Gå til innhold
Fiskersiden

Beste Ambassadeur i 6000 størrelse?


abbor
 Share

Recommended Posts

Hvilken Ambassadeur i 6000 størrelse er den beste snella?

Har selv 10-15 Ambassadeurer i 6000 størrelse av forskjellige slag.

Den av disse jeg liker best er ei meget velbrukt 6500C i fra siste halvdel av 80 tallet som er oppgradert til C3, ikke IAR. Snella er utstyrt med kjeramiske hybridkulelagre og kjøres med meget tynn olje. Snella kaster bedre enn Rocket og Record (med hybridlagre) snellene mine. Bremsen på 6500Cen blir også helt nydelig etter min preparering, ulempen er at selv med nye drev har jeg ikke den helt gode følelsen under sveiving, samt at snella er temmelig følsom for snøremengden. Bruker fortsatt snella en del, men det har blitt mer og mer Calcuttafisking de siste årene. Den vanlige Calcutta 400 snella med de samme lagrene kaster enda lengre og ikke minst sikrere og føles meget bra under sveiving.

Har forholdsvis lite erfaring med magnetsnellene til ABU i 6000 størrelse. Har fisket noe med UltraMag XL III og XLT 3. Disse kaster langt men foretrekker sneller med synkronisert snørefører for elvefiske.

Så hvis jeg skulle finne ei Ambassadeursnelle som kan utfordre min lettere trimmede Calcutta (Kjeramiske lagre med tynn olje + B versjon bremseskiver) hva skulle det være? Kandidatene må vel være ei av de runde magnetsnellene da jeg stort sett har testet alt annet, hva skal jeg prøve? MagX, MagElite eller SportsMag?

Snella må matche Calcuttaen min når det gjelder kastelengde, kastesikkerhet, bremse samt følelsen en har under sveiving.

Tar med litt tileggsinformajon om hva jeg bruker sammen med snellene. Kastevekt: 15 til 30g. Stenger: Fenwick Ironfeather II 11', Hardy Favorite Norway Special 10' eller Daiwa PowerMesh 10'. Snøre: Stroft GTM 0,40 eller 0,45.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde da ventet at ihvertfall et et par av dere hadde svart på denne posten :)

Det som jeg lurer på er om det er noen vits å kjøpe en av ABU sine runde magnetsneller for å se om det er bedre enn det jeg bruker. Så jeg kan reformulere spørsmålene.

Hvilke av de tre snellene jeg listet kaster lengst? Er det noen kvalitetsforskjell på dem?

Hvordan er snellene sammenlignet med Rocket, både når det gjelder kasteegenskaper og kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du allerede har 10-15 sneller i den størrelsen,så kan du jo like godt kjøpe noe av det råeste? Kansje en japansk CALCUTTA CONQUEST400, eller en Daiwa Millionaire 300? Jeg vet ikke hva som kaster lengst,kansje er det Mag snellene,eller kansje er det en annen snelle :) Men siden ingen andre svarte her,så kan jeg jo "starte" tråden og en mulig diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke 10-15 sneller i denne størrelse, har 10-15 Ambassadeurer, har da også noen Shimano og Daiwa sneller :)

Har Calcutta 400TE, det er tilnærmet samme snelle som Conquesten, mangler hullene i hus og spole for å redusere vekten og har litt færre kulelagre.

Bruker Calcutta TE ved stor elv, kaster meget bra selv med orginallagre, store drev gjør den veldig sterk på sveiving, sentrifugalbremsen kan justeres ved å åpne James Bond luken, snella er rett og slett helt nydelig. Eneste ulempen er tyngden, vekten er 360g, den gamle 6500Cen jeg bruker veier bare 270g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var Rocket som skulle være tradisjonalistenes førstevalg åkke som jeg. Ble ikke det bestemt i forfjor en gang da? :blink:

Har degradert de billigste 6000 til pilkesneller med Fireline på. Har prøvd Mørrum, men jeg fikk liksom ikke følelsen for dem. Det ble liksom ingen utfordring å få til pene kast, og ikke gikk det så langt som med rocket'en (uten bremser av noe slag...) heller.

Har satt Rocket'en på en grom Berkley 11 foter. Glimrende både i elva og på svaberg med en myk .38 sene!

-Men har bare 6 Ambassadeur jeg da... Foreløpig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er Rocket et skandinavisk fenomen, det er vel ingen v-rekker som er satt med Rocket snella? Men for all del en god snelle (Har bare Pro Shop selv, men den er bygd på Rocket)

Men den snella jeg har som kaster best er min egen tuna Abu Garib (som jeg kaller den)

ProShopen er faktisk kanskje en av de kjipeste snellene jeg har...

