Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling på Vestlandet


abbor
 Share

Recommended Posts

Tenker på å utvide mine horisonter litt og prøve meg på Vestlandet til sommeren.

Etter å ha gjort litt litteratursøk har jeg endt opp med 3 interesante kandidater:

Horindalsvatnet, Oldevatnet, Breimsvatnet

I følge de opplysningene jeg har er ikke dorging/trolling særlig utbredt i disse områdene, men håper det er noen her som har fisket der eller har litt kjennskap til disse vannene som kan komme med en anbefaling om hvilket av vannene jeg bør prøve, samt litt tips om redskap og teknikk.

I tilegg er det et par praktiske spørsmål jeg trenger svar på.

Er det ramper / utkjøringsmuligheter for en stor båt? (Båt + henger ~ 2 tonn, har Pajero)

I 1997 var det ingen begrensinger på redskapsbruk i disse vannene, er det fortsatt situasjonen i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1997 var det ingen begrensinger på redskapsbruk i disse vannene, er det fortsatt situasjonen i dag?

- Jeg kjenner ikke til disse vannene jeg heller ut ifra det jeg har lest, men teknikken og metodene er nok mye likt her som i andre vann.

- Hvis det ikke er noen begrensinger på redskap, ville jeg vært litt reservert med å bruke for mange stenger. "Juletre" blir oppdaget fortere enn du aner, og da kan restriksjonene komme. :blink:

Jeg la inn et innlegg på NTF forum, hvor jeg tok opp det samme temaet.

- De tilbake meldingene jeg fikk var at 6 stenger i båten holder der det ikke er noen stangbegrensning fra før. Da har du jo dekt det meste av presentasjons metodene for fiske + at det er lett å manuere båten vis det hugger og du er aleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke til å bruke mer enn 6 stenger jeg, det jeg tenkte på er idiotiske lokale regler som forbyr planer, rigg o.l.

Har fått referert fra en troverdig kilde at rettighetshaverene i et område jeg fisker en del har seriøst diskutert å forby ekkolodd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i heia norge...er det nokj med 6 stenger...lokale folk får noia og trur trolling er mer effektiv en garnfiske.

T.o.m ekkolod vill de forby flere steder pga "kjører" etter fisken.

mtp planer bør man holde seg etter oter reglene da noen ser likeheten mellom en oter og planer(noen henger seg opp i antall stenger pr planer side da og ikk etter antal beten).

et tips...prøver du deg på et nytt vann der de ikke har sett en trollebåt....vnet med å montere rigg og ikke hvis mer enn 2 stenger før du er utpå vannet.

Mange klikker det for når de ser "juletreet"...selv yrkesfiskere..(har selv erfart det :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Et utmerket eksempel på panisk oppførsel av grunneiere er Tunhovdfjorden i Buskerud.

- Før de latterlige reglene kom var det fritt fiske i Tunhovd, og det var det trollere som utnyttet seg av.

Dyprigger, planerboard og mange stenger ble benyttet av flere fiskere... Grunneierne så at den en storørretten etter den andre kom opp i båtene.

Og "jungeltelegrafen" fikk mange utenbygds fiskere til å komme å fiske.

Enden på visa var at grunneierlaget på Tunhovd ble "redde" for stamfisken, selv om garna i fjorden står hele sesongen.. :(

Det ble lagd nye fiskeregler med 1 stang per båt. 2 stk i båten 2 stenger.

Dyprigg, planerboard og ekkolodd ble ulovlig.

