Gå til innhold
Fiskersiden

Bugs, kryp, insekter, edderkopper, mygg...


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Nei, den er ikke norsk -tror det er en Ghana Red Banded Millipede. Ca 10 cm lang nå, blir ca 15. Om det er den arten, så er den ikke beskrevet ennå.

KIS : er helt enig med deg, det var også det som var planen - derfor den lille dybdeskarpheten. Har bare hatt en liten photoshoot med disse ennå. Kommer tilbake både med en i denne posituren som er helt skarp, samt en forfra med liten dybde

Dette er altså ett tusenbein, ikke en skolopender - og som jo alle vet, det er STOR forskjell på skolopendre og tusenbein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heiv meg ned på bakken å testet macro funksjonen på et Canon powershot G5 jeg har.

Dette er første gang jeg virkelig prøver ut denne funksjonen.

Fiskesiden.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den er ikke norsk -tror det er en Ghana Red Banded Millipede. Ca 10 cm lang nå, blir ca 15. Om det er den arten, så er den ikke beskrevet ennå.

KIS : er helt enig med deg, det var også det som var planen - derfor den lille dybdeskarpheten. Har bare hatt en liten photoshoot med disse ennå. Kommer tilbake både med en i denne posituren som er helt skarp, samt en forfra med liten dybde

Dette er altså ett tusenbein, ikke en skolopender - og som jo alle vet, det er STOR forskjell på skolopendre og tusenbein :)

Seier du at du sit på eit levande eksemplar av ein afrikansk art som er ukjent for vitenskapen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seier du at du sit på eit levande eksemplar av ein afrikansk art som er ukjent for vitenskapen?

Nei, ikke at den er ukjent - men om det er den arten (noe det viser seg å ikke være etter ID på ett forum) så er den ennå ikke tildelt ett vitenskaplig navn..

http://www.petbugs.com/caresheets/Ghana-Re...-Millipede.html

Den jeg har er mest sannsynlig Pachybolus ligulatus, ett en ID fra ett engelsk forum for bugs.

Den sto på listene til Ståle med ett svensk navn som tilsvarer Red Banded Millipede.. Men ser altså ikke ut til å være det (typisk de svenskene forøvirg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke at den er ukjent - men om det er den arten (noe det viser seg å ikke være etter ID på ett forum) så er den ennå ikke tildelt ett vitenskaplig navn..

Du er klar over at arten kan vera publisert i vitenskapelege fora sjølv om du ikkje finn det latinske namnet på Google?

:lol:

Det høyres litt for utruleg ut at eit så stort dyr skulle vera ukjent for vitenskapen (altså ikkje publisert og namngitt), og eit individ havnar på Karmøy. Dersom ein biolog får kloa i ein hittil ubeskriven art, går det ikkje lang tid før ein eller annan kvalifisert person namngjer arten og publiserer ein artikkel i eit tilgjengelig tidsskrift.

:)

(Ja, eg veit det er kverulering men Thor er jo fritt vilt når det gjeld slikt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er klar over dette - men de som henter disse inn i handelen er veldig ofte kvalifiserte biologer. Fant jo forøvrig ut av at den rakkeren jeg hadde ikke var det den utgav seg for å være :) Så den har jo ett vitenskaplig navn.

Regner med at disse dyrene kan leve på veldig små områder, og kun der og dermed så kan det godt være de ikke er beskrevet.

Jeg har forøvrig merket meg at om denne arten så står det noen steder "unknown scientific name" dette kan jo selvsagt bare bety at de ikke aner hva det vitenskapliga navnet er ; Men som den nerden du er, finn det ;) (selv om jeg strengt tatt ikke trenger det lenger :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Sist gang jeg annonserte vår og la ut ett fluebilde så ble det jo 2-3 dager med iskaldt og snø :wacko:

Men nå, nå er det alvor. 13 grader i skyggen og 20 i sola :) Formiddagen brukte jeg i min barndoms jaktmarker på utkikk etter huggorm.. og en ting er sikkert, når man trakser i lyngen på jakt etter huggorm så er man oppmerksom på den minste bevegelse og lyd

Huggorm ble det ikke, men det ble ett par andre kryp jeg nok hadde oversett en annen dag. Var i det hele veldig få kryp ute i dag, stort sett en og annen husflue og mygg. Men fikk og noen mediokre bilder av sandjegere (skla ut og jakte mer på dem seinere - utrolig fete kryp) Men bildet under var vel dagens beste...

2425154006_5de6b1faab_o.jpg

Skal se om jeg ikke finner frem ett up-close bilde av kjevene til sandjegeren senere i dag - alvorlige greier !

EDIT !

sandjeger_ansikt_PB.jpg

Forbannet være det strået med dråpen som kommer frem og skjuler litt av billa !!!! Ellers så hadde dette vært meget bra :)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.