Har en Tournament Pro i 3000 str. og skulle gjerne testa den i 6000, en meget solid og langkastende snelle, i hvertfall i 3000 sizen...Men denne modellen er seff utgått :)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det fiske jeg bruker 6000 snellene vil jeg ikke ha ei snelle som løper lettere. Må passe på som en smed så jeg ikke får overløp. Bruker 0,42-0,45mm mono og kastevekter fra 20-80gr.

ProShopen i 5000 klassen har jeg bare prøvd en gang. Ikke lenge siden jeg kjøpte den. På den har jeg 0,32mm mono. Virker som om den snella oxo gir meg mer enn nok.

For å skryte litt er jeg en av de som kaster lengst når vi fisker i Drammenselva, så jeg føler jeg har litt peiling på det jeg skriver. Man skal være dritgod til å kaste hvis rocket snellene ikke går lett nok. Småsnellene har jeg ikke peiling på. Kan hende det gir større utslag der.

Synes forøvrig bremsen på Rocket'n er veldig god.

Finnes sikkert sneller som er penere og mer solid, men at man kaster mye lengre med dem vil jeg se først.

Smaken er som kjent som baken, delt. Finnes vel ingen fasit på spørsmålet om hvem som er best. Det at man liker ei snelle er ofte oxo en følelsesmessig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det avgjørende hvordan snella er ivaretatt oxo. Dårlige eller rustne lagre, skjev spoleaksling, generell oppsmøring, fett eller olje, skitt i snella osv... som avgjør hvor godt snella virker, ved siden av at forskjellige typer sneller er av forskjellig kvalitet - og til slutt det faktum at like sneller kan faktisk være forskjellige.

Pluss at det finnes endel "rare" fiskere ute og går da - som ikke normerer snellene etter hva de er tiltenkt i bruk, har på for lite sene, for tjukk sene og de som rett og slett ikke KAN kaste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er bremsene på Calcutta'n når den blir våt? Har sett flere i Drammenselva har fått problemer med bremsen da.

Har prøvd Calcutta 400TE og Daiwa Millionaire 300, men kaster lengre og liker Rocket'n bedre.

De fleste sneller får problemer med bremsen når de blir våte. Har mista fisk på både 6000 og 7000 sneller etter ei natt med kraftig regn fordi bremsa har bjeffa som ei gammel mannevond elgbikkje. Bremsen på de gamle Calcuttaene var ikke særlig bra, men den kan oppgraderes med skivene fra den nye B serien. Ved å sende snelle til Shimano Service for service blir bremsen oppgradert. Den nye funger bra.

Den beste bremsa jeg har hatt på ei snella i denne størrelsen er nok den nye Recorden selv om jeg ikke har så mye erfaring med bremsen på den enda, desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye erfaring med forskjellige typer sneller av dette slaget, men jeg elsker min Rocket! :D:) Kaster godt og ikke noe problem med bremsen. Har gitt meg mange gode opplevelser og har faktisk vurdert å kjøpe en til for sikkerhets skyld!

Har en annen 6000 (husker ikke type) og det er blikkskrammel!

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste sneller får problemer med bremsen når de blir våte. Har mista fisk på både 6000 og 7000 sneller etter ei natt med kraftig regn fordi bremsa har bjeffa som ei gammel mannevond elgbikkje. Bremsen på de gamle Calcuttaene var ikke særlig bra, men den kan oppgraderes med skivene fra den nye B serien. Ved å sende snelle til Shimano Service for service blir bremsen oppgradert. Den nye funger bra.

Den beste bremsa jeg har hatt på ei snella i denne størrelsen er nok den nye Recorden selv om jeg ikke har så mye erfaring med bremsen på den enda, desverre..

De nye carbon matrix lamellene kan og settes i eldre sneller.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... må man så må man; både du og jeg er klar over at du er medlem på mine nettsider - så hvis du ønsker noe svar angående ambassadeursneller trodde jeg du var klar over at det naturligste stedet, for meg, er å svare der.

Angående multisneller fra Shimano kan jeg ikke uttale meg annet enn ting jeg har hørt og ikke erfart selv.

-Og var det ikke meg du forventet noe svar fra kan du bare se bort fra dette innlegget og eventuellt be en moderator slette innlegget mitt - da det neppe egentlig skal gå igjennom sensuren mot reklamering for andre nettsteder.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja... må man så må man; både du og jeg er klar over at du er medlem på mine nettsider - så hvis du ønsker noe svar angående ambassadeursneller trodde jeg du var klar over at det naturligste stedet, for meg, er å svare der.