Dette sier litt om hvor lite grunneiere egentlig forstår om denne sportsfiskemetoden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor ikke så langt fra disse innsjøene og vet litt. Som du nevner så er her ingen tradisjon for trolling, moderme dorgefiske. En del dorging skjer, men da er det for det meste tradisjonell overflatedorging med sluk. Så du vil bevege deg på bortimot jomfruelig vann med stort potensiale. Alle de nevnte lokalitetetene har, som du sikkert vet, stammer av storørret. Fisk over 10 kg er kjent... Hornindalsvatnet og Breimsvatnet har også røye. I Breimsvatn ble det for noen år siden fisket opp store mengder med småfallen røye. Dette for å få opp snittstørrelsen på røya og eventuelt starte næringsfiske. Ellers står det litt om fiske i Morten Stensaker sine bøker "Fisketips" og "Fast fisk." Spesielt er Oldenvatnet bra beskrevet. I forhold til fiskeregler så er jeg litt usikker. Råder deg til å kontakte fylkesmannen.

Et lite spørsmål til slutt, hvorfor ikke ta Jølstravatn med i samme slengen? Potensiale der er også stort.... Der vet jeg at det er mulig å få sjøsatt båten på skikkelig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er røye også i Oldevatnet, har vært med på garnfiske der da jeg var guttunge. Vi fikk nesten bare røye, men han jeg var med har fått flere store ørreter, noen på over 5kg.

Mest sannsynlig blir det nok til at jeg i første omgang prøver Oldevatnet siden jeg der har muligheten til å få litt lokal bistand.

Alle de 4 vannene er beskrevet i "Storørret" fra 1997, da var det ingen begrensninger på redskapsbruk for sportsfiske.

Grunnen til at jeg ikke hadde med Jølstervatnet på lista mi er at det er et vann hvor det fiskes forholdsvis hardt og hvor fisket er godt beskrevet i fiskeblad og bøker. Har lyst til å prøve jomfrulige farvann.

Får ta en tur på biblioteket og låne bøkene til Stensaker, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye plasser på vestlandet.

Ville bare si at i Årdal (noen mil nord for stavanger samt en ferjetur på 30 min) finnes

det ett vann som heter øvre tysdalsvatnet.Etter det jeg har lest skal dette vassdraget

inneholde storørretbestand,og det er etter sigende blitt tatt diger aure her.

Mener også det er en rampe her.

Noen som har har hørt om dette vatnet??

Olligalla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye plasser på vestlandet.

Ville bare si at i Årdal (noen mil nord for stavanger samt en ferjetur på 30 min) finnes

det ett vann som heter øvre tysdalsvatnet.Etter det jeg har lest skal dette vassdraget

inneholde storørretbestand,og det er etter sigende blitt tatt diger aure her.

Mener også det er en rampe her.

Noen som har har hørt om dette vatnet??

Olligalla

Har hørt mye positivt om dette vannet jeg også. Kjenner til flere folk som fisker her. De får STOR fisk i dette vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke med over kjente storørretlokasjoner i boka storørret. Faktisk er Rogaland ikke representert i det hele tatt. Årsaken kan selvsagt være at de fleste som har forsket på storørret har enten trådd sine barnesko eller jobbet i mjøsområdet. Utenfor østlandet ser det ut til å være lite forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket litt på nettet og fant dette:

[ Kjøp ] [ Fangstrapport ]

Beskrivelse og spesielle regler for tilbudet : Døgnkort for Øvre Tysdalsvatnet. Innlandsaure og røye kan fiskes hele året. Laks og sjøaure kan fiskes i perioden 20/5 - 31/8. Husk fangstrapport! Båtutleige tlf.95990876.

Antall år tilbudet gjelder for : 1 år (2006 - 2006)

Båt : Ja, tlf.95990876

Pris : 50,-

Antall kort igjen : Åpent

Begrensninger : Nei

Tilknyttede kartreferanser : Øvre Tysdalsvatnet 12 km langt lavlandsvatn. Storslått natur. Overbefolket av ørret og røye, men også stor fiskespisende ørret opp til 10 kg, samt laks og sjøaure. [ Vis referanse på kart ]

Hmm,10 kg tror jaggu jeg skal prøve dette vatnet selv (bare ett par mil unna)

Sesongkortet koster 200,-

Olligalla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.