Gå til innhold
Fiskersiden

Herregud!!!!


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Og fiske rett etter store ørretutsettinger kan gi fangster som dette.

Når skal man si stopp?

De store ørretene hans minnet litt om de avdankede stamfiskene som er blitt gitt til gode kunder de siste åra.

Tja, nå skal vi ikke glemme at det skal endel dyktighet til for å få de store og ikke minst å klare å få så mange på en tur. Han skal ha kredd for det, men å knerte alle ?????????????????????????????? :rolleyes:

PS. Vet at i mindre vann i R-åsen blir det satt 25-50 st årlig. Lett å regne ut da at et helt års utsetting kan gå tapt på en super dag.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dette ses i mange vann, fisk blir satt ut, fiskere strømmer til og vanet tømmes fort av bitevillig fisk. Ikke det at dette er tilfelle her ? men det skjer og vil alltid skje. Det booster salget av fiskekort, og holder ørreutsettingene ved sjakk.

De som vil ha skikkelig ørretfiske fisker da heller sjelden i sette vann. Litt av utfordringen blir borte, men fint for mataukfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potemkin;

Dette er ekte vill egenprodusert markaørret. Her settes det ikke ut eneste fisk.

Jeg kjenner stedet og fisker der når "tiden" er den rette....

Nysatt fisk er lettlurt.

Det at denne fisken har kostet OFA ca 1000 spenn og at noen frivillige har brukt en søndag for og bære dem opp til vannet skjønner tydeligvis ikke alle.

Det gjelder og holde igjen da fisket er unormalt bra uansett. Det kommer flere dager :lol:

-

Og fiske rett etter store ørretutsettinger kan gi fangster som dette.

Når skal man si stopp?

De store ørretene hans minnet litt om de avdankede stamfiskene som er blitt gitt til gode kunder de siste åra.

Remy, det er kun vill nordmarkaørret dette her......

Og når en spretter fiskemagene her så vil en etter min statistikk finne små-ørret i magen på ca 8 av 10 ørreter...

Dette ses i mange vann, fisk blir satt ut, fiskere strømmer til og vanet tømmes fort av bitevillig fisk. Ikke det at dette er tilfelle her ? men det skjer og vil alltid skje. Det booster salget av fiskekort, og holder ørreutsettingene ved sjakk.

De som vil ha skikkelig ørretfiske fisker da heller sjelden i sette vann. Litt av utfordringen blir borte, men fint for mataukfiske.

Endret av Trym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At folk er egoister er lite nytt - men hva er poenget her? Er fyren superfeit og trenger masse mat, har en skokk sultne unger hjemme, ikke lønnet arbeid, what? Hvis alle hadde gjort som østers ville det ikke gått lang tid før ingen kunne gjort brøkdelen i fremtiden en gang. Flotte fisker - men stinky fellesskap/fremtids holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og C&R-ligaen kaster seg ut i det.

Å si at dette truer bestanden blir som å si at laksefiske med stang i elvene i Norge truer laksebestanden i Norge. Med andre ord, bare tull.

Hvis dere tror at gud og hvermansen som fisker her opplever dette så bommer dere grovt. 99.9% av de som fisker her får småtasser på 10-12 cm....

Så er det slike som jeg, som kjenner stedet godt, som får fisk med et snitt på 30-35 cm....

Og så har du de som kan time dette nermest perfekt, som får en pen fangst.

Men at stangfiske i ei elv, langt vekke fra gytesesongen, skal true bestanden i et av de større vannene i Nordmarka, det tror jeg bare er tull.

Jeg blir like sjokka hver gang over hvor fordømmende og bedrevitende holdning dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysatt fisk er lettlurt.

Det at denne fisken har kostet OFA ca 1000 spenn og at noen frivillige har brukt en søndag for og bære dem opp til vannet skjønner tydeligvis ikke alle.

Det gjelder og holde igjen da fisket er unormalt bra uansett. Det kommer flere dager :hailfs:

1: Det blir ikke satt ut fisk i det vannet\elven disse er tatt i

2: Fisken som ble satt ut i vannet over var det Rogna og jeg (+ en annen på laget) som satt ut, og den var vesentlig mindre enn disse fiskene. (Vi satte forøvrig ut 400 stk 2 åringer)

3: Vi gjorde det en onsdag ettermiddag :)

4: Fiske blir mest sansynlig forbudt i dette vannet\elven fra og med neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med garn ????

