Gå til innhold
Fiskersiden

Glassvar eller gapeflyndre?


 Share

Recommended Posts

Tipper glassvar fordi:

* nedre øye lenger frem enn øvre

* brystfinne på oversiden dobbelt så stor som på undersiden

* buet sidelinje

* for stor til å være gapeflyndre, 62 cm

* tegn til å være gjennomsiktig, men kanskje litt stor til å være helt gjennomsiktig?

Er ekspertisen enig?

10026_s.jpg

10027_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo også venstrevridd, gapeflyndrene er høyrekestremister B)

De to store flekkene litt bak midten er også karakteristisk for glassvaren. Ofte kan disse være grønne, noe som har gitt den navnet grønnspett i dykkemiljøet her i Stavanger.

Fin fisk forresten. Ble den spist eller satt ut igjen

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir spist, ikke noe C&R på fisk som skal veies når man er på konkurransetur med THK, hadde jeg vært ute i egen båt hadde det blitt noe annet, men praktisk vanskelig gjennomførbart med ordentlig veiing og gjenutsetting på slike turer. Ikke særlig dårlig samvittighet for å ha kakka den siden det er saltvann og fisken blir spist i morgen kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir spist, ikke noe C&R på fisk som skal veies når man er på konkurransetur med THK, hadde jeg vært ute i egen båt hadde det blitt noe annet, men praktisk vanskelig gjennomførbart med ordentlig veiing og gjenutsetting på slike turer. Ikke særlig dårlig samvittighet for å ha kakka den siden det er saltvann og fisken blir spist i morgen kveld.

Glassvar er jo ikke noen sjelden art heller. Ser den ofte i fjordene. Grunnen til at jeg spurte, var at jeg lurer på hvordan den smaker. Har selv bare spist piggvar og slettvar av denne slekten, men det kunne kanskje vært verdt et forsøk på glassvar hvis jeg finner et eksemplar som er like stort som det du fikk B)

Hvilken bunntype fikk du blåkjeften på forresten?

Utrolig fin fisk som jeg gjerne skulle møtt under vann (men ikke på 100 meters dyp :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting mot verken velfortjent eller ufortjent kritikk når det gjelder kakking av fisk, man lærer av sånt! B)

Blåkjeften tok ganske langt ned i en steinete skråning, blanding av stein og sandbunn. Drøyt 100 m dypt, 110-120 kanskje, følger ikke så nøye med når jeg står langt unna loddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.