så klart man gjør det.

Hvis man føler at området er avfisket og man har ikke kunnet oppservere noe oppgang av fisk. Da må ingen komme å fortelle meg at man ikke vader lengre ut for å komme til på andre side som er ufisket.

Rogna, veldig enig i det du sier, det var noe jeg forutsatte.

Vis du for 15 gang går med vann godt opp på låra for å nå andre siden bør en tenke litt om. Hvorfor biter ikke laksen, kan det være noe jeg gjør som foråsaker det. Skal man da vade enda lenger ut, for omtrent presse laksen på land på andre siden. Den tar garanter ikke lell, selv om den står på et ufisket ommråde. ( Her snakker vi om gaula og orkla på sommer vannstand som de fisket i og ikke Drammenselva eller Namsen)

Den senen fra gaula, hvor de står, etter min mening og erfaring altfor langt ut og snakker om en potensiel hugg plass som en fare for å falle uti. Da er det på tide å gå på land.

Det er ingen problem å fiske seg over det strekket uten å gå så lang uti, bare stoppe på brua og se ned så ser en hele det strekke. Kjempe høl som det tas mye laks i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ja det er bestandig grønnere på den andre siden, det ser jeg ofte.

Uansett hvor stor og stri elva er på forskjellige redskap. Også når det er flom og grumsete elv

virker det som mange tror at laksen rekker å ta redskapen langt ute i hardstrømmen i suppe-elv.

Nesten ingen svensker der jeg fisker (Gaula - Borten/Losen) men det kom en supersvenske ifjor

og det var like før han druknet ute i den iskalde, store elva. Han drev på og speyèt med synkeline og

jobbet noe infernalsk med fluestanga ute i hardstrømmen, mens jeg tok 3 storlakser over 10kg. bak ham

innenfor der han stod ! (på mark)

Han hadde mange herlige kast, men han forstod ikke at laksen gikk grunt på flom og farget elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver neimen ikke være svenske for å drive på med dypvading. Det er bare å se seg omkring i lakseelvene. Selv vader jeg sjelden dypere en til knærne. En sjelden gang til skritthøyde. Laksen står som regel mye nærmere land en det folk tror og skremmer laksen ut med sin vading.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er bestandig grønnere på den andre siden, det ser jeg ofte.

Uansett hvor stor og stri elva er på forskjellige redskap. Også når det er flom og grumsete elv

virker det som mange tror at laksen rekker å ta redskapen langt ute i hardstrømmen i suppe-elv.

Nesten ingen svensker der jeg fisker (Gaula - Borten/Losen) men det kom en supersvenske ifjor

og det var like før han druknet ute i den iskalde, store elva. Han drev på og speyèt med synkeline og

jobbet noe infernalsk med fluestanga ute i hardstrømmen, mens jeg tok 3 storlakser over 10kg. bak ham

innenfor der han stod ! (på mark)

Han hadde mange herlige kast, men han forstod ikke at laksen gikk grunt på flom og farget elv.

Håper du da ga deg tid til å hjelpe han litt, slik at han også hadde muligheten til å få laks på land :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du da ga deg tid til å hjelpe han litt, slik at han også hadde muligheten til å få laks på land :D

Joda, jeg prøvde å fortelle ham hvor laksen gikk på slik vannstand. Spesielt når elva var iskald.

Men det var håpløst. Det endte opp med at han troppet opp like etterpå med en woobler, påmontert

et søkke. Jeg syntes jo litt synd på ham så jeg brydde meg ikke noe om det.

Men når sant skal sies, han var fabelaktig til å kaste med synkeline. Men jeg syntes nok det ble litt

for mye bråk med lina (visj,vosj) og flerring i vannskorpa. Det var løvskog rett bak, og flua havnet

ganske manger der. Men jeg ville ikke ofret livet med å vade så langt ut. Kun 5-6 grader i vannet.

Han tok forøvrig en laks på 11-13kg. om natten tidligere, men det var på toppen av valdet, der det var

umulig å vade uti elva. Men jeg merket meg hans tuber ja, de var fryktinngytende gode !!!!

Forøvrig ble det reddet to-tre personer på valdet jeg fisker i år, pga. uvettig vading (kombinert med litt innabords). De var på vei ut i stryket !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.