Svar til rug.

Har selv kjøretiladelse i skauen og er rimelig godt kjent i vannene på min side. skal ikke ha problem med å ta mye fisk dersom jeg ønsker det.

Hva dere gjør er deres sak (det er jo ikke forbudt), men jeg spør HVORFOR ??????????

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at stangfiske i ei elv, langt vekke fra gytesesongen, skal true bestanden i et av de større vannene i Nordmarka, det tror jeg bare er tull.

Det er fint du har din personlige tro om ikke annet :hailfs:

Og igjen (som i alle tidligere debatter med deg) så er det ikke snakk om at fisket vil true bestanden - men gjøre den dårligere for alle. Hvis alle høster ukritisk så blir fisket dårligere - enkelt og greit. Og spørsmålet jeg stilte tidligere blir stående ubesvart... hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fisker med garn en dag i f.eks Bjørnsjøen og tar 10-15 fisk på det og ikke fisker mer, hverken med garn eller stang før neste år..gjør jeg da større skade enn fluefiskeren som iløpet av en sesong kanskje tar 40 ørreter i samme sjø?

Hva med garn ????

Svar til rug.

Har selv kjøretiladelse i skauen og er rimelig godt kjent i vannene på min side. skal ikke ha problem med å ta mye fisk dersom jeg ønsker det.

Hva dere gjør er deres sak (det er jo ikke forbudt), men jeg spør HVORFOR ??????????

Tørrflua

Hvorfor vedkommende fisker velger å ta opp fisken er det ike gitt meg å svare på.

Ad fellesskaps/ fremtids-perspektiv, så deler jeg ganske enkelt ikke ditt syn på dette.

Men siden du åpenbart husker diskusjoner med meg så trenger jeg vel inn minne deg på at fiske, fra mitt ståsted, ikke er en menneskerett men et privilegium. Så hvis uttaket i bestanden må begrenses så er baglimit, eller forbud, helt ok for meg. Da plukker jeg sopp/ bær isteden, eller fisker småabbor i et tusenbrødrevann.

At folk er egoister er lite nytt - men hva er poenget her? Er fyren superfeit og trenger masse mat, har en skokk sultne unger hjemme, ikke lønnet arbeid, what? Hvis alle hadde gjort som østers ville det ikke gått lang tid før ingen kunne gjort brøkdelen i fremtiden en gang. Flotte fisker - men stinky fellesskap/fremtids holdning.

Verden er mer nyansert enn at du kan slå fast, bombastisk, at et uttak som dette påvirker en bestand. På dette stedet påstår jeg at det er helt irrelevant for bestanden neste år.

Kanskje OFA-representanten, som sikkert har mer troverdighet enn meg, har et synspunkt på dette, som dekker både dette stedet og andre lignende steder....

Det er fint du har din personlige tro om ikke annet :rolleyes:

Og igjen (som i alle tidligere debatter med deg) så er det ikke snakk om at fisket vil true bestanden - men gjøre den dårligere for alle. Hvis alle høster ukritisk så blir fisket dårligere - enkelt og greit. Og spørsmålet jeg stilte tidligere blir stående ubesvart... hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Det blir ikke satt ut fisk i det vannet\elven disse er tatt i

2: Fisken som ble satt ut i vannet over var det Rogna og jeg (+ en annen på laget) som satt ut, og den var vesentlig mindre enn disse fiskene. (Vi satte forøvrig ut 400 stk 2 åringer)

3: Vi gjorde det en onsdag ettermiddag :rolleyes:

4: Fiske blir mest sansynlig forbudt i dette vannet\elven fra og med neste år.

Og hvor har du det fra at fisket mest sansynlig blir forbudt i dette vannet\elven fra og med neste år?

Fakta er at fiske MULIGENS blir forbudt i vedkommende ELV fra neste år. Dette er et forslag fra vannverket (VAV) og er i skrivende stund ennå ikke besluttet.

Skal man gi informasjon, så er det kanskje greit om man forholder seg til korrekt informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svarer på hvorfor vedkommende tar opp så mye fisk, men jeg kan svare på hvorfor jeg ville gjort det.

Fordi jeg finner det moralsk forkastelig å fiske for så å slippe ut fisken.

til rug

Er ikke en C&R avhengig kar, men praktiserer det når det passer.

