Gå til innhold
Fiskersiden

tv til rep i 4uker :unsure:


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Har hatt plasmaen min inne til rep (garanti) hos Elkjøp. Av / påknappen virket ikke lenger, og tv var under ett år gammel. Det er nå 4 uker siden den ble levert inn. Hvor lang tid må de ha den, før jeg kan kreve nytt tv, eller pengene tilbake? 4 uker uten tv er LENGE når man er sykemeldt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et definisjonsspørsmål. I henhold til kjøpsloven skal varen repareres innen "rimelig tid". Hva som regnes som rimelig vil, som Thor sier, kunne diskuteres. Ring reparatøren (og det er ikke Elkjøp) og spør hva som er årsaken til at dette tar så lang tid, og når de forventer å være ferdig. Svaret de gir deg, vil gi deg en pekepinn på hvorvidt du kan kreve å heve kjøpet. Skulle for eksempel svaret være at de har mye å gjøre, eller at de har glemt å sende varen til eller fra et sted, er det grunn til å heve kjøpet. Er det faktorer som er utenfor reparatørens kontroll, slik som tilgang til reservedeler, er det vanskeligere.

På en såpass dyr gjennstand som en plasmaskjerm, skal det litt til før du kan heve kjøpet, men du har krav på å få låne et tilsvarende produkt mens de reparerer varen du har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt over 2 uker er slett service spør dere meg.

Og i klassen dårligst service vinner Elkjøp lett.

Jeg må innrømme at jeg har handlet en - 1 gang hos dem og aldri mer.

Ufine, lite engasjerte folk som jobber der. Og da jeg måtte levere inn produktet jeg kjøpte der ble jeg bedt om å levere produktet selv på et verksted i andre enden av byen med begrunnelse av det ville gå fortere da. Hallo, hvordan er det de behandler kundene sine.

Jeg setter aldri min ben i en Elkjøpbutikk mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I DEN Elkjøp-butikken Svein..... selv om en av dem har dårlig kundebehandling, så trenger ikke det bety at alle har det.

Og 2 uker er da strengt tatt ikke mer enn man må regne med som minimum ? Man har jo krav på erstatningsprodukt om det tar over en uke uansett så jeg ser ikke helt problemet her.

Og det at du ble bedt om/anbefalt å levere produktet selv var vel bare ett tilbud/service til deg om du ville ha det til å gå fortere. Da de sikkert bare leverer varer til verkstedet en gang i uka (f.eks hver fredag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Riktig som Thor sier at for dyre ting eller ting man bruker i det daglige har man krav på lånevare etter en uke. Ikke tilsvarende, men med hovedsaklig de samme funksjoner. Dvs en TV :)

6 uker er urimelig lang tid, og du vil vanligvis da ha krav på ny vare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I DEN Elkjøp-butikken Svein..... selv om en av dem har dårlig kundebehandling, så trenger ikke det bety at alle har det.

Og det at du ble bedt om/anbefalt å levere produktet selv var vel bare ett tilbud/service til deg om du ville ha det til å gå fortere. Da de sikkert bare leverer varer til verkstedet en gang i uka (f.eks hver fredag)

Ja, jeg har kun dårlig erfaring med den butikken Thor, men jeg har pratet med ganske mange i jobbsammenheng som samme har samme erfaring. Og om jeg ikke husker feil så er det gjort forbrukerundersøkelser som tydelig viser at Elkjøp kommer dårlig ut. I tillegg har jeg hatt elever som har foretatt grundige forbrukerundersøkelser hvor Elkjøp kommer desidert dårligst ut.

Når det gjelder å levere varene selv, så stiller jeg bare spørsmålet; skal jeg gjøre jobben for dem? Å gjøre jobben for dem kan vel knapt kalles service.

Et eksempel på god service er spaceworld her i Bergen. En jeg kjenner var innom en av butikkene og kjøpte noe. Da hun kom hjem viste det seg at det ikke funket. Da hun gill tilbake til butikken så viste det seg at de ikke hadde flere produkter igjen. Da ringte de ganske enkelt til en av de andre butikkene i Bergen og kjørte hjem og leverte produktet på døren.

Noe å tenke på for Elkjøp kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leverte det inn så ekspeditøren att det ville ta ca 2 uker. Når det da er gått snart 4 syns jeg det er lenge. Ble tilbudt en 14 '' til låns, men da jeg ikke er langsynt, passer det dålig i stua :)

Og det er bryteren til tv som er ødelagt. Hvor lang tid kan slikt ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leverte det inn så ekspeditøren att det ville ta ca 2 uker. Når det da er gått snart 4 syns jeg det er lenge. Ble tilbudt en 14 '' til låns, men da jeg ikke er langsynt, passer det dålig i stua :)

Og det er bryteren til tv som er ødelagt. Hvor lang tid kan slikt ta?

Du kunne jo valgt å kjøre den til verkstedet selv.

:):D:D:D

Og tatt km-godtgjørelse så det monnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man handler da på Elkjøp fordi det er billig, ikke på grunn av service. Den er man jo klar over på forhånd, og man har valget mellom å ta jobben med å frakte vara hjem selv eller betale ekstra for det i andre butikker.

Har stort sett aldri hatt problemer med Elkjøp, og jeg handler det meste av elektriske artikler der. Hadde et problem med en mobil en gang og en kranglevoren selger, men ble oppringt av butikksjefen sjøl som ordna opp etter at jeg kontaktet kundeservice. Man må kjenne sine rettigheter, ja.

Robert, en 14' er for dårlig i forhold til bruken din. Da hadde jeg buldra, ja! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dell, Dell, Dell. Hadde først 26" LCD i 18 mnd før den konka ut - ble byttet dagen etter mot en ny TV. Denne varte i 7 mnd før den konka igjen (samme feil med av/på knapp) skulle bli byttet dagen etter men ble forsinket 2 dager. 26" ble da byttet i en 32" LCD vederlagsfritt. Har Elkjøp noe å lære her kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elkjøp har ikke sevice (her på stord). var ute med berbaren min for noen uker siden... så fikk jeg låne en pc som de sa dekket mitt primærbehov... den var mer en god nokk til spill osv, noe som ikke viste seg og stemme... 1.2 ghz Intel M , 256 mb ram og ubrukelig skjermkort... jeg stakk ut igjen og ba om og få en mer brukbar pc...

han som skulle hjelpe meg virke helt "borte vekk"... han sa han skulle ut på bakrommet og sjekke om de hadde noe, men ble bare borte... jeg venta i 30 min før jeg stakk og spurte om noen andre kunne hjelpe meg... men neida.. de viste ikke noe om den saken, og han som hjalp meg var dratt hjem for dagen......

TAPERE ASS....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.