Gå til innhold
Fiskersiden

Tynnline, hva er vitsen?


SMS
 