Gå til innhold
Fiskersiden

Glideknute til flue forran sluk


 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har hørt at det skal være bra med ei flue forran sluken når man fisker etter SØ. Leste også at glideknute var tingen. Prøvde den glideknuten jeg kan med to ganger rundt hovedsena og "snurret" tampene tre ganger før jeg bant ei flue i den ene tampen. Jeg dro så i flua for å teste knuten, men samtidig som knuten gled nedover på sena så dro knuten seg ut (den avklipte tampen forsvant inn i knuten og knuten ble løst opp). Skulle ikke ha vært store fisken som bet på før den hadde sitti der med ei flue i underleppa og en 20 cm lang sene tamp.

Er det andre knuter som brukes som glideknuter? Jeg er nybegynner når det gjelder fiske etter SØ (ny på forumet også), har akkurat begynt, men SØ'en har ennå ikke funnet veien til min sluk :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk første del(3bilder) av uniknuta som du kan se nederst på siden. 4-6 surringer alt etter senetykkelse. UNI-knuta(også kalt hangman knuta på samme side :D ) kan brukes til nesten alt,styrken er ca. 90%,men det beste med den er at den aldri skader sena. Glem den lille krøllen man kan få av vanlige sluk-knuter,den får man ikke med UNI-knuta.

Førte,andre,tredje,SOLGT :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet!

Jeg bruker uniknuten (nederst på knutesiden), denne glir ned mot sluken under fight slik at du ikke risikerer at sluken blir hengende fast i bunn eller annen dritt.

Husk å binde knuten slik at enden med flua peker ned mot sluken, hvis ikke vil knuten gli i feil retning.

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :) . Prøver Uni knuten neste gang jeg prøver å lure en SØ.