Gå til innhold
Fiskersiden

Skyteklump / Skyteliner


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Huff og huff, du har rett. Jeg blandet med en annen stang. Den du kjøpte var custom bygd. [:I]

Har ikke helt oversikten over snører og sånn jeg, men den stanga tåler ihvertfall både #7 og #8 snører. Som nevnt bruker jeg SA Striped Bass til min #8, og vil tro det også ville funka bra til stanga di. Har testa #8 snøre på min loop grey line #7, og det går bra. Sikkert noen andre som har mer tips til snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha et flytesnøre, ta en tur til Lasse Vangen på Destination Fishing for eksempel, og be ham om å finne frem et SA XXD (xtra xtra distance). Finnes ikke i intermed eller hurtigsynk.

Det har hele 17 meter klumpdel, og gir derved mindre overheng (den delen av snøret utenfor stangtuppen under kasting som representerer den tynne delen av snøret). Derved får du et mer kontrollerbart snøre med lite vingling, du kan holde mere snøre ute i lufta, og lange kast som resultat.

Minimalt med minne i det er det også. Men velg samme klasse på snøret som på stanga di i dette tilfellet, for sikkerhets skyld. Selv om det er et flytesnøre, og derved lettere i egenvekt, har det en lang belly, altså #7.

Det er dyrt, men det koster å væra kar!

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, men han sender deg sikkert i posten hvis du ringer ham.

Du vet; synkegraden styrer du med fortomene dine (sek/m). Et flytesnøre er bare ikke så hensiktsmessig på helt stille vann, da det følgelig bryter i vannfilmen. Jeg bruker begge deler etter sjøørrett.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å gjøre det enkelt og helt sikkert bra, ville jeg gått for en loop adapted slow intermediate som jeg nevnte før,meni #7-8, tror denne veier rundt 17-18 g og burde funke bra. Da slipper du å tilpasse og får en grei klump til kystfiske. Skal du ha et skikkelig ok vintersnøre ville jeg igjen sagt, "gå for streamline til G. Grevstad", superbra i vind pga overgangen fra synk 3 til synk1 i tillegg har du en bra lakseklump i strøm når du evt. skal ned til laksen.

Striped bass er og bra i vind, denne har vel synk 1?? Men det er det skitet når du vader og skytedelen på WF snøret synker, snørekurv er ok, men det er keitete da du har begrensa vademuligheter og dermed noe begrensa fiskeplasser som er gode for både kast og fiske.

Det snøre du kjøpte av meg burde også funke bra, skal være fin vekt og riktig klasse til stanga di så lenge det er en syver, SA snører er noe "tyngre" enn flere andre produsenter jeg har hatt snører fra.

De beste skytelinenen jeg har prøvd er: RUNINGLINEES altså coat og ikke plastlinene.

kan anbefale loop 0,26`` og vision sine(disse slites noe fort, men er uten minne" denne heter vel ACE runingline og er 0,31`` eller 0,27``. Begge deler funker bra og er nesten uten minne. Du slipepr å hele tiden strekke "driten".

Ironsilk skal jeg teste i elva til neste år, men til sjøfiske blir det coata liner på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at du helt sikkert kan lage klump a det snøret du kjøpte av meg.

den tabellen jeg fant under linken over er laget ut fra DT liner.

kapp av helt inne ved enden av klumpen på WF snøret, vei denne delen og kapp små biter av gangen til du finner ca. 18 g evt. kan du (som gjerne er bedre) kappe den og prøve kaste til du merker at det funker, ikke kapp mer enn 10 cm av gangen, gjerne bare 5 cm også.

Har laget klumper av noen gamle wf snører og det funker bra, skytelina er jo tynnere enn skytelina på WF snøret, så du får mindre motstand og samme klump (alt etter hvor mye du kapper), burde gi et billig og bra resultat.

Men som sat, enklere med klump som du kjøper ut fra vekt hvis du ikke kan få noen til å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal du få et enkelt å greit svar, ska du fiske i sjøen på vinteren under alle forhold, så anbefaler jeg at du kjøper deg en skyteklump og skyteline, eller et wf snøre som er beregnet på fiske i sjøen... Blir kanskje litt vanskelig for en nybegynner å fiske me et wf snøre i vinden, en klump derimot skjærer mye lettere gjennom vinden, derfor lettere å kaste med. [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er blir gitt rare anbefalinger til en nybegynner her...

XXD-snøret er i mine øyne ikke et bra snøre å begynne med! Ja, man kan holde mye snøre i luften med dette hvis man er dyktig. Problemet er vel at man MÅ holde mye snøre i luften før det skyter bra? En kortere klumpdel vil være lettere håndterbar på kortere kast - noe som vel er tilfelle for de fleste nybegynnere?

Helt enig i at synkende skyteklump fungerer meget bra når det blåser. Spørsmålet er om det er her problemet ligger for en nybegynner.

Jeg vil faktisk heller anbefale at du fortsetter med et WF-snøre. For å skjære gjennom vinden må du fokusere på å sette smale bukter. Dette synes jeg er lettere å lære med et helt snøre. Skyteklump er mer brutalt, spesielt med tynne skyteliner eller monoliner også som ble foreslått. Monofilament som skyteline egner seg mer for casting enn for nybegynnere synes jeg.

Kan hende jeg misforstår, og at det faktisk er snøret ditt som er for dårlig. Hvis kasteteknikken din er bra vil du helt sikkert oppleve å kaste lenger (ikke nødvendigvis bedre...) med en klump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster ca 20m nå. Men har ikke noen bra presentasjon. Når jeg kaster, så plutselig har jeg liksom ikke nok kraft til å holde snøret oppe. Vanskelig å forklare, men uansett om jeg tar 3 blindkast eller 100,så får jeg lik mende ut. Og det ligger ca på 20m fluesnøre ute. Dette er svært ærgelig. Og jeg klarer ikke å "skjære" mellom noe som helst motvind? Da har det sikkert noe med løse snørebugter. Men er det bare å bruke mere kraft for å få dette til? Vil jeg ikke da få flua til å hekte seg mye opp i fluesnøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:XXD-snøret er i mine øyne ikke et bra snøre å begynne med! Ja, man kan holde mye snøre i luften med dette hvis man er dyktig. Problemet er vel at man MÅ holde mye snøre i luften før det skyter bra? En kortere klumpdel vil være lettere håndterbar på kortere kast - noe som vel er tilfelle for de fleste nybegynnere?

OG; jeg kan være enig med deg i at det er lettere å få FULL effekt av dette snøret som viderekommen.

Men argumentet ditt om at man MÅ holde mye snøre i lufta for at XXD skal skyte bra, holder ikke vann. På sett og vis kan et slikt snøre også by på utfordring, men i hovedsak er det jo faktisk skapt for å lette kastet (selv på noe kortere lengder), og ikke minst for å gi det god stabilitet, og det vil selvsagt gjøre seg gjeldende for nybegynneren også. Studer klumpdelens oppbygning på det, så forstår du det.

Du snur ting på hodet litt her ved å mene at hele klumpdelen på et slikt snøre MÅ være ute for at det skal fungere. Det er ikke korrekt. Videre er det som jeg nevner et svært så lettkastet snøre for de andre kasttypene underhånd og rulle, både på moderat og lengre avstander. Fiskekongen sier selv han idag kaster 20 meter. XXD vil for ham snarere være en fordel enn en ulempe, og klart gi ham en aha-opplevelse. Jeg vet det, for jeg har erfart det med mine elever.

Fiskekongen; bor du ikke så langt unna, er du velkommen til meg for å prøve det.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fiskekongen;

Anbefaler deg å lese min artikkel her:

http://www.fiskarlauget.no/

Artikkelen heter Kasteteknikk enhånds - stagnasjon eller videreutvikling.

Ikke bry deg om delene som tar for seg overslag/drifting ennå, men kikk spesielt på de evalueringsmomentene jeg omtaler tidlig. Håper dette kan hjelpe deg noe på veien til å løse de problemene du omtaler. Har du noe spørsmål om detaljene, må du bare sende meg noen ord til min adresse.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.