Angående multisneller fra Shimano kan jeg ikke uttale meg annet enn ting jeg har hørt og ikke erfart selv.

-Og var det ikke meg du forventet noe svar fra kan du bare se bort fra dette innlegget og eventuellt be en moderator slette innlegget mitt - da det neppe egentlig skal gå igjennom sensuren mot reklamering for andre nettsteder.

Det var vel fra deg og en til jeg håpet på svar fra :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter fortsatt på svar på hva som er den beste Ambassadeur Classic magnetsnella. Eller er snellene så dårlige at det er bortkastede penger å kjøpe en for å utfordre min trimmede Calcutta :)

Om magnetbroms är viktigt är 6500 Mag Elite den bästa modellen, den har ett stativ i kromad mässing (betydligt stadigare än aluminium vilket är helt avgörande vid extrema varvtal) och möjlighet till centrering av spolen.

Och om den sen uppgraderas med toleransmatchade keramhybridlager i spolen och riktiga slirbromslameller och slirbrickor i planat rostfritt fjäderstål som monterats med lite lite special fett för slirbromsar, så finns ingen bättre rulle i den storleksklassen. Calcuttorna kommer inte i närheten och de håller mycket sämre i längden.

Själv använder jag 6500CS Rocket med superlätt spole, matchade keramhybrider med Rocket Fuel Yellow Label, lättad linspridardrivning och 6stifts centrifugalbroms. Den kastar längre än allt annat. Enda nackdelen är att spolen bara tar halva linmängden jämfört med originalspolen. :D

www.utreel.com

Endret av U.T.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra nicket ditt og hva du skriver antar jeg at du representerer UT Reel Technology. Hvis dette ikke stemmer, kan du se bort i fra deler av mitt inlegg.

Kan nok komme på en ulempe til med den grunne UT spolen og det er prisen dere tar for den :D

Takk for klart svar, jeg får jeg prøve å få tak i en MagElite for å få testet den.

"slirbrickor i planat rostfritt fjäderstål" er det planslipingen som er beskrevet på UT sidene under 100kr tuningen? Hva slags fett skal brukes? Vet at Shimano har et spesialfett for stjernebremser, men dette er det vanskelig å få tak i her i Norge.

Det er ikke noe problem å få bra sentrering av spolen på sneller uten justering på begge sider, justeres med antall shims en setter inn.

Har du ABEC5 eller 7 kulelagre i Rocketen din?

Jeg fisker med 0,40 eller 0,45 mono så jeg har ingen mulighet til å bruke en grunn spole. Jeg fisker heller ikke med de letteste slukene med mine multiplikatorer, kaster sluker i fra 15 til 30g med konsentrert vekt.

Jeg har en Rocket RCN60HC som jeg har satt inn ABEC7 kjeramiske hybridlagre i. Denne snella har jo krommet messingstativ, 6 stifts sentrifugalbrems og kulelager i snøreførerdrevet som standard. Planlegger å oppgradere den med ny snørefører med 2 kulelagre fra enten UT eller Mikes Reel Repair i løpet av vinteren. Bruker Rocket Yellow Label på denne snella.

Måtte inn å shimse internt i spolen på denne for å få vekk slark, kvaliteten på håndverksarbeidet fra ABU er ikke helt hva det en gang var...

Hvordan tror du denne snella vil kaste sammenlignet med en tunet Rocket med orginalspole?

Ser det står på UT sine sider at Rocket Oil Yellow Label og ABUs Rocket Oil er samme olje. Det tviler jeg på da de har forskjellig farge, lukt og viskositet. TG sin olje er gulere, har kraftigere lukt og er tykkere enn ABU oljen. Dette er i hvertfall tilfellet for de flaskene jeg har.

På min Calcutta benytter jeg en olje som er en del tynnere enn Yellow Label, vinner noen meter med kastelengde på det.

Siden du representerer en kommersiell aktør som leverer tuningdeler til ABU men ikke til Shimanosneller bør du begrunne dine utsagn om at en tunet Rocket/MagElite kaster mye bedre enn en Calcutta samt at de har mye lengre levetid.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Abbor för långt inlägg med bra frågor. Jag försökte svara på frågan Du ställde i början av tråden.

Nu hoppas jag att jag får svara på frågorna jag just fått utan att det betraktas som reklam, för jag vill verkligen inte bli utesluten.