Virker mest som du ønsker å provosere da du ikke svarer på enkle spørsmål , men heller motargumenterer med en påstand/spørsmål.

Trekker meg herved ut av diskusjonen.

Skitt fiske

Hilsen Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke svarer på hvorfor vedkommende tar opp så mye fisk, men jeg kan svare på hvorfor jeg ville gjort det.

Fordi jeg finner det moralsk forkastelig å fiske for så å slippe ut fisken.

Hva gjør en med så mye fisk? Det jeg lurer på. Vet at enkelte her er veldig opphengt av C & R.. Og kicker på at noen tar opp noe som helst nesten.. Selv tar jeg opp til eget forbruk engang i blandt. Men det her er jo helt sykt spør en meg da..

La oss håpe at fisken ble spist/gitt bort til noen som spiste den.. Hvis ikke er det iallefall moralskt forkastelig å hive fisken, enn å sette den tilbake...

Endret av Marius-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke er det iallefall moralskt forkastelig å hive fisken, enn å sette den tilbake...

Så vidt jeg kan se er det ikke nevnt noen steder at fisken ble kastet.

Dette er alltid et omstridt tema. Hva som er for mye kommer jo an på en rekke faktorer, ikke minst hvor stort uttak tåler vannet.

Men å begynne å kakke hode av folk fordi man har fått en god fangst uten å vite om det er forsvarlig eller ikke blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte på fangsten selv.

Fint for fiskeren at han får (stor) fisk.Gratulerer.

Men å kakke Ørret over 4 kg fra Nordmarka,synes jeg i likhet med en del andre er temmelig korttenkt.

For det første er det fisk som er oppe for å gyte(fisk med svært gode gener tilogmed)

For det andre er Nordmarka et område med relativt mange fiskere.

Å ta ut så stor fisk (hvor ofte blir det tatt stor ørret i marka?) synes jeg er uansvarlig sett i forhold til verdien den fisken ville hatt som avlsfisk og rovfisk som beiter på tusenbrødre,småpinner og tuslerøye.

Fiskeren har jo tydeligvis ikke noen problemer med å fylle opp nevertasken..kunne ikke disse to fått svømme videre?!

Har inntrykk av at svært mange fiskere har et lite reflektert forhold til hva de gjør med fisken, og ikke minst hvorfor.....greit å reflektere litt av og til..trenger jeg virkelig all denne fisken(som mat)hvor har den størst verdi?

I min mage eller ute i vannet?

Greit å ta noe småfisk som mat,stort sett,men å hanke opp og skrelle hver eneste pinne(eller kubbe) man vipper på land er en uting.....Tror ikke jeg omvender noen ved å skrive dette,men tvangstanker kan man få hjelp til hos psykologen.

Er det ikke vanlig blant jegere å la noen dyr gå,selv om de er innenfor skuddhold?

F.eks:Der kommer det en drektig elgku....vi lar henne gå.....hun går med en ny generasjon i magen osv

(hvis man synes c&r er dyreplageri får man heller la være å fiske,fisken lider like mye eller lite før den blir landet uavhengig av om den blir gjenutsatt eller drept...

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte på fangsten selv.

Fint for fiskeren at han får (stor) fisk.Gratulerer.

Men å kakke Ørret over 4 kg fra Nordmarka,synes jeg i likhet med en del andre er temmelig korttenkt.

For det første er det fisk som er oppe for å gyte(fisk med svært gode gener tilogmed)

For det andre er Nordmarka et område med relativt mange fiskere.

Å ta ut så stor fisk (hvor ofte blir det tatt stor ørret i marka?) synes jeg er uansvarlig sett i forhold til verdien den fisken ville hatt som avlsfisk og rovfisk som beiter på tusenbrødre,småpinner og tuslerøye.

Fiskeren har jo tydeligvis ikke noen problemer med å fylle opp nevertasken..kunne ikke disse to fått svømme videre?!

Har inntrykk av at svært mange fiskere har et lite reflektert forhold til hva de gjør med fisken, og ikke minst hvorfor.....greit å reflektere litt av og til..trenger jeg virkelig all denne fisken(som mat)hvor har den størst verdi?

I min mage eller ute i vannet?

