Gå til innhold
Fiskersiden

Piggulke?


Recommended Posts

Var i går og micromeitet og fikk da denne ulka, jeg har fått noen dvergulker tidligere og mener derfor bestemt dette må være en piggulke.

Begrunnelse: Den har en tydelig rekke med større pigger over midtlinjen og den har "spisse" pigger ,noen de dvergulkene jeg har fått ikke har...

Dvergulka skal kun ha en rekke med pigger langs midtlinja, resten av kroppen skal være glatt...

Men jeg vil jo la folket og ekspertisen tale før jeg noterer meg en ny art, ble foresten uansett en ny art på meg i går da,men legger ut en egen tråd om det....

12030_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4771/12030.jpg

12031_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4771/12031.jpg

12032_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4771/12032.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i går og micromeitet og fikk da denne ulka, jeg har fått noen dvergulker tidligere og mener derfor bestemt dette må være en piggulke.

Begrunnelse: Den har en tydelig rekke med større pigger over midtlinjen og den har "spisse" pigger ,noen de dvergulkene jeg har fått ikke har...

Dvergulka skal kun ha en rekke med pigger langs midtlinja, resten av kroppen skal være glatt...

Men jeg vil jo la folket og ekspertisen tale før jeg noterer meg en ny art, ble foresten uansett en ny art på meg i går da,men legger ut en egen tråd om det....

[

Ser jo ut til å være en piggulke. Hadde du den i vann og fikk sjekket munnvikene ?

Hvis den har pigger over midtlinjen som du sier, burde det være et sikkert tegn på at det er en piggulke og ikke en dvergulke.

Størrelsen stemmer jo også :( , men du burde fått sjekket den hos noen biologer for å være helt sikker.

Gratla med artig art. Den første tatt på stang i Norge kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den ikke i vann nei, men undersøkte munnvikene og kunne ikke se noen hudflik,men uansett den hadde sikkert vært veldig liten på en slik liten fisk...

men på det øverste bildet ser man tydelig at den har en rekke med større pigger, over sidelinjen med små pigger..

så jeg føler meg ganske sikker på at det er en piggulke ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig liten kar, har mang en gang mysa på denne krabaten i artsboka. Gratulerer med vellykket artstur, piggulke er satt på "most wanted" lista mi:-)

takker...

Nå vet jeg hvor den bor, er det en er det flere..

Skal holde et øye etter den og ser jeg flere, så skal jeg gi beskjed og det er bare for deg å kaste deg på flyet opp,hehe

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bildene ble utrolig dålige, men var sikker på at det var dvergulke jeg så jeg tok ikke så mange bilder. Hvor store blir de? Tok ei som var ca 10cm dagen etterpå, men den er jeg ganske sikker på var en dvergulke.

Hiver inn noen bilder en av de første dagene.

Forresten, var din grønn/blå/hvit aktig på buken?? Ser tegningene på ryggen på din var helt like. Piggene så også helt like ut.

På det første bildet ditt så ligna ikke fiskene så mye, men på de andre var de helt like. Men jeg tipper dvergulke.. :(

Endret av max_fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bildene ble utrolig dålige, men var sikker på at det var dvergulke jeg så jeg tok ikke så mange bilder. Hvor store blir de? Tok ei som var ca 10cm dagen etterpå, men den er jeg ganske sikker på var en dvergulke.

Hiver inn noen bilder en av de første dagene.

Forresten, var din grønn/blå/hvit aktig på buken?? Ser tegningene på ryggen på din var helt like. Piggene så også helt like ut.

På det første bildet ditt så ligna ikke fiskene så mye, men på de andre var de helt like. Men jeg tipper dvergulke.. :unsure:

min er vel litt hvit/grønn aktig på buken...

piggulkene blir vist ikke mye større en dette, tror det sto 4,7cm i pheton..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.