* "Planade slirbrickor i rostfritt fjäderstål" ingår i satsen "UT Reel Improvement System" (väldigt lååångt namn), det gör även en dosa Cal's 2 speed Reel Grease och kolfiberlameller i exakt rätt storlekar. Man byter ut alla delar i slirbromssystemet. Skillnaden jämfört med original är enorm.

* När man fiskar med monofil är de mekaniska förutsättningarna helt annorlunda jämfört med stumma flätade linor. Accelerationen går betydligt långsammare vilket gör systemet mindre känsligt, vilket även ger andra möjligheter för att nå riktigt långt. Jag har utvecklat en lätt spole med samma kapacitet som originalspolen som är under test. Tanken är att kunna släppa en "surfcasting-uppgradering" till våren avsedd för användning med monofill linor, och då behövs hela originalspolens kapacitet.

* Visst kan man centrera spolen med shims, men hur lättare är det inte om man har en lättåtkomlig skruv pa var sida? När det gäller Recorden har jag noterat samma sak som Du, att axialglappet i spolen gör att spolen skallrar fram och tillbaka och det stjäl kastlängd. Efter att ha studerat konstruktionen ordentligt och testat olika varianter på justeringar och uppgraderingar, valde jag den brutala metoden. Att konvertera konstruktionen till den klassiska med spolaxellagren i spolen. Recordens konstruktion är ju klart intressant och kul rent ingenjörsmässigt, men den klassiska är mycket robustare och tåligare.

* Rocket Fuel Yellow Label och ABUs Rocket Oil skiljer sig i allt väsentligt från varann. Det finns en historia företagen imellan, men de har gått sina egna vägar. Rocket Fuel Yellow Label har idag de egenskaper som TG Development en gång utvecklade, och som bygger på en välbalanserad viskositet som agerar som dämpare i kastets första kritiska skede men som sen flyter undan, samt att oljan aldrig skall nå ångpunkten och börja dunsta när lagret nått sin arbetstemperstur. ABUs "Rocket Oil" är en vanlig mineralolja av mycket tunn typ med några enkla additiver för att minska friktionen. ABU's Rocket Oil är inte dålig, men den kräver ett betydligt tätare smörjintervall än Rocket Fuel Yellow Label och den erbjuder inte alls samma skydd mot korrosion.

* Om Du använder Din rulle i saltvatten skulle jag avråda från att använda linspridare med vanliga stålkullager. De är mycket rostbenägna och kräver att man smörjer dem efter varje fisketur. De keramhybrider jag använder är betydligt moståndskraftigare mot korrosions, men inte alls lika tåliga som en glidlagrad linspridare med rätt smörjmedel.

* Du har helt rätt i att jag inte har uppgraderingar till Shimanos rullar, inte ännu, mest därför att här i Sverige går det 10 ABUrullar på en Shimano. Mina uttalanden om hållbarhet är baserade på vad jag sett, där jag tagit hand om ABU rullar som sett helt fördärvade ut, men som efter att de fått nya spolaxellager, IAR lager, bromslameller och rktiga smörjmedel blivit bättre än de någonsin varit. De misshandlad Shimanorulle jag träffat på har i samtliga fall utom ett varit helt fördärvade.

Men visst är det så att rätt ur kartongen är Shimanos rullar snäppet bättre.

Endret av U.T.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget jeg..å bruke 1000-2000,- på tuning av sneller for ekstremsport som, for meg, er høyest uaktuellt.

Jeg kaster aldri 4 grams wobblere med 0,40mm mono allikevel.

-Men jeg er enig at lagrene kan med fordel byttes ut til noe bedre.

Ellers er vedlikehold alfa omega og fett/olje på bremselameller og trykkplater er bannlyst. Ellers er de originale bremsene i proshop, sportsmag,magElite, rocket osv... mer enn gode nok og ønsker man å forbedre bremseegenskapene holder det å bytte til Carbon Matrix-bremselameller for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par spørsmål U.T.

Passer de keramiske lagrene orginalspolen til 6500 rocket/prorocket?

Selger dere delene separat? Jeg så at kniven til evighetskruen ikke er med. Bør ikke den skifes når skruen skiftes?

