Gå til innhold
Fiskersiden

Bugs, kryp, insekter, edderkopper, mygg...


ThorEH
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Jeg får vel legge inn noen bilder i denne tråden også... :)

Alle disse bildene er tatt i løpet av et par timer i dag i Enebakk og området hvor jeg tok alle disse bildene var ikke større en ca 200 kvadratmeter.

ringsommerfugl1.jpg

En ringsommerfugl.

ringsommerfugl2.jpg

Enda en ringsommerfugl,man jeg tror det er en annen art en den første jeg tok bilde av.

blomsreflueprestekrage.jpg

En blomsterflue på en prestekrage.

Og så litt porr... :)

billesex2.jpg

This was number nine and I took her from behind...

billesex3.jpg

Å fydda..!

billesex4.jpg

nypult.jpg

Og så gikk de hver til sitt.

Jeg gjorde noen forsøk på å fotografere en perlemorsommerfugl og slik ble de beste bildene.

perlemorsommerfugl.jpg

perlemorsommerfugl2.jpg

perlemorsommerfugl3.jpg

perlemorsommerfugl4.jpg

perlemorsommerfugl5.jpg

På et par av plantene var det masse bladlus og der var det også noen maur som drev og "melket" de for sukkervann.

maurbladlus2.jpg

maurbladlus.jpg

Og like ved siden av disse bladlusene så var det en bille som holdt på med å ordne seg litt nektar.

bille2.jpg

Og mens jeg prøver å fokusere på denne billa så kommer det en blåvinge og setter seg like ved meg.

blaavinge1.jpg

blaavinge2.jpg

blaavinge3.jpg

Og så kommer det enda en blåvinge. Denne var mye mindre en den jeg hadde tatt bilde av og var nok en annen art.

blaavinge4.jpg

Og så fikk jeg øye på en flue med en artig farge.

orange-2.jpg

Jeg rakk et bilde før den stakk av og jeg så ikke noe mer til denne fine flua. Men det var en annen raring som satt på et annet bjørkeløv.

vespeflue.jpg

Denne så ut som en blanding av veps og flue...

Det er utrolig hva man ser når man holder på med slik fotografering, plutselig så ser jeg noe som rører seg under et blad. Det er en eller annen nattsvermer med flotte farger.

orange.jpg

Jeg tar et bilde av det jeg ser av vingene før jeg forsiktig snur bladet.

orange-1.jpg

Den sitter stille så jeg får tatt et bilde og så flyr den avgårde. Denne arten har jeg sett flere ganger tidligere, men jeg aner ikke hva den heter. :D

Og så får jeg øye på enda en nattsvermer! Denne er betydelig større og sitter på en rødkløver og svirrer med vingene.

oksehodespinner1.jpg

Jeg mener denne arten heter oksehodespinner. Rett etter at bildet ble tatt så ramla den ned i gresset! Den kravla seg opp igjen, men nå hadde den fått en haiker!

oksehodespinner2.jpg

En maur hadde bitt seg fast i vingen og der hang den godt! Selv om spinner`n svirret med vingene så hang den på. Den klatret opp på rødkløveren igjen og da datt maueren av.

oksehodespinner3.jpg

oksehodespinner5.jpg

Den falt ned fra denne rødkløveren også, men det gjorde visst ikkeno. Den fløy opp på en ny rødkløver og jeg fikk tatt dagens siste bilde av den.

oksehodespinner4.jpg

MAKRO ER GØY!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder igjen Per - ser jo at du har fått dreisen på dette macrogreiene.

Jeg malte hytta på Lindøya, men måtte legge fra meg malingskosten og finne fram kameraet da det kom deisende ned litt porr rett foran meg:

010720072202F877PSpZ5UKrd9zVAA.jpg?50

Ikke veit jeg hva det er og ikke ble det spesielt bra - men jeg skal øve meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert Per, og det er at du har øye for å finne insektene. Men det er en de¨l gå på ennå mtp kompossjon, skarphet, dof og så videre..

For å få hint og tips på hvordan gå videre med tanke på spesifikke bilder så anbefaler jeg å bli medlem på en av de mange fotosidene og legg ut dine bilder for kritikk der..

jeg, Ørud og Karl Inge er medlem her www.digit.no , men andre er f.eks www.photosight.no (eller var det .net? ) og www.foto.no, men på sistnevnte må man være så utrlig aktiv for å få tilbakemeldinger pga den store mengden bilder som bli lagt inn hver dag.

Sitter forøvrig her i Danmark med en haug med fulle minnekort som jeg verker etter å komme meg hjem å etterbehandle og legge ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg, Ørud og Karl Inge er medlem her www.digit.no , men andre er f.eks www.photosight.no (eller var det .net? ) og www.foto.no, men på sistnevnte må man være så utrlig aktiv for å få tilbakemeldinger pga den store mengden bilder som bli lagt inn hver dag.

Hvis du har lyst til å faktisk lære noe, og ikke bare få masse kosekommentarer og intetsigende karakterer, anbefaler jeg Foto.no.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å faktisk lære noe, og ikke bare få masse kosekommentarer og intetsigende karakterer, anbefaler jeg Foto.no.

Det er jeg selvsagt helt enig , at de beste og mest fornuftige tilbakemeldingene får man på foto.no, men som jeg skriver så må man være utrolig aktiv der inne for å få tilbakemeldinger! Uansett hvlke man velger å legge bilder ut på så vil det gjøre deg mer kritisk til egne bilder og hvilke du legger ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Ble veldig fornøyd med dette. 1. bilde jeg hafr åpnet i RAW shooter.

Ang FV-lock:

Slå på FV lock på blitsen.

Med kamerablits i commandermode; Sikt på den "viktigste" delen av motivet, og trykk på "AE-L/AF-L" knappen på kamera.

Dermed vet blitsen hvordan du ønsker lyset.

Ta bildet. Thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også SB 600. Den har FV-lock.

Så bruker du knappen på KAMERA. :D

Skal sjekke blitsen etter Battlestar Galactica. (Ja, på DVD)

I kamera: Custom Setting 15, where you can set the AE/AF lock button to perform FV-Lock.

På blitzen:

Bla gjennom innstillingene (zoom og - knapp i 2-3 sekunder, bla med - knapp) på blitsen til du ser en "L"

Sett denne til On ved å trykke på "Mode" Trykk til slutt på on/off knapp.

Jeg har fv lock på hele tiden; den blir kun aktiv etter trykk på AE-L/AF-L på kamera.

Når den er aktiv, vises "EL" i søker. Trykk en gang til, og du er tilbake i normalmodus. (Vanlig TTL)

Endret av Arbiter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får legge inn noen bilder av kosedyret mitt også da, Pelline :) Liten skjønn sak som elsker å utforske og surre rundt. Men liker seg best i hulen sin i terrariet sitt. Hun er en Rød Chilener - Chilean Rose.

30261_s.jpg

30262_s.jpg

30263_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.