Gå til innhold
Fiskersiden

uavhentet pakke på posten?


André Aubert
 Share

Recommended Posts

hvordan skal vi sørge for at handelen oss imellom skal gå mest mulig smertefritt?

skal vi sende ioppkrav og risikere at det ikke blir hentet? Stole blindt på hverandre og sende pakker og penger omhverandre?

hva er meningene her, og hvordan blir det praktisert?

hører gjerne også hva folk synes om hva man burde gjøre med personer som ikke betaler/henter oppkravspakker ol.

er det riktig å legge det ut i det åpne rom?

Kom med meninger og erfaringer så kanskje vi slipper neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke at "dårlige kunder" bør henges ut offentlig, men kan jo være greit å sende en PM til selger hvis du ser at den samme personen er i ferd med å handle igjen.

Har handlet med folk på forumet 3 ganger, alle gangene overførte jeg penger til konto og fikk pakke i posten eller levert personlig.

Kan sikkert være lurt med litt kommunikasjon pr PM/mail/MSN/tlf før avtaler inngås når det er snakk om større summer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kjøpe og salg for min del går på gjensidig tillit. Mye av det jeg har solgt har jeg sendt lenge før pengene er på konto, mulig litt naivt fra min side, men faste medlemmer her på forumet stoler jeg på. Jeg har også fått tillit av bla Avkroken og Baardsen, og den tilliten har jeg ikke tenkt å rote til ved å ikke holde avtaler...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både kjøpt og solgt en rekke gjenstander og også foretatt endel snelleservicer og sendt uten å ha fått pengene først - jeg har ennå tilgode å ikke få inn pengene - men jeg hadde presset ganske hardt på via Pm/mail hvis pengene ikke kom inn.. men hvis ingenting hadde skjedd da ville jeg opplyst vedkommende at et innlegg på sidene var neste pressmiddel. Så hadde det vært opp til moderatorgruppa å vurdere om innlegget skulle få stå eller ei.

P.s Jeg sender aldri i oppkrav - for dyrt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gjøre dette safe for begge parter. Selv har jeg aldri hatt noe trøbbel noen vei. Skal jeg selge vil jeg gjerne ha penger inn på konto før jeg sender. Skal jeg kjøpe følger jeg selgers ønsker hvis jeg anser ham som troverdig.

Imidlertid er det mange kjøpere som fullstendig har misforstått hva oppkrav betyr! Mange som tror dette er en sikkerhet for at de får det de har betalt for, men det er jo bare tull. Ikke noe problem å sende en tom pappeske i oppkrav akkurat :rolleyes: Oppkrav er bare en ekstra dyr måte å sende varer på! (spesielt for selger hvis den ikke hentes). Jeg skjønner ikke hensikten ved private kjøp og salg ihvertfall..

Jeg synes det burde være greit å legge ut på forum hvis motparten ikke gjør som avtalt. Fint pressmiddel, og greit for andre å bli advart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har heller ikke hatt dårlig erf ved kjøp/salg til/fra FS medlemmene.

Folk flest her er såpass "kjente" med hverandre at det neppe er noe problem.

At dårlige bet skal henges ut off er dumt...jungeltelegrafen går fort nok den her..msn/pm/mail/tlf

eller hur?

:):rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger jeg noe til gutta på forummet så vurderer jeg og stole på den pers som kjøper at han eller hun henter pakke . jeg har ingen problemer med at folk blir hengt ut om de ikke henter pakke eller ikke betaler for seg ( vanlig norsk folkeskikk er det noe som heter) så jeg velger og stole på Fs medlemmer :rolleyes: blir de ikke hengt ut er det jo bare og holde på

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning vil ikke utehengig av dårlige betalere eller lignende i åpent forum bli akseptert. Det kan jo f.eks være svært legitime grunner til at ting har gått skeis.

Jeg snakker ikke om legitime grunner - bare det at de ved gjentagne henvendelser ikke er villige til å betale.

Så kan vi jo heller se for oss en annen løsning; Jeg sender ei pakke til et forummedlem som jeg i utgangspunktet stoler på.. så betaler ikke han eller hun - etter gjentagne purringer.

Jeg skriver om dette på forumet, men nevner ingen navn - men skriver i innlegget; send PM hvis du lurer på hvem dette er? Er dette en grei løsning for FS da?

:)

Edit: alternativt at dere i redaksjonen kan oppbevare ei liste over "dårlige betalere" og vi kan spørre dere i hvert tilfelle?

Personlig har jeg ingen problemer med at disse får navnet (og passet) sitt påskrevet her. Salg/kjøp har jo foregått på disse sidene.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sak mellom selger og kjøper, jeg ser ingen grunn til at dette skal utdypes mer. Skal vi på FS på noen måte gjøres ansvarlig for selgere/kjøpere her inne må vi bare stoppe muligheten for privatsalg og det vil vel ingen.

Har kjøpt og solgt (mest kjøpt) av mange både firma og private fra FS og aldri hatt problemer. Men hadde nok vært litt mer skeptisk til ukjente brukere enn de "kjente" her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør vel være gjensidig tillit. Har handlet og solgt via FS og aldri hatt noen problemer.

Men om jeg selger vil jeg helst ha betaling på forskudd. Ikke for å sikre meg, men fordi postoppkrav fordyrer hele prosessen.

Laksefiskeren:

FS kan nok ikke lage en svarteliste. Da må man ha konsesjon fra Datatilsynet og det får man ikke sånn uten videre.