Skulle vært morro og testa + settet uten spole. Ca. hvor mye kommer det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første post i denne tråden skrev jeg at jeg bruker 0,40 og 0,45 mono, alt jeg har skrevet baserer seg da selvsagt på dette. Siden du omtaler kasting med multisnører og jeg med mono, snakker vi nok litt forbi hverandre. Tror det er en stor forskjell på hva slags utstyr som brukes i Norge og Sverige. I Norge brukes haspelutstyr til sjøørretfiske i saltvann og lettere til middels tungt ferskvannsfiske. I Sverige brukes det mye mer multiplikator til dette fisket (ABU sitt gamle fiske 2). Her i Norge brukes multiplikatorsneller mest for elvefiske etter stor laks og ørret. Det er mange grunner til å fortsatt bruke mono til elvefiske. Multifilament tåler lite slitasje mot stein før den ryker, den er stum noe som medfører at risikoen for å miste stor fisk er mye større samt at avslitte flytende multifliamentsnører i en høl for vil gjøre den ufiskelig.

Har ikke noe problem med å forstå at det er en stor fordel med mindre masse i bevegelse, problemet er at når en bruker mono er det snøret som utgjør den viktigste delen av den vekten som teller. Det er jo ikke vekten i seg selv men energen som er gitt av massefarten som er problemet. Massefarten er proposjonal med avstanden i fra spolesentrum. En lett spole med samme snørekapasitet som orginalspolen vil dermed få begrenset effekt, da vekten av snøret vil være dominerende.

Ser også ut til at vi har forskjellig definisjon for hva som er den klassiske lagerplasseringen for en Ambassadeur, for meg er det at lagrene er plassert i snellegavlene, ikke i spolen :D For mitt fiske synes jeg plasseringen i gavelen fungerer best, derfor er jeg da også svært glad i 80 talls Ambassadeurer. Problemet er at jeg ikke har funnet en enkel måte å få mer sentrifugalbrems når jeg trimmer lagrene.

Jeg kjenner også til at Yellow Label i følge TG sine sider brukes orginalt på noen Ambassadeursneller. Det merkelige er at oljene ikke ser, lukter eller fungerer på samme måte. Merker at at Yellow label bremser mer enn Abus sin. ABU sin olje er svært flyktig, jeg oljer lagrene annenghver tur. Med TG oljen kan jeg ha 10 turer eller så mellom hver oljing.

Uten service er min erfaring at Shimanosneller fungerer bra i lengre tid enn en Ambassadeur. Disse erfaringene er selvsagt ikke fra mine egne sneller, men ut i fra snellene til fiskekamerater som jeg hjelper med snellereperasjoner. Nå er delene til en Ambassadeur billige og snellene så enkle å skru at dette ikke er noen stor ulempe. Det har normalt ikke vært nødvendig å bytte annet enn bremseskiver og kanskje kniven på evighetskruen på disse lettere mishandlede Calcuttaer. Hvis du derimot får sand inn i en Calcutta og fortsetter å fiske med den da er nok snella moden for skraphaugen.

Jeg fisker ikke i saltvann med 6000 størrelse sneller, bruker normalt en UltraMag XL II til sjøørret og havabbor fiske. Magnetbremsen er god å ha når en får litt motvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med å forstå at det er en stor fordel med mindre masse i bevegelse, problemet er at når en bruker mono er det snøret som utgjør den viktigste delen av den vekten som teller. Det er jo ikke vekten i seg selv men energen som er gitt av massefarten som er problemet. Massefarten er proposjonal med avstanden i fra spolesentrum. En lett spole med samme snørekapasitet som orginalspolen vil dermed få begrenset effekt, da vekten av snøret vil være dominerende.

Det Du skriver var samma tankar jag hade innan jag började bygga om rullar på riktigt. Jag tyckte inte mina beräkningar gav anledning till att se över den roterande massan, men då hade jag inte tagit hänsyn till resonanserna varvtalet skapar. Det har visat sig att även en relativt liten skillnad kan göra all skillnad i världen. En originalspole till en 6000 väger 22g, linan väger kanske det dubbla. Om Man då kan reducera spolens vikt, framför allt perifiert där vikten skapar det största momentet, och hamna på en totalvikt på 14g kan det förvisso verka betydelselöst, men i praktiken ger bara viktreduceringen markant ökade kastlängder oavsett val av lina. Prova får Du se. :lol:

Skillnaden mellan monofill och flätlina i det här avseendet ligger i accelerationen, där man med monofill varvar upp spolen från noll till 20.000 rpm på mer än en halv sekund, medan det med flätlina går på ett par hundradrelar med spöt som enda dämparen. Då är de för de flesta begripligt att en lätt spole är väsentligt med flätlina, men även med monofill accelererar en lätt spole mycket snabbare än en tung vilket ger den en högre toppfart i kastets början, och resonanserna som skapas får betydligt mindre amplitud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.