Gå til innhold
Fiskersiden

Ferdig filetert sild


Jørgen
 Share

Recommended Posts

Har begynt å kjøpe meg litt ferdig filetert sild i butikken. Kiloprisen er 49,-, altså det samme som hel makrell. Jeg vet at mange foretrekker makrell, men er det egentlig noen særlig forskjell i effektivitet? Vet også at endel mener at silda skal være fersk og ikke frosset.

Agnet er meget enkelt å dele opp og henger knallbra på kroken hvis man bruker elastisk tråd, det mest praktiske agnet jeg har vært borti. Jeg fryser silda i små poser og kan lett ta med den mengden jeg ønsker.

Hva mener dere, før jeg har fyllt opp hele frysern med sildefileter. Er dette like bra som frosset makrell?

BTW: min småflekkete er tatt på frossen sildefilet... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nede i sør funker makrell definitivt best. Har også testet blodfersk sild på en stang og frosset på en annen ved noen anledninger, og fisken foretrekker absolutt den ferske, har fått både flere og større fisk på den stanga.

Makrellen synes jeg derimot er best frossen, den henger greit på kroken likevel men avgir større duftspor. Er nok på grunn av kraftig lukt at makrellen fisker bedre enn sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får mer på makrell enn på sild, men kjenner en "tulling" som ikke får fisk på makrell her nede, men bare på reke... :):( .

skulle jeg velge bare ett agn, hadde jeg helt klart valgt makrell.

Tull opp og slutt.

I trøndelag er silda mye bedre enn makrell, det er min oppfatning. Lange strimler av sildefileter (fersk, frossen eller speke-) er en killer til svarthå, slimål, hyse og stor hvitting.

Her i området er ... ja, reke kongen, makrell er ubrukelig. :wub: Skjønner meg ikke på Hommersåkinger som mener noe annet.

Silda er helt klart best fersk, men om du skal fryse den ned, så ikke tin den helt opp før du drar hjemmefra, da sitter den best på kroken, altså halvfrossen. Om du skal fryse ned fileter, så legg de i lag med gladpak mellom, da fester ikke filetene seg i hverandre.

Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trøndelag er det mye som er rart. Har hatt reke på kroken i flere timer uten et napp, mens silda tas med en gang. Makrell er midt i mellom. På Sunnmøre er reke OK, men her nede er det et superagn. Sei funker bra i nord, men her nede får man ingenting. Ikke engang sjøstjerner. Man må tilpasse agnet etter stedet, derfor er det lurt å fiske med forskjellige agn til man finner ut hva som funker best. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.