Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i sør, noe liv?


Blege
 Share

Recommended Posts

Var ute en tur i går i finværet. Strandreka slo til igjen.....

Fikk en slank og blank en på 55 cm...

2_Bilde172_1.jpg

Det ble C&R

/frode

Tenk om den hadde vært feit da hadde du nok vært fornøyd merkelig har ikke fått noe særlig med støinger selv nesten bare gjeldfisker eller støinger som har blitt fete igjen det er noen steder den utgytte er kjapp til å komme seg........

Hei frode ! mulig å få se et bilde her av den strandreka? vært kult

det florerer så mange varianter av reke og krepseimitasjoner rundtforbi

ikke at jeg mangler gode fluer men alltid artig med inspirasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om den hadde vært feit da hadde du nok vært fornøyd merkelig har ikke fått noe særlig med støinger selv nesten bare gjeldfisker eller støinger som har blitt fete igjen det er noen steder den utgytte er kjapp til å komme seg........

Hei frode ! mulig å få se et bilde her av den strandreka? vært kult

det florerer så mange varianter av reke og krepseimitasjoner rundtforbi

ikke at jeg mangler gode fluer men alltid artig med inspirasjon

Jeg fikk den på en forenklet utgave av denne (altså uten epoxy)....

2_24c4063ec1044aa8d6454dcacf9407b3577_1.jpg

/frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Været har ikke vært akkurat snill med oss i det siste, men har klart å komme ut et par ganger. På fredag var det tid for at Ken og jeg skulle prøve lykken. Jeg hadde egentlig ingen store forventninger siden de siste turene har blitt fullt av mistet fisk og napp uten at fiskene satt.

Så det gikk vel 3 timer uten napp så plutselig satt det noe som kjentes ut som en torsk, det var helt frem til den begynte å rulle i overflaten. Der satt der en stor og blank SØ på rundt 3kg. Det gikk 30 sekunder, og han var borte........det sto jeg knust med lufta fullt med banneord. To timers fisking til ga heller ikke noe og jeg dro hjem med et hjerte i sorg!

Med den tanken fortsatt i hodet mitt prøvde jeg litt i går kveld med positive resultater. Etter ca. en time, en på land, 3 hogg og to mistet fisk pga dårlig fortomm.

20242_s.jpg

En fin og smell feit SØ på rundt 600g, og nå begynner det å se lysere ut

:)

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter fredags tunge og smerter fullt episoden, skulle ErikR og jeg får revansje,.. Da jeg hadde skaffet en ny stang til Erik, var han klar som ett egg for å få litt tid med en-hånds'en igjen, og ikke minst litt fiskeslim på hendene. Han satt kursen mot Mandal og jeg skulle 'guide' han rundt noe 'nye' steder.

Etter første timen hadde Erik nesten fikk døpt sin nye stang med en fin SØ rundt 1.2kg, men SØ'en satt ikke og fikk friheten tilbake. Så da sto jeg på ei brygge, og kastet ut i en fin bukt med egentlig ingen forventninger. Nesten i slutten av en sein inntrekkning kjente jeg noe var bort i flua, så var det å bare fortsette med samme kurs og fart og der satt han. I det blikket fikk jeg øyet på det som dro så sinnsykt hardt. En skikkelig stor, blank SØ. Jeg innrømmer selv, jeg er ikke den mest erfaren SØ-fiske, og har SØ pers på flua på rundt kiloen, så å se sånn en grov SØ i enden av snøret er et helt nytt syn.

Så der begynte kampen. Fisken dro og alt jeg kunne høre fra Erik bak meg var sine støttende ord om hvordan krokene mine var for små, og fortommen var for tynn, og hvor sjeldent det faktisk var å få en slik SØ på land. Ikke akkuratt det du trenger å høre midt i en kamp med ditt livs SØ, men virkelig morsomt i etter tid. Fisken dro hardt men jeg fikk snøret tilbake. Fisken hoppet til sammen tre ganger, men jeg hadde fremdeles kontakt. Fisken svømte mot blåsene, men jeg klarte å styre han unna. Nå hadde jeg begynt å virkelig tro at å få denne fisken på land kunne faktisk bli en virkelighet.

Det var i det blikket hvor Erik sto med kameraet klar og hylte og lo om hvor stor en fisk den var, at fisk der og da bestemte seg for å svømme mot danmark i den farten. Snøret rant av snella i en fart jeg har aldri opplevd før, og da jeg så at en del meter backing hadde begynt å forsvinne mellom ringene tenkte til med selv at dette kunne aldri gå bra.

Fisken bremste opp, jeg begynte å sveive inn og så skjedde det som jeg hadde vært redd for i hele kampen, krokene hadde mistet grep og fisken var borte. En fin og blank SØ mellom 3-4kg tilbake til sitt hjem, til sine venner.

Vel jeg sto det for en god stund stille, målløs. Erik klappet med på skuldret og da begynte de banneordene. Det var om å oplleve fredag på nytt. Nå sitter jeg her, deppe, hjerte i sorg og vurdere om fiske er for meg...........tja, ok, kan den siste biten er jo litt drøyt.

Hva må man gjøre for å få sånn en fisk på land? Hvem må han betale? Hvem må han be til? Jeg aksepterer alle forslag i en desperat forsøk i å få slutt på denne stygge trenden min :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.