Gå til innhold
Fiskersiden

Skyteklump / Skyteliner


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Det är skillnad på Skyteklump / Skytelina. Klumpen är själva fluglinan, dvs. din kastvikt, skytelinan, som också kan kallas runningline, är den linan klumpen är monterad på.

Kort sagt är en Skyteklump monterad på en skytelina en WF lina med extrem tunn baktapering.

Fördelen är främst att du själv kan via kapning av klumpen få exakt den vikt på klumpen som just DU tycker är den optimala för DITT kastande. Vidare kan man variera kombinationerna mellan exempelvis sjunkande klump och flytande runningline i det oändliga.

Tippar att WF8 snöre du har en hel lina och här skall du inte börja kapa och greja för att montera på en runningline. Köp hellre en färdig klump eller en DT lina och kapa ner till önskad vikt, för att sedan montera denna på en skytelina.

Hoppas något i denna förvirrande text svarande på din fråga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så å montere klump på et WF snøre vil da seff være helt feil. I tilfelle må man da kutte wf svøre der det tykke stopper, for å montere en klump. Denne er vel tyngre? Hørte også noen som anbefalte å hare ha klump, og binde denna direkte til backingen. Mente det var mye enklere å kaste. Men dette må vel gå sterkt utover presentasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekongen; det er noen som fisker med hele liner som du ville med din WF på enhånds, men de fleste bruker skyteklump. Snøret innenfor omtales som nevnt shooting line. Det har vært vanlig de siste år at denne har kommet i "coatet" utgave. Ergo ser den helt lik ut som et fluesnøre, men den har ingen tapering av noe slag. Den er helt jevn. Denne formen for shooting line omtales gjerne som Running Line, for å skille mellom de to. Jeg bruker den "coatede" selv, og ville ikke brukt noe annet. De tradisjonelle som ikke er "coatet" (shooting line) er ofte svært tynne, glatte, og vanskelig å ha kontroll på mellom fingrene. På ei 2-hånds stang er det ideelle grepet løst og ledig, og med ei glatt line, vil du lettere komme til å ta en strammere fatning, noe som ikke er heldig. Bruk gjerne løkke-til-løkke-prinsippet mellom running line og skyteklumpen, så er det enkelt å skifte fra den ene klumpen til den andre. Anbefales 1 flyteklump og 1 synkende, så blir du ikke stående fast når vannstand og forholdene ellers endrer seg.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backing er ikke laget for å "skytes ut". Glatt overflate og lite minne er viktige egenskaper for en skyteline. Bacing har nok lite minne, men overflaten er ikke spes glatt og i tillegg er det mye vanskeligere å løse opp evt. knuter som skulle oppstå.

HVis du ikke liker WF - snøret du har kan du gjøre 2 ting:

1. Kappe av klumpen og montere denne på en skyteline. Evt. kappe litt av klumpen også hvis denne føles for lang. Husk å kun kappe litt hver gang...

2. Kjøpe en "ferdig" klump og montere denne på en skyteline.

Mange bruker feks monosene (ironsilk) som skyteline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå var jeg litt snar i vendingen, og antok at du skulle ha utstyr for 2-hånds. Imidlertid blir prinsippet akkurat det samme for enhånds.

Men...du knytter aldri en klump direkte til et WF-snøre. Ihvertfall ville ikke jeg gjort det. WF-snøret er laget for sitt formål, med sin egen "innebygde" klump, og det å tukle med andre klumper utapå dette vil snarere forringe WF-snørets egenskaper, og dessuten bli ALTFOR ALTFOR TUNGT.

Enten går du for klump + skytesnøre eller så går du for helline (WF fortrinnsvis).

Personlig liker jeg ikke klump no særlig på enhånds (smakssak), men hovedårsaken til at jeg nytter helline på enhånds, er at jeg kaster langt nok i massevis med det, og det gjør nok du også.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEhe... Nå ler dere godt av meg tenker jeg.

HAr jeg oppfattet dette riktig? Enten WF snøre som det er feridig tapering og tyngde forran. Dette er et helt snøre.

Eller så bruker man "Running Line" og setter på en "skyteklump" som er den tunge delen av snøret som skal gjøre kastevekten. Disse to er fluesnøret. Og det er den siste versjonen som flest bruker? Og jeg som trodde flest brukte vanlige WF snører...

I tillegg til disse så kommer jo fortommen. Her får man også kjøpt forskjellige variangter. flyt, inter, synk osv?

Så over til det andre spm. HVa er fordelene med dette? Er dette lettere å kaste med? KAster man lenger? LEttere å kaste i vind? Ved bruk av Runningline og klump altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Backing er ikke laget for å "skytes ut". Glatt overflate og lite minne er viktige egenskaper for en skyteline. Bacing har nok lite minne, men overflaten er ikke spes glatt og i tillegg er det mye vanskeligere å løse opp evt. knuter som skulle oppstå.