Greit å ta noe småfisk som mat,stort sett,men å hanke opp og skrelle hver eneste pinne(eller kubbe) man vipper på land er en uting.....Tror ikke jeg omvender noen ved å skrive dette,men tvangstanker kan man få hjelp til hos psykologen.

Er det ikke vanlig blant jegere å la noen dyr gå,selv om de er innenfor skuddhold?

F.eks:Der kommer det en drektig elgku....vi lar henne gå.....hun går med en ny generasjon i magen osv

(hvis man synes c&r er dyreplageri får man heller la være å fiske,fisken lider like mye eller lite før den blir landet uavhengig av om den blir gjenutsatt eller drept...

Utrolig enig! Første gangen jeg har sett det 100% fra c&r siden... Jeg og en kompis fikk en 5,5kg gjedde i Steinsfjorden nylig som hadde ene treblekroken i kjeven og den andre igjennom øyelokket :) Så ikke pent ut og vurderte å ta livet av den, men etter å ha lirket ut krokene svømte hun rolig avgårde og svømmer nok enda..! Men for all del, hvis jeg hadde hatt bruk for mye fisk av en eller annen grunn, hadde jeg tatt den med meg hvis det ikke går utover bestanden i området..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fisken som den aktuelle fiskeren får blir, meg bekjent, spist.

Ellers, jeg spiser fisk ukentlig og hvordan få tak i fisken uten """å fiske""" den?

Det er ikke lidelsen jeg bryr meg om. Naturen er svært vært nådeløs. Det er leken med et liv...

Ad jegere, så spar meg for vissvaset.....Storoksene blandt skogens konge er snart utryddet...fordi?

Merk: I flere år har jeg vært fast tilskuer til en meget stor ørret i Nordmarka. Den hadde sin faste plass på samme sted hvert år (jeg antar det var samme fisken)....Jeg fisket aldri på denne, bare nøt synet mens jeg fisket småabbor med mark og dupp. Med andre ord, en MÅ ikke gå etter de store, en KAN sette dem ut også, men en KAN også spise dem.

Bunnlinjen min er og blir at fiske er et privilegium, ikke en menneskerett. Tåler ikke bestanden at det fiskes så dropper en fiskingen.

Reagerte på fangsten selv.

Fint for fiskeren at han får (stor) fisk.Gratulerer.

Men å kakke Ørret over 4 kg fra Nordmarka,synes jeg i likhet med en del andre er temmelig korttenkt.

For det første er det fisk som er oppe for å gyte(fisk med svært gode gener tilogmed)

For det andre er Nordmarka et område med relativt mange fiskere.

Å ta ut så stor fisk (hvor ofte blir det tatt stor ørret i marka?) synes jeg er uansvarlig sett i forhold til verdien den fisken ville hatt som avlsfisk og rovfisk som beiter på tusenbrødre,småpinner og tuslerøye.

Fiskeren har jo tydeligvis ikke noen problemer med å fylle opp nevertasken..kunne ikke disse to fått svømme videre?!

Har inntrykk av at svært mange fiskere har et lite reflektert forhold til hva de gjør med fisken, og ikke minst hvorfor.....greit å reflektere litt av og til..trenger jeg virkelig all denne fisken(som mat)hvor har den størst verdi?

I min mage eller ute i vannet?

Greit å ta noe småfisk som mat,stort sett,men å hanke opp og skrelle hver eneste pinne(eller kubbe) man vipper på land er en uting.....Tror ikke jeg omvender noen ved å skrive dette,men tvangstanker kan man få hjelp til hos psykologen.

Er det ikke vanlig blant jegere å la noen dyr gå,selv om de er innenfor skuddhold?

F.eks:Der kommer det en drektig elgku....vi lar henne gå.....hun går med en ny generasjon i magen osv

(hvis man synes c&r er dyreplageri får man heller la være å fiske,fisken lider like mye eller lite før den blir landet uavhengig av om den blir gjenutsatt eller drept...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har misforstått.

I Norge er sporstsfiske allment tilgjengelig...det motsatte av et privilegium.

Jeg er dog ikke blind for at dette er del av din personlige filosofi ang. sportsfiske.

Verden er imidlertid ikke så svart/hvitt som noen hevder.

Man kan balansere mellom c&r og uttak av fisk ,og kunne fortsette å utøve sin hobby innenfor forsvarlige

grenser.

Fint hvis man betrakter en stor fisk og lar den være,eller fisker den opp og setter den ut igjen.

Resultatet er det samme:fisken lever fortsatt og kan gi sitt bidrag til fremtidige generasjoner.

Edit:Vel ,hvis det er som du sier,at "storoksen snart er utryddet fra skogen" så er det en god grunn til å reflektere over hvilke fisker som burde slippes fri etter fangst.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, nordmenn er ufattelig privigerte mhp friluftsliv...Nesten unikt privilgerte i verdensmålestokk.

Men vi har ingen rett, hverken fattige eller rike. For det første kan enhver grunneier (statlig og private) nekte fiskere å fiske i sine vann/ elver. I tillegg kan det offentlige gå inn og frede arter, også de som private grunneiere råder over..Med andre ord, vi har ingen rett....og er ufattelig priviligerte som kan fiske som vi gjør.

Men jeg, i motsetning til C&R-tilhengere, mener at det bare skal fiskes dersom bestanden tåler fiskes på. Og som jeg videre har sagt, jeg setter glatt ut en stor/lite/whatever ørret hvis det passer sånn, men jeg kakker den også glatt i hodet hvis det er det som passer.

Så, som jeg har skrevet mange ganger, jeg har ingen ""filosofi"" hverken om at all fisk skal drepes eller at all fisk skal ut. Men jeg har som filosofi at hvis en ikke har som mål å kakke fisken i hodet så skal det heller ikke fiskes...Desuten, balansere mellom C&R og uttak, det er det nordmenn flest gjør idag....C&R-debatten som raser er noe helt annet....Den baserer seg på at fisken som hovedregel skal settes ut igjen...Og da blir det for meg full crash i det moralske aspektet...

Du har misforstått.

I Norge er sporstsfiske allment tilgjengelig...det motsatte av et privilegium.

Jeg er dog ikke blind for at dette er del av din personlige filosofi ang. sportsfiske.

Verden er imidlertid ikke så svart/hvitt som noen hevder.

Man kan balansere mellom c&r og uttak av fisk ,og kunne fortsette å utøve sin hobby innenfor forsvarlige

grenser.

Fint hvis man betrakter en stor fisk og lar den være,eller fisker den opp og setter den ut igjen.

Resultatet er det samme:fisken lever fortsatt og kan gi sitt bidrag til fremtidige generasjoner.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, nordmenn er ufattelig privigerte mhp friluftsliv...Nesten unikt privilgerte i verdensmålestokk.

Men vi har ingen rett, hverken fattige eller rike. For det første kan enhver grunneier (statlig og private) nekte fiskere å fiske i sine vann/ elver. I tillegg kan det offentlige gå inn og frede arter, også de som private grunneiere råder over..Med andre ord, vi har ingen rett....og er ufattelig priviligerte som kan fiske som vi gjør.

Men jeg, i motsetning til C&R-tilhengere, mener at det bare skal fiskes dersom bestanden tåler fiskes på. Og som jeg videre har sagt, jeg setter glatt ut en stor/lite/whatever ørret hvis det passer sånn, men jeg kakker den også glatt i hodet hvis det er det som passer.

Så, som jeg har skrevet mange ganger, jeg har ingen ""filosofi"" hverken om at all fisk skal drepes eller at all fisk skal ut. Men jeg har som filosofi at hvis en ikke har som mål å kakke fisken i hodet så skal det heller ikke fiskes...Desuten, balansere mellom C&R og uttak, det er det nordmenn flest gjør idag....C&R-debatten som raser er noe helt annet....Den baserer seg på at fisken som hovedregel skal settes ut igjen...Og da blir det for meg full crash i det moralske aspektet...

Vel,nå viser det seg at du faktisk praktiserer c&r "hvis det passer sånn".

Du praktiserer altså "lek med liv" selv!!..pfffffft!!

Edit:Rug,jeg gidder ikke å diskutere med deg mer.

Du kommer med påstander du ikke har dekning for.

Er inkonsekvent,og bidrar stort sett med ræl og vræl i denne diskusjonen.

Du har ikke engang skjønt at flertalletpå denne tråden promoterer en gjennomtenkt anvendelse av c&r,selektiv mao..

Ingen her har sagt at ALL fisk burde settes ut etter fangst.

Du leser ikke gjennom det folk skriver engang før du bretter ut fordommene.

Vil gjerne sitere Hoffa:"Det er fint at du har din personlige tro,om ikke annet"

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.