Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport fra Speydork...Laks og sjøørret


speydork
 Share

Recommended Posts

De siste dagers regn har endelig fått litt fart på fisken igjen. Fusta gikk opp vel en meter og fikk litt farge, noe som både fisken og vi fiskere satte pris på. Mye(nesten bare) brun fisk men morro lell. Har satt ut alt bortsett fra to lakser jeg fikk i dag på henholdsvis 5.8 og 1 kg.....røkelaks og middag i dag :blink:

Denne fikk jeg i dag....den var ca.5.8 kg og så fin ut men jeg ble litt lurt. Enorme mengder rogn var det i den men alikevel en flott fisk for røykeriet selv om den var begynt å bli tynn i bukskinnet :-)

10894_s.jpg[/img]

Denne fikk jeg i går. Fikk også en på ca.4.5 kg men den hoppa ut av hånda mi da jeg drev å fiklet med fotoapperatet. Det samme skjedde da jeg skulle fotografere en sjøørret på 2.5 jeg fikk

10892_s.jpg

Denne fikk jeg også i går.

Dette var egentlig en veldig fin ørret som jeg kunne tatt men mat har jeg heldigvis nok av i fryser`n.

10893_s.jpg

Akkurat avkroket og klar for elva igjen.

10891_s.jpg

Denne fikk jeg for noen dager siden..

10890_s.jpg[/img]

Til slutt legger jeg ved et bilde av en fiskekompis fra Fusta som akkurat er i ferd med å dra i gang fremslengen i et dobbel spey kast.

10895_s.jpg

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og nå er sesongen snart slutt, fy flate for noen fisker. SØ er jo bare rå.

Det er helt utrolig å fiskesyk men kan bli av slike bilder, bare å gratulerer så masse speydork.

Du skal ha takk så mye.

Når det gjelder sesongslutt så fisker vi her ut september, så jeg har ennå noen dager igjen.

Og når september er unnagjort ja,så starter jeg jakta med finsk spetsen min :blink:. Etter det er det jul,og så fjellrypejakt og isfiske og vips så er det tid for å starte sjøørretfiske i fjorden her igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha takk så mye.

Når det gjelder sesongslutt så fisker vi her ut september, så jeg har ennå noen dager igjen.

Og når september er unnagjort ja,så starter jeg jakta med finsk spetsen min :) . Etter det er det jul,og så fjellrypejakt og isfiske og vips så er det tid for å starte sjøørretfiske i fjorden her igjen :)

Å jakte med finsk spets er vel kanskje noe av det trivligste man kan gjøre, men også uhyre vanskelig. Ikke bare bare å finne fuglen i veen. Den er utrolig go til å skjule seg. Har selv vært med på noen turer å det er bare drit spennende, og Tiur (storfugel) er vel noe av det mest spennende vi kan jakte på. Og for å ikke glemme samspillet mellom hund og jeger på en slik type jakt.

Da er det bare å ønske deg en go go jakt høst !!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jakte med finsk spets er vel kanskje noe av det trivligste man kan gjøre, men også uhyre vanskelig. Ikke bare bare å finne fuglen i veen. Den er utrolig go til å skjule seg. Har selv vært med på noen turer å det er bare drit spennende, og Tiur (storfugel) er vel noe av det mest spennende vi kan jakte på. Og for å ikke glemme samspillet mellom hund og jeger på en slik type jakt.

Da er det bare å ønske deg en go go jakt høst !!!!!

For dem som ikke vet hva en Finsk spets er så er det Finlands nasjonal hund. Det er en spisshund som er en skjellende skogsfuglhund. Den skremmer opp eller finner fugl i trærne,for så å stille seg under treet å lose/skjelle . Da er det bare å begynne å snike seg innpå for om mulig få øye på fuglen før den får øye på deg. Det siste skjer ofte.

Her er noen bilder av min Finsk spets tispa mi.Lisa. Hun er en trofast jakt/fiskekamerat.

Hver gang jeg får fisk, og hun ser det plasker starter hun å lose he he.....akkurat som på jakt.

