Gå til innhold
Fiskersiden

Crystal til isfiske ?


Arnstein
 Share

Recommended Posts

Her i Bergen vet vi ikke hva isfiske er :)

Men den grønne Fireline'n tåler uforskammet mye juling!

Har fiska med 0.13mm av denne i sjø og vann og den var etter 2 sesonger så flisete at man skulle tro den ville ryke bare man gav den et stygt blikk. Da satt jeg meg fast i ei furu etter tidenes Bjarte Flem-kast :) og måtte gi det fiskebollene tålte for å slite røkla :) Ble mildt sagt overrasket over hvor sterk den var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske med braid innebærer få problemer så lenge det er plussgrader. Problematikken med såkalt "skarpe iskanter" har jeg aldri skjønt! Noen som noensinne har skåret seg på en iskant? Rubbish fra ende til annen! Henger kun sammen med at snøret får et brytningspunkt om man holder igjen, så selve iskanten vil aldri være i stand til å kappe noe snøre, so cut it out! Is er mykere enn snøret vi bruker, punktum! Men braid i kuldegrader suger vann uansett hva reklamen sier, noe som igjen gir trøbbel. Ergo; jeg bruker braid dersom det skal fiskes på større dyp, dersom det er plussgrader samt dersom vekta på det jeg bruker er såpass liten at mono ikke strekker snøret. Ellers kjører jeg mono. Men er enig i at det er en vanskelig problemstilling. Oftest bruker jeg braid med mono fortom. Go figure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, beklager sjøl her. Verste opplevelsen var braid på 20-25 meters dyp på Mjøsa i 17 blå. Men i plussgrader funker det helt greit. Litt klønete på varpestikke riktignok, men greit nok om man passer på. Napp og kroking går suverent, men kjøringa kan bli litt vel hakkete. Derfor jeg bruker mono i enden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarpe kanter på isen er det vel ikke, men med veldig tynn multi skal det ikke store sprekken til i iskanten før sena kiler seg. Hvis man bruker dimensjoner fra 0,10 og tynnere skal det ikke mye til før den smeller av. Dette kan skje og det har faktisk skjedd med meg enda så lite jeg er på isen!!!!

Bruker multi på samme måte som deg cb. Helt håpløst i kulde!

JL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.