Gå til innhold
Fiskersiden

NuMark Stand up..


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Etter turen med Harald (hon) på dypet etter litt større fisk enn det jeg er vant med, fikk jeg virkelig opp øynene for forskjellen på vanlig kopp med seletøy og ett skikkelig stand up belte med "brett".

Så da var turen til Baardsen i Haugeusnd kort og jeg fikk ett godt tilbud på NuMark Stand-Up kit 2000 (er ikke dette samme som du har HelgeL?)

Men finner ikke bilder av noe lignende på nett, noen som har ett bilde for å illustrere forskjellen. Cluet er ihvertfall at du sparer ryggen mucho i forhold til standard seletøy som, ja rett og slett tar knekken på ryggen !

BTW : dette betyr at en Normark havfiskevest selges rimelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant omsider ett bilde av doningen som bl.a Cato Bekkevold sverger til, nemlig Black Magic ! Men prinsippet er det samme, hovedvekta blir lagt på korsryggen og stanga nede på "låra" (se bildet) så da står man enkelt og greit i "lett hockey" og sveiver inn. Fantastiske greier !

phil.using.equalizer2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Så da var turen til Baardsen i Haugeusnd kort og jeg fikk ett godt tilbud på NuMark Stand-Up kit 2000 (er ikke dette samme som du har HelgeL?)

Kan høres som noe av det jeg har. Kjøpte ikke mitt i sett, men belte og kopp for seg. Mitt har jeg modifisert og er strålende fornøyd med det. Jeg fightet min største storskate og håbrannen med det, og det fungerte perfekt. Forskjellen fra BM, er at du ikke får så mye press på fisken ved kun å bøye knærne, du er nødt til å bruke overkroppen litt også. Numark gir deg tynden(og støtte) i korsryggen, mens med bm har du fullstendig fri overkropp, og praktisk talt sitter som motvekt mot fisken. BM gir deg muligheten til å legge ekstremt mye press på fisken uten at du bruker krefter på det.

Men for all del, Numarken er suveren til alt du kan trolle opp av fiske her hjemme, og jeg har ikke tenkt å bytte den ut før den er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga ikke engang 2000 for min BM for drøyt fem år siden (fritt levert hjemme på døra under ei uke seinere, og ikke ei krone i toll eller avgifter!), og med tanke på at det er State of the art (muligens i konkurranse med Power Play fra Braid) er ikke det så galt. Men her hjemme holder NuMark lenge. Tror imidlertid det hadde kommet til kort dersom det hadde dratt seg på en bluefin i Irland. Der er det vel bare Braid og BM som holder. Men til ei norsk håkjerring på noen hundre kilo eller ei diger kveite her hjemme skulle ikke det være noe problem. Når det gjelder havert derimot.....

Da satt jeg i dyp hockey (Grutle ville kalle det katastrofehockey) og presset i over en time MYE! hardere enn jeg var i nærheten av når det gjaldt både håbrann og skate. Tror bremsen lå på snaut 15 kilo. Grei innkjøring til Ascension! Til sammenlikning: Morten kjørte sin manta i 3,5 time med 60 punds brems (nesten 30 kilo) fra stangtoppen! Fyren var nådeløs! Men det var helt på grensa......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.