Gå til innhold
Fiskersiden

Hai fra land.


GStrike
 Share

Recommended Posts

Jeg har i mitt lille artsjaktforsøk fått mye småfisk, så nå vil jeg forsøke å få litt mer action i hverdagen. Har hatt 2 forsøk etter pigghå, men om det er pigghå der aner jeg egentlig ikke. Der jeg har vært stuper bunnen bortimot loddrett ned, til 312 meter et stykke ut. Hvor dypt det er dit jeg rekker aner jeg ikke, men det blir noen runder med sveiva når jeg sveiver inn.

Hvordan er en god pigghå- / svarthå-plass? Hva skal man se etter?

Hvilken type tackel bør brukes? Har ikke noen god erfaring med paternoster, glidende er vel det som har fungert best.

Til nå har jeg bare fått en brosme og en hyse, begge i overkant av to kilo. Men har en god del napp, virker mest som risting, sjelden at det blir skikkelige run.

Noen som har noen tips til hva jeg skal se etter i jakten etter en haiplass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dybde i nærheten av land. I Trøndelag er det ofte hai på bløtbunn, men så er det ofte bløtbunn i Trøndelag også. ---

Dersom man finner dyp på 500 meter i umiddelbar nærhet til land (5-1000 m), så er sjansen stor for hai fra land. I Trondheimsfjorden er det fanget både havmus og hågjel i torskegarn helt opp i tangen, på ca 4 meters dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Yrkesfiskere like sør for Salten tar bra med Pigghå som bi-fangst når de fisker

Uer med garn. Går til England til fish n'chips.

Jeg tenker sånn at får de Pigghå der de fisker Uer, så kan jeg også.

Hvor få Uer fra land på stang er vel ikke helt enkelt. Men jeg tenker slik at her oppe

holder disse artene i samme område.

mvh

oleaak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok att du bare må ut prøve. Eg får pigghå fra 10 meters dyp der det skrår ned mot ca 200 meter. Pigghåen er jo en utpreget stimfisk som ikke er særlig kresen i kostveien. Der eg fisker får eg pigghåen omtrent KUN i tilknytting til flo, og i mørket. Dvs. att eg en gang fekk pigghå akkurat i skumringen, men da var det til gjengjeld topp flo. Av agn så har eg fått mest på makrell, men også sild, hvitting og brisling har fungert.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og titter på kart over området rundt Narvik/Ofoten nu, og det ser i aller høyeste grad ut til å være endel brukbare plasser der. fine fjorder med mange dype områder. Også en god del interessante områder hvor det er veldig dypt direkte fra land. Skaff deg et sjøkart over området, papir eller komputersk, og mye er gjort. Hvor nøyaktig er det du pleier å fiske? Det foresvever meg at endel av disse plassene med fine dyp rett fra land fortsetter å være bratte og kjipe fra overflaten og oppover og :D...

Gi meg et par stedsnavn så skal du få et kartutsnitt av meg her.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur nok att du bare må ut prøve. Eg får pigghå fra 10 meters dyp der det skrår ned mot ca 200 meter. Pigghåen er jo en utpreget stimfisk som ikke er særlig kresen i kostveien. Der eg fisker får eg pigghåen omtrent KUN i tilknytting til flo, og i mørket. Dvs. att eg en gang fekk pigghå akkurat i skumringen, men da var det til gjengjeld topp flo. Av agn så har eg fått mest på makrell, men også sild, hvitting og brisling har fungert.

Lykke til !

Men på 100+ meter skulle den være mulig å få hele døgnet? Er vel rimelig mørkt der hele tiden?

BlueChart for hele Atlanterhavet.

Genialt kart!!!

Fant nå ut at 50 meter fra land er det 100 meter dypt, og 100 meter ut er det 150. Burde være dypt nok, og 200 meter fra der jeg bruker å stå, er det ei vik med leirbunn og dyp ned til 30-40 meter.

Jeg skal helt klart prøve mere her! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.