På jakt ser hun slik ut. Her i full los. Kunne løyet å sagt at hun hadde los på en diger tiur på dette bildet men etter hva jeg kan huske så var det nøtteliten som satt i dette treet

10922_s.jpg

Slik står hun når hun speider etter om "far" får fisk.

10926_s.jpg

Slik er hun når hun er lei av å speide etter om "far"får fisk he he.

10927_s.jpg

Og her har hun tatt kvelden....men det har "far"også.

10928_s.jpg

Her er hun etter å ha inspisert far sin fisk....fornøyd :-)

10924_s.jpg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har regnet her på Helgeland nå i et døgn i strekk omtrent, og elvene har gått mye opp i løpet av dagen. Måtte en tur i elva i dag, og resultatet var bra til tross for raskt stigende elv og skitten vann.

Fikk bare en fisk med brukbar størrelse men var borti en til som dro godt.

Elva vil nok stige mye til i morgen,men værmeldingen sier mindre regn så jeg tror forholdene kan bli bra. Nå regner det lite og holder dette seg er nok elva noenlunde klar/ren f.o.m. i morgen .( dette var til deg LTP)

Slik utspant det seg i dag :

11332_s.jpg[/img]

11333_s.jpg[/img]

11334_s.jpg[/img]

11335_s.jpg[/img]

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolige ørret og laks du får. rekorden min på ørret i innlandet er 1,5 kilo-sjøørret fattige 700g.

er vefsna mye fisk i også? den går jo gjennom sentrum av mosjøen tror jeg. hva er lakserekorden i fusta og vefsna på i nyere tid-15 kilo?

fusta har jeg lest er en god elv flere ganger.

Er ikke sikker på rekordene i nyere tid men husker det ble tatt en i Vefsna på 16 kg for noen år siden.Vefsna er forøvrig en fantastisk sjøørretelv,med store mengder fisk på ca.3 mil elv.

I fusta fikk en kompis av meg en på 12 kg for tre-fire år siden. Har ikke hørt om større i Fusta i nyere tid.

Hvis du "staalel" hadde fisket mye i ei av disse elvene, hadde den sjøørretrekorden din vært veldig mye større :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det kaldt og jævlig da jeg sto opp. Tykk is på bilruta gjorde at turen til elva ble litt utsatt he he.

En kompis kom langveisfra for å teste fisket sammen med meg.

En laks på 5.5 kg ble turens eneste fangst for min del.

11538_s.jpg

11539_s.jpg

11540_s.jpg

11541_s.jpg

Min kompis Asle synes at det er en fryktelig jungel langs elva mi he he, og spesielle kasteteknikker ble prøvd med varierende hell :-)

11542_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på radioen i morges at det var -1 i gamlebyen. Som utflytter setter jeg stor pris på rapportene dine og de flotte bildene. Antar at dere hadde pause under generalstreiken?

Hei.

Jo det var ganske hustrig i morges,det skal være sikkert,men det ble en fantastisk dag når sola kom frem.

Ja streike må man jo for lokalsykehuset og jeg jobber faktisk på helgelandssykehuset så for meg er det ekstra viktig. :)

Morro at du setter pris på rapportene mine :-)

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det fint høstvær og bra bett. Deilig å være ute :-).

Til de som lurer på hvordan jeg får tid til å fiske så mye så kan jeg fortelle at jeg jobber bare nattskift :-).

Ta en titt på bilde nr.2, for det er litt morsomt. Jeg oppdaget ikke megaplasket lengre ned i elva før jeg overførte bildenen på pc `n. Jeg skulle bare ta bilde av "min" fisk som plasket men fikk litt ekstra på filmen.

11583_s.jpg[/img]

Sjekk det plasket nede i elva !

11585_s.jpg[/img]

Her har jeg faktisk en ørret på 2.5 kg på kroken og er på tur til land he he. Greit å legge stanga på skulderen og gå rettveien mot land når det steinete og man har på snill fisk :-).

11586_s.jpg[/img]

Driver å kjører en laks på ca 3.5 kg her,en flott hannfisk i full høstmundur. Den slapp uheldigvis ut av klipa mi idet jeg skulle fotografere den,men slik går det jo en del ganger når man ikke har med fotograf .

11587_s.jpg[/img]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.