Gå til innhold
Fiskersiden

Oppskrift på rakfisk


Jsc
 Share

Recommended Posts

Da prøver jeg igjen:[:0]

Jeg benytter ørret og røye, men andre ferskvannsfisk brukes også. Det er viktig at fiskeren er bevisst hva fisken skal brukes til og ikke lar fangsten ligge direkte på bakken. Enkelte plasser kan det forekomme botulismebakterier, noe en helst skal unngå.[xx(]

Jeg renser fisken nøye, tar ut blodrand og gjeller. Skyller den og lar den renne av seg. Veier opp fisken og beregner 3% salt på oppveid fisk. Dvs ca 3/4 teskje i buken/hodet på hver fisk. Jeg strør litt havsalt i bunnen av bøtta. Legger fiskene med buken i været "anføttes" side ved side. De ytterste fiskene strør jeg litt salt på utsiden av. På hvert lag med fisk strør jeg på ei teskje med sukker. Så vrir jeg bøtta 90 grader og legger neste lag.

På toppen legger jeg et glassfat med gjerne noe press på toppen. Men husk renslighet, renslighet...

Bøtta får stå i romtemperatur i to dager for å lake seg. Som regel må det kokes på litt ekstra lake. En liter vann med 30 gram salt og ei teskje sukker. La den kjøles ned og tøm over fisken.

Deretter settes bøtta i kjøleskap/-rom hvor temp er ca 4 grader. Ikke la den overstige 6 grader, da det da kan oppstå uønskede gjæringer.. Lykke til

Jsc[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.