Men jeg forstår at det hadde vært fristende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort flere handler her på FS, og som flere andre sier her, gjensidig tillit og at folk er "kjente" har gjort dette helt problemfritt.

jeg har forhåndsbetalt ved alle annledninger, ingen problemer, om det hadde blitt noen så tror jeg nok at en PM hadde løst det meste.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i hva Blydonkern sier angående at de fleste er "kjentfolk" her på forumet. Antar at de som ønsker å kjøpe noe og betale på forskudd vil være litt mer påpasselig hvis de får tilbud fra en person med f.eks 3 poster enn en person som de kjenner via nick og x antall innlegg. Nå har ikke jeg handlet noe fra noen på forumet, men etter mange handler over internett fra privatpersoner så har jeg fremdeles til gode å få en negativ opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Så kan vi jo heller se for oss en annen løsning; Jeg sender ei pakke til et forummedlem som jeg i utgangspunktet stoler på.. så betaler ikke han eller hun - etter gjentagne purringer.

Jeg skriver om dette på forumet, men nevner ingen navn - men skriver i innlegget; send PM hvis du lurer på hvem dette er? Er dette en grei løsning for FS da?

:blink:

2. Edit: alternativt at dere i redaksjonen kan oppbevare ei liste over "dårlige betalere" og vi kan spørre dere i hvert tilfelle?

3. Personlig har jeg ingen problemer med at disse får navnet (og passet) sitt påskrevet her. Salg/kjøp har jo foregått på disse sidene.

1. Nei, det er ingen grei løsning og vil heller ikke bli godtatt. Grunn: Ønsker man urettmessig å sverte noen er dette en solid døråpner for denslags.

2. Du kan jo spørre Datatilsynet om de synes det er greit at vi gjør det. Tipper svaret er nei og det blir også svaret herfra.

3. Tipper Aftenposten ikke offentliggjør lister over dårlige kjøp/betalere/leverer ifm rubrikkannonsene hos seg som man atpåtil må betale for. Av samme grunn blir det heller ikke aktuelt her. (Se også svar til pkt 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal la være å nevne navn denne gangen..

men når jeg har sendt vedkommende som ikke henter pakken sin x antall PM's hvor den ene er krassere enn den andre, hva gjør man da?

Jeg synes f... meg ikke slike skal slippe unna så lett. det dreier seg ikke om penger, men om prinsippet. vi er alle her på fs.no personer med noe felles, og da synes jeg det er for jævlig at noen skal ødelegge slik.

Fakturaen er sendt til vedkommende, og jeg vil følge med på alt kjøp og salg dette mennesket gjør for å ha muligheten til å sende PM til andre innvolverte.

Jeg har forståelse for at jeg ikke får muligheten til å legge ut navn på vedkommende her da kjøp/salg ikke går under fs.no sitt ansvar.

Til Espen

Men om dette gjentar seg, og seriøse brukere begynner å sende klager på useriøse brukere er det da muligheter for at de useriøse kan bli utestengt fra forumet?

Altså at dere tar noe ansvar for kjøp/salg likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting. Får du svar på pm du sender, eller blir de bare ignorert? Jeg så jo at personen du snakker om var pålogget igår, og burde vel ha gitt deg en forklaring siden du har startet denne tråden. Men en offentlig gapestokk er jeg sterkt imot, det kan være mange grunner til at slikt skjer...

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting. Får du svar på pm du sender, eller blir de bare ignorert? Jeg så jo at personen du snakker om var pålogget igår, og burde vel ha gitt deg en forklaring siden du har startet denne tråden.

Det er det som er så jævlig irriterende. Det kan jo hende fyren har en forklaring slik at man for ordnet opp.

Men det kommer ingen svar, og fyren har jo openlyst vært pålogget.

Det festlige er jo at om man ser ppå profilen til hverandre, så kan man se hvilke tråder man er inne og leser.

Og i går leste vedkommende denne tråden, og det synes jeg er fantastisk!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Nei, det er ingen grei løsning og vil heller ikke bli godtatt. Grunn: Ønsker man urettmessig å sverte noen er dette en solid døråpner for denslags.

2. Du kan jo spørre Datatilsynet om de synes det er greit at vi gjør det. Tipper svaret er nei og det blir også svaret herfra.

3. Tipper Aftenposten ikke offentliggjør lister over dårlige kjøp/betalere/leverer ifm rubrikkannonsene hos seg som man atpåtil må betale for. Av samme grunn blir det heller ikke aktuelt her. (Se også svar til pkt 1)

1. Her er det IKKE urettsmessig sverting!

2. Den kjøper jeg!

3. Nettauksjonsstedet Qxl - som er en langt mer frekventert side for kjøp og salg har en karaktergivingssystem hvor man gir hverandre karakterer etter endt handel..både negativ,nøytral og positive - dette skjønner de fleste er gjort for å skjerpe folks seriøsitet og at de gjør alt for å gjennomføre handelen på en positiv måte.

Jeg mistenker at det er vikarierende grunner for at dere ikke ønsker slike situasjoner - som f.eks at dere har et sterkt behov/ønske om at det skal herske "fred og fordragelighet" på sidene og at alle skal være blide og hyggelige og ikke snakke nedsettende om hverandre.

Jeg forstår det også slik at dere velger heller, på denne måten, å beskytte en useriøs kjøper heller enn å ta vare på en seriøs selger.

P.s jeg kjenner overhode ikke noen spesifikk sak og snakker kun på generell basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen Henning da.... Det er ikke sagt at det er urettmessig sverting, bare at døren blir åpnet for at det kan forekomme.

QXL er jo en side for kjøp og salg... FS er ikke det, men har det som et tilbud til sine medlemmer. Ser du forskjellen??

Vi har tidligere hatt en diskusjon om jeg skal forstå deg som moderator eller vanlig medlem - hvor du sier at du du skriver som et medlem og ikke moderator...også her? (bare så jeg forstår hvilket utgangspunkt du skriver fra nå).

:(

edit: skrivefeil...

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.