Gå til innhold
Fiskersiden

Drit i å fiske ved master...


Lak
 Share

Recommended Posts

Dette har jeg vel advart mot før - det samme gjelder under atmosføriske spenninger, dvs fare for lyn og torden. Tror Ebro-gjengen muligens fikk den advarselen i etterkant av hva jeg kan lese i et periodisk utkommende fiskeblad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

sitat:Opprinnelig postet av TrophyHunter

Mye å si på luftfoktigheten også dette ikkesant?

NEI

hmmm,ok... Tenkte på selve "ledingen" av strøm igjennom luft fra masten til stang....men men....fulgte nok ikke så altfor godt med i naturfagen tenker jeg,hehe..... Men det er nok som du sier espen, det blir som lyn og torden, finner spenningen et mål for utladning, trengs det ikke andre faktorer til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bastant svar fra meg, men han har enten vært nær eller svært nær ledningen. Du trenger 1000 volt spenning for å slå over en mm i luft, så 40000 volt slår over omtrent 40 mm eller 4 cm. Dette er litt avhengig av f.eks fukt i luften, men ikke så mye at det gjør vesentlig utslag på distansene. La oss si det slik: jeg hadde heller ikke innrømmet å ha stukket stangen opp i en ledning jeg visste var der!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Litt bastant svar fra meg, men han har enten vært nær eller svært nær ledningen. Du trenger 1000 volt spenning for å slå over en mm i luft, så 40000 volt slår over omtrent 40 mm eller 4 cm. Dette er litt avhengig av f.eks fukt i luften, men ikke så mye at det gjør vesentlig utslag på distansene.

At luftfuktighet har betydning er vel ikke usannsynlig, men hvordan kan du kvantifisere det så nøyaktig som du har gjort her? Sikker på at det er lineært skalerbart? Jeg påstår IKKE at du ikke har rett, er bare nysgjerrig på kilden, send PM om det blir for nerdete for tråden. Ionisering av lufta høres ikke så usannsynlig ut synes jeg, men har egentlig ikke peiling, bare nysgjerrig, som alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av metropol

Espen er vel elektriker (tre). Så han burde vite.

Ok, forklaring mer enn god nok det for meg! [ :D ] Er oftere nysgjerrig enn jeg er kritisk, selv om disse tilstandene lett kan forveksles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøktesæke opp relevant info for deg, men fant ikke noe og gadd ikke mer etter et par minutter. Om du ønsker kan du søke på f.eks google med søkeord som lysbue, spenningsoverslag, osv... legg gjerne på ordene i luft også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.