Gå til innhold
Fiskersiden

Sliter med knute i snella når jeg bruker fluorcarbon


Recommended Posts

Jeg håper ikke dette spørsmålet er tatt opp før i forumet. Men jeg ble tipset om at man burde bruke 1-stanglengde med Fluor Carbon ytterst på senen. Jeg kjøpte derfor Fluor Carbon, og brukte denne knuten for å koble sammen fireline senen og fluor carbonet:

http://www.ti-leidland.no/cgi-bin/test/com...1139410672.3530

Skjøteknuten\dobbel uni-knuten er den jeg har brukt.

Jeg sliter med at ca hvert 3-4 kast får jeg en kjempesnurr i snella. Det har sikkert noe med at knuten blir for stor eller noe. Men jeg må gjøre noe feil, siden andre ikke har samme problemet.

Er det noen som har tips, tar jeg dem med stor takk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer an på hva du mener med snurr. hvor oppstår det surr? bruker den knuta av og til jeg og , og det fungerer greit til Sø utstyret mitt.

men jeg kjører med 5-6 meter med fortom

ser du bor på sola, nyinflytta?(eller er det jeg som ike følger med?)

EDIT: jeg bruker kirurgknuta: https://www.fiskersiden.no/index.php?option...d=111&Itemid=39

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at når jeg kaster ut så stopper "farten" på utkastet ved at knuten slår i ringene på stangen, og ofte resulterer det i en flott vase. Jeg har shimano snelle og shimano stang, så er nok ikke utstyret problemet ligger, er vell heller på fiskeren :lol:. Vanner du knuten?

Ja er nettopp flytta til Sola, så blir ikke så mye fiske her, siden jeg ikke kjenner til noen gode fiskeplasser etter sjø-ørret. Blir som regel til at jeg fisker hele sommeren i vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med cb hva fortomslengde angår.

Jeg bruker også rundt 1-1,5 meter FC. Bruker utelukkende dobbel uni med 12-14 innstikk på hver side.

Fukter denne mye før jeg strammer til. Endene klipper jeg helt ned, knuten forsterkes med lynlim.

Slet også endel i starten med lange fortommer som llagde krøll på spola. -Spesielt med det gamle "fireline"- snøret. De siste årene har jeg kun brukt "Power Pro" og er storfornøyd med det.

En fordel med kort fortom er at en kan holde knuten utfor toppringen ved kasting, for jeg er ikke i tvil om at knuten bremser kastet en del :lol:

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du lynlim av typen Fly Fishing Glue som det er litt flex i skulle du være sikker, eventuelt Locktite i geleform. Om du i tillegg er netthendt kan du jevne ut knuta med limet slik at det hele bare blir en glatt bul. Er stort sett bare å legge på lim og deretter spinne snøret mellom fingrene slik at limdråpen blir jevn. Etter noen sekunder kan du evt glatte til og forme med fingrene. Men vær kjapp, ellers sitter du der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har slitt med akkurat samme problem da jeg begynte med FC fortom. Etter endel frem og tilbake har jeg funnet ut at dobbel uni er det som virker best for meg. Passer på når jeg drar til knuten at snurrene blir javne. Det som imidlertidig var avgjørende var at jeg reduserte senemengden på spolen :lol: . Spolen min var ganske full, og multien mata fortere ut enn det fc'en gikk igjennom stangringene, noe som resulterte i knuter og multi rundt stangringer. Etter å ha tatt av ca 10 m multi ble alt mye bedre. Prøv dette hvis du ikke lykkes på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.