Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor er fisken ?


Recommended Posts

Ja, ørreten er her nå, men den kan av og til være litt vanskelig i gytetid, og det er jo opplagte årsaker til det. Var nede en times tid idag. Erfarer at en svært superrask inndragning lokker den akkurat nå. Som en annen var inne på her et annet sted; ikke la den få ro til å tenke for mye. Tror det er noe i det. Men flua har også MYE å si akkurat nå. Som Remy er inne på, er det selvsagt viktig å være på rett plass. Nå søker den seg mot bukter med gytebekker. Det må være helt akseptabelt å fiske i og omkring større bukter, bare en der respekterer grensene (minimum synes jeg selv), unngår å stresse gytefisken for mye i dennes hovedvandring opp mot elven (altså på den siden av bukta), og dessuten slipper den igjen. Det er jo sånn at større gjellfisk følger etter, og det er jo de vi er ute etter, ihvertfall der vi måtte ønske og høste. Tidlig en morgen forrige uke, ca. 08:30 talte jeg 5-6 fisk mellom 1-2 kg ute hos meg, og her var det ikke bare snakk om brunfisk, nei. Luftige sprang på så og si alle. Hvor fisker jeg? På den andre siden av regnbuen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med superrask inndragning merket jeg når jeg var ute for ca.2-3 uker siden.... Den var etter på normail inndragning, men den bet kunn på "insane" rask inndragning.... Denne fisken var 1kg+, om den var brun eller ikke rakk jeg ikke å se da jeg mistet den etter 2-3minutters kamp,dang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute et par turer i det siste, og vært i kontakt med en del SØ. Dette på dager med sterk vind fra sør. Skiftende skydekke ga meg følgende opplevelse: hver gang sola tittet frem, så bet det. Når sola forsvant bak skydekket bet det ikke. Tilfeldig? Kanskje. Men for meg så det ut som det skarpe lyset trigget biteinstinktene hos fisken. Fikk noen små, og mistet en stor SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips fra en som begynte å fiske (bevist) etter SØ i våres:

Jeg startet med å fiske slik jeg antok det skulle gjøres.No go.Leste ALLT jeg kom over av info.No go.Ga meg ikke.Mange turer senere løsnet det endelig!Nå får jeg SØ ca hver tredje gang jeg er ute.Har fisket med flue og sluk litt avhengig av vind og trua. Trua ja.. Det er vel egentlig den som må bygges opp!Man er vant til å få Ørret i ferskvann,men i havet?? Så stå på!Når det løsner tenker du "enkelt! Dette fixer jeg!". PS:En ekspert på SØ fiske har en SUM av kunnskap som det antagelig kan være vanskelig å "downloade" til hue på en nybegynner.Bli med han på tur derimot.Det trur jeg på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.