Gå til innhold
Fiskersiden

Flesjøvannet


snørrgjørsen
 Share

Recommended Posts

Er det noen som kan fortelle meg om det svømmer rundt noen andre eksotiske arter i dette vannet,foruten suter, en lokal bonde som hadde fisket med garn i vannet mente han hadde fått karpe, men det kan jo ha vært en suter.

Suter'n har forøvrig spredd seg til Vansjø, da det ved flere anledninger har blitt fanget i ruse i vestre del av innsjøen. Både Noretjern/Patterødtjern og Flesjøvannet har jo forbindelse.

RF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visstnok en meiter som hadde nærkontakt med en karpe i vannet for en 8-10 år siden.Han skal etter sigende ha sett fisken og kunne garantere at det var en karpe rundt 5 kilo. En kompis hadde et run oppe i sæbyvannet (kontakt med flesjø) som han kroket og som bare røsket avgårde uten sjangs til å stoppe det og som til slutt reiv av 0,20 sena. Kan selvsagt ha vært ei gjedde, men på maiskorn?? Jeg tror sannsynligheten er stor for at det er karpe i vassdraget. Forruten mye brasme inkludert en og annen stor samt drulioner av småvokst sørv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner to som fiska der i sommer. De fiska fra kvelden, natta igjennom og til litt utpå formiddagen. De fikk endel brasme. Disse burde visstnok vært veldig tunge, men de var svært skrantne. De største burde veid rundt 3 kilo. De mente det var svært gammel fisk. De fikk ikke suter der, og det har de fått der tidligere. Og da fisk på rundt 2 kilo. Snakka og med en annen kar, og han sa det ble tatt endel mindre suter der nå, men at det var sjeldnere med større suter.

Når det gjelder Noretjern så har jeg fisket der 5 ganger i sommer uten særlig suksess. Men jeg har sett endel interessant der nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja brasmene i flesjø er et kapitell for seg selv.store tynne og gamle... samme som i glomma ved sarpsborg.

har ikke fisket suter i flesjø på et par år,men har inntrykk av at de har blitt mindre. de jeg har hørt om har ligget mellom 1,3 og 1,9. før lå nesten alle mellom 1,9 og 2,5.... mulig de største har død ut og det har kommet et nytt kull??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt bare to suter på land ved Flesjø, 1050g og 1400g, i 1998. Men hvis de lokale bøndene har lempet uti noen hundre meter med garn er det ikke så rart at det har minket på bestanden.

Var oppblomstring av noe alge-styggedom der og i Sæbyvannet sirka 2000, bikkjer strøk med av å drikke vannet til og med. (rykter?)

Vet ikke om suter'n makter slikt? Er jo en hardhaus!

RF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket på Sæbyvannet en del ganger i sommer,og når vannet var på sitt varmeste skjedde det 3 kvelder på rad at det "rullet" seg fisk i vannflata,det var ikke gjedde.Mørk,rund og STOR,må ha vært brasme eller karpe,samme stedet hver gang og ofte 4-5 på en gang,prøvde å hive ut loff,men bare småfisk som var interessert i det.Er det noen som vet om det er gjørs der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Aristokraten sa: sitat:Fisket på Sæbyvannet en del ganger i sommer,og når vannet var på sitt varmeste skjedde det 3 kvelder på rad at det "rullet" seg fisk i vannflata,det var ikke gjedde.Mørk,rund og STOR,må ha vært brasme eller karpe,samme stedet hver gang og ofte 4-5 på en gang

Den oppførselen tyder mere på brasme enn på karpe er jeg redd. Brasma ruller typisk i fine head and tail rullinger og som du sier gjerne flere sammen. Karpe som går i overflaten beveger seg ofte ganske rolig og fint og går gjerne bortover rett under overflaten eller med ryggfinnen såvidt over vannet. Ikke de typiske rullingene med andre ord. Hvor store var fiskene?? 3-4kilo?? I så fall kan det jo være hyperinteressant med en liten specimensatsing etter brasme der..Hvor var det du så dem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde akkurat der elva går ned til Flesjøvannet.

Jeg var ca 50m unna men kan vedde på at det var fisk på minst 4kg,så ut som om alle var like store.

Har aldri verken fisket eller sett Karpe,men Brasme har jeg fisket en del av,syns den fisken jeg så var veldig mørk til å være Brasme.. Men jeg er ikke noen ekspert på karpefisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.