HVis du ikke liker WF - snøret du har kan du gjøre 2 ting:

1. Kappe av klumpen og montere denne på en skyteline. Evt. kappe litt av klumpen også hvis denne føles for lang. Husk å kun kappe litt hver gang...

2. Kjøpe en "ferdig" klump og montere denne på en skyteline.

Mange bruker feks monosene (ironsilk) som skyteline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekongen; NEI, vi ler ikke av deg! Hvorfor skulle vi det? Vi har vært der selv, ikke sant :-)

Du har i prinsippet forstått det rett.

For å forklare det enkelt, kan du sammenligne den ytterste tykke delen av hellinen (WF-snøret) med en løs skyteklump. Begge har til formål å lette kastet ved at vekten er plassert foran (Weigth Forward).

Fordelen med løse klumper, er at du kan kjøpe dem i ulike lengder og tyngder (faktisk også modifisere/kappe dem til selv) for derved å ha mye større fleksibilitet, og i visse tilfeller kaste ennå lengre. Man kan trikse og mikse her slik at du får et snøre som matcher stanga og teknikken din til fulle. Med en helline er du låst, og må ta til takke med de egenskapene produsentene har valgt for akkurat dette snøret.

De fleste nytter nok kanskje WF-snører, og ikke klumper på enhånds vel og merke idag, og ikke motsatt som du nevner. På 2-hånds stiller det seg annerledes.

Ble det klarere nå?

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordeler og bakdeler med klump, den største fordelen spør du meg er at du kan ha en runningline som flyter og en klump som f.eks synker, da flyter jo skytelina og du slipper mikk makk med at skytedeln på wf snøret synker og bremser utkastet.

I tillegg er det enklere å variere fisket mhp på dybde i vannlaget, enkelt å skifte fra int. til synk til flyt da klumpen bare er 10 m og ikke 30 m som et helsnøre.

Bakdeler: du får en plagsom markert overgang fra skyteline til klump og jeg synes det er vanskelig å finne riktig klump til stanga slik at den fungerer enda mer optimalt enn med WF.

Har kjøpt endel klumpr som har vært helt ubrukelige for mitt bruk.

Den ene #7 klumpen endte opp på #4 stanga når jeg var ferdig med tilpassinga! Ikke stol på aftm klassifiseringa på klumpen.hehe, vekta betyr mye, samt profilen, alt etter hvilken stang du har.

Det vesrte er å finne en optimal uh-klump som du kan kombinere med overhåndskast slik som jeg vil ha det ved laksefiske enhånds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Det vesrte er å finne en optimal uh-klump som du kan kombinere med overhåndskast slik som jeg vil ha det ved laksefiske enhånds

Bra poeng Bien! For både å kunne kaste bra overhånd og underhånd (uh), vil jeg anbefale en helline WF der klumpen er lang, mellom 13-17 meter (alle klumpdeler inklusive). Vi kaller dem Longbellys, som du sikkert er klar over, Fiskekongen. Og har dette Longbelly snøret en brukbar tip også, så fungerer det glimrende. Forutsetningen er dog at du kan kaste underhånd uten å gjøre de klassiske feilene.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja det hjelper...

Hørtes ut som svært avansert å finne frem til en klump som passer til stanga.

Har nemlig problemer med å få snøret ut i kastet. Spesielt med noe vind. Snøret bråstopper i lufta. Det skal vel være mulig å kaste med en 8# i litt vind? Hvis jeg har 15m i lufta har jeg problemer. Da virker det som om jeg ikke har nok kraft til å holde snøret oppe. Tenkte at kanskje dette kunne kompanseres med en tyngre klump.

KAn det hjelpe å kutte noe av tuppen på WF snøret? Vil ikke klumpen komme nermere fortommen da, og jeg vil få mere tyngde i kasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av fiskekongen

hehe, ja det hjelper...

Hørtes ut som svært avansert å finne frem til en klump som passer til stanga.

Har nemlig problemer med å få snøret ut i kastet. Spesielt med noe vind. Snøret bråstopper i lufta. Det skal vel være mulig å kaste med en 8# i litt vind? Hvis jeg har 15m i lufta har jeg problemer. Da virker det som om jeg ikke har nok kraft til å holde snøret oppe. Tenkte at kanskje dette kunne kompanseres med en tyngre klump.

KAn det hjelpe å kutte noe av tuppen på WF snøret? Vil ikke klumpen komme nermere fortommen da, og jeg vil få mere tyngde i kasta?

Med klass 8 skall du inte ha några som helst problem att kasta i lite vind, förutsatt att spö och lina funkat ihop.

Allt brukar koka ner till hur bra man är till att kasta, en tyngre klump löser nödvändigtvis inte dina kastproblem. Be hellre någon som är bra på att kasta om lite råd och tips innan du beslutar dig för att ändra på utrustningen.

(Annars blir det lätt som för mig och säkert många andra. F*n vad kastningen går dåligt... Lösning: Köp dyrare utrustning[ ;) ][ :o )])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAR DU EN ÅTTER?

Jeg synes Loop adapted er en god klump langs kysten og i vind, denne er transparent og skyter veldig bra, synkegraden er slowsink/intermediate og er BRA på sø. Denne er allerede tilpassa, er noe baktung og skyter bra i vind, jeg bruker og denne til uh kast, men på to forskjellige stenger, funker bra.

På min åtter bhar jeg en klump som veier 19,5 g og er klassifisert 8-9.

Ellers har jeg en favoritt til og det er streamline, utrolig bra, men synker fort.

Alt som ikke er flyt går bedre i vind, har mindre egenmotstand, anfaler alt som ikke flyter i sjøen når det blåser[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er denne stanga ganske så rask? Tror det, noe stiv og en skikkelig kastemaskin!

Denne klarer i alle fall 20 g på klumpen, da bør det gå som det suser.

Og ja Uh er nesten det samme som spey, veksles mellomm utrykkene.

Det SA snøret du kjøpte av meg vil være for lett til en ren åtter tror jeg, det er sinktip snøret? Orange med grå ytterdel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et slag under beltestedet Lho! Ikke alle stenger som har vært så heldige å ha meg som "innkaster", hehe. Tror tilogmed JanM har gjort noen kast med den stanga...

Btw så foretrekker jeg selv hele snører, og ikke skytline/klump opplegget. Syns det er vanskelig å ha full kontroll med de tynne skytelinene, og den lyden når knuten raser gjennom stangringene er ikke bra. Bruker heller et litt lengre snøre, så har jeg litt å gå når vinden kommer bakfra, og jeg har dagen. SA Striped Bass snøret syns jeg er kanon i så måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekongen; tradisjonell spey og moderne spey (underhånd) er to forskjellige kast.

Skal forsøke og fatte meg i korthet:

Med et tradisjonellt spey, beveger du stang og snøre ut i en stor bue med en forholdsvis sakte bevegelse. Du vender med deg kroppen, legger stanga bakover. Så kommer fremkastet. Poenget med disse relativt "trege" bevegelsene med føring ut i en stor sirkel og avslutning bak, er å få spennt opp de myke stengene vi hadde i gamle dager. Viktig å merke seg, er også at ved et tradisjonellt spey ligger mye av snøret igjen i vannet. Noen kaster det gamle kastet her med det moderne utstyret også; raske stenger og klumpsystemet, og så kaller de det for moderne spey. Etter min oppfatning (og Syrstad brødrenes :-) kan ikke dette kalles moderne spey, fordi moderne spey har ikke bare med utstyr å gjøre, men den teknikken du benytter tilpasset det nye utstyret.

Med et underhåndskast løfter du hele snøret fra vannet, og det skal fare parellellt med overflaten og landes igjen like foran deg eller ved siden. På den måten vil det tape ved siden av deg. Husk at det kun er fortommen som skal landes og tapes. Husk også at du denne gangen skal løfte rett opp! Noen tar en liten utsvinger i innledningen for å få snøret klart, men det skal løftes mot deg og rett opp med stanga. Stiv opp kroppen din, og ikke vend på den som ved tradisjonell spey. Nå vil en D-bukt bli spennt opp bak deg fordi fortomen holder igjen i vannet. Så kommer fremkastet som ved et vanlig overhodekast der du stopper brått på fremre klokkepunkt.

Fordelen med dette kastet er åpenbart; du har kun fortomen som ligger igjen i vannet, og følgelig vil et underhåndskast kaste lenger enn et tradisjonellt spey som utgangspunkt. Videre er det et ennå mer energisparende kast når du mestrer det. Dette kastet er på fremmarsj, men mange vegrer seg for å prøve fordi det krever ekstrem god timing i alle kastets faser. Husk at litt før fortomen er landet, skal du faktisk ha begynnt fremoverbevegelsen, og du skal høre et markant SLURP når fortomen forlater vannet ved siden av deg.

Det mange gjør feil til og begynne med, er at de løfter for fort mot seg, og lander fortomen altfor langt bak. Den skal lande litt foran deg slik at den taper ved siden. Hvis du foretar et såkallt vinklet underhåndskast, må du trekke landingspunktet noe mer tilbake. Du må ikke la noe av det andre snøret komme i vannet ved f.eks. å senke stanga ut til siden. Da feiler du. I fremkastet må du også sørge for at all energi går i kastretningen.

Jeg gidder ikke engang jeg, Fiskekongen, å bry meg om tradisjonell spey. Det holder med underhånd, rulle og overhånd. Tradisjonell spey er foreldet, med mindre man er nostalgisk, kan dette kastet svært bra, eller fisker med mjukiser.

Puh! Så var det det å fatte seg i korthet, da.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker SA snørte jeg kjøpte av deg ja.

Ble litt usikker på klassen jeg nå, så jeg gikk for å finne det ut. Men det står ikke på stanga. Det står "RPLXI 790-5 Grafithe IIIe B" stanga er 5 delt.

Ulf? KAn du hjelpe meg? Var det en #7 eller #8?

Kanskje jeg skulle hatt et tyngre snøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.