Gå til innhold
Fiskersiden

Får ikke buer


Tørrflua
 Share

Recommended Posts

Var ute med pontongen i helga og prøvde masse innstillinger på ekkoloddet for å få fram buer. Prøvde å ha lav hast på skjerm og høy, ligge stille og kjøre rett fram, og masse annet, men ingen buer B) Testet på omr. fra 3-30m dyp.

Bruker primært loddet til å finne grunner og kanter men tenkte lære meg litt mere om loddet.

Er det noen som har samme loddet som kan hjelpe meg ?

Link til loddet : http://www.eaglegps.com/Products/Sonar/Cuda242.htm

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananene får du ikke når du ligger stille, hvis fisk kommer svømmende inn i konen vil de vises mer som streker på skjermen, da særlig hvis de beveger seg vertikalt i vannet eller som "klumper" langs bunn hvis du driver over en stim.

Du må nok prøve deg frem med innstillingene på loddet for å få beste visnig (skru av automatikken), har du knappet deg helt bort er det fort gjort å gjennopprette fabrikk innstillinger og så starte på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fiske ikoner når den funktionen var på, men hadde ikke så stor tro på den. Under testing fikk jeg opp en visning på en stim av småfisk, den så ut som en frittsvevende sky på skjermen, litt etterpå spratt det rundtomkring.

Prøvde også støydempning på høy, lav og av. Merket ikke store forskjellen. Er det noen instillinger som kan brukes som en mal for grayline støy,følsomhet osv. ?

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les her om teorien bak "buene" og hvordan loddet fungere, så er ting litt lettere å forstå.

Bra side, Thile., takk. Kunne hovedtrekkene fra før om hva og hvorfor det blir som det blir. Men praksis og teori er ikke alltid de som vil sammarbeide. :angry: Virket som at automatiske innstillinger skulle man holde seg unna. Flere spørsmål.... Kan man sette på loddet på 10m da det i realiteten er feks. 14m til bunn ? vil jeg se fisk da selv om ikke bunnstruktur synes på skjerm ?

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den billigste Cuda'en og har samme problem. Vet ikke om det er mulig å få noe annet enn fiskesymboler? Har også liten tro på de fiskene.. :P

Det stemmer det, man får ikke buer på 242 ihvertfall... Bare fisker.. Men det som lønner seg er vel å gå etter dybde og temp. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, kan bare gi opp å få buer på loddet da. takk likevell.

Fenomenet du mener er det det som er nederst til høyre på skjermen? For rundt omkring ser det mest ut som du har hatt loddet i mot himmelen.... mot en flokk måker. B) Har aldrig sett så mange buer på en gang. tenker da ikke på mitt lodd for der er det nada. :D

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får buer om båten er i fart - om du ikke får buer da, så leser loddet ditt av en ekstremt smal vinkel. som kun ser rett ned. Om jo større vinkel svingeren din dekker jo større blir buene, men ja - det fordrer at båten beveger seg i noe hastighet fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinkelen er opp til 60 grader i følge spekk. Regner med at den forrandrer seg etter hvilket dyp loddet er innstilt på, da jeg ikke har funnet en manuell innstilling på den. Kanskje jeg må ta forbi koble sikringen på motoren, så jeg kan sette på høyeste fart, så pontongen planer :D

Har ikke gitt opp håpet å få buer selv om det ser mørkt ut.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har vært ute å testa igjen. Nærmer meg målet. Funnet ut at følsomhet bør ligge på sånn rundt 90 på dyp fra 0-10m. Ved større dyp setter jeg den på autofølsomhet. Grayline på sånn ca. 60. Støydemping stilles av.

Nå gjenstår det bare å finne ut hva bildehastigheten bør stå på. Testet med 100% og 75%. Tror jeg nermet meg buer da på 75%.

Så mitt spørsmål er da...... Hva lønner det seg å sette bildehastighet på når pontongen går sakte frammover ? Og hva lønner det seg å ha når pontongen driversaaakte avgårde ?

Så om noen har noen teorier eller erfaring med bildehastighet tar jeg gladelig i mot tips.

Tørrflua

Ps. Så ikke de fiskene jeg fikk på søndag. 4 makrell(ingen svømmeblære= nesten usynlig) :blink: og 1 HA :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid billedhastigheten på max, det er også anbefalt av produsentene.

Gain på ca 90% som du har funnet fram til pleier å funke på Eagle/Lowrance. Bruker selv typisk 89-93%.

Det er viktig å zoom slik at du minimum har 100 punkter vertikal oppløsning per 10m vansøyle for å få buer. Helst bør en ha tettere med punkter.

Sett støydemping (ASP) på lav ikke av. Med ASP har du ca 60grader "synsfelt" på grunnt vann, uten ASP er det bare 20 grader.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig,Nyttig. Bra info igjen Abbor.

Men denne skjønte jeg ikke helt :

Det er viktig å zoom slik at du minimum har 100 punkter vertikal oppløsning per 10m vansøyle for å få buer. Helst bør en ha tettere med punkter.

Har en zoom instilling på loddet med forskjellige fastsatte dybder. Har ikke helt sett nytten av denne da jeg skjelden fisker dypere en 8-10m.

Men dersom du mener at jeg bør teste ut den funktionen, gjør jeg det.

Noen tips på oppsett ?

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fisker på 10m behøver du selvsagt ikke zoome, du har da 240 punkter (mener å huske at loddet ditt har 240 vrtikale punkter) over 10m som bør gi meget bra buer.

Når du fisker eksempelvis på 40m vil du bare få 240/4=60 punkter pr 10m som vil gi tilnærmet streker i stedet for buer, da må du a zoom 2 for å få 120 punkter. I Auto vil du da bare se 20m opp fra bunn, for å se på en annen vannsøyle må du over i manuellt modus. Da kan du se på hvilket som helst 20m utsnitt.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ikke sikker på hva du får opp, men jeg hadde engang for lenge siden problemer med at buene min ikke ble hele. Så mer ut som halve bananer...

...grunnen til dette var at giveren ikke sto helt vannrett. Justerte dette og fikk da fine buer på skjermen.

Har hekkmontert giver og braketten begynner å bli litt sliten så jeg må justere dette hver gang båten har vært oppe på hengeren, hvis jeg vil ha buer. Noen ganger hvis giveren er far off får jeg ikke engang de halve bananene, bare prikker...l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full kontroll på giver. Den står vannrett ca. 40 - 50 cm under overflaten. Har også konstruert braketten på en sånn måte at jeg kan trekke den opp dersom jeg må i land for en liten tissepause :) .

Braketten er også laget sånn at dersom jeg havner på grund uten å ha trukket opp giver vil den gi etter. Dette gir meg mulighet til å forandre vinkel på giver uten store vanskligheter under testing.

Men takker for tipset, og dobbeltsjekker for sikkerhet's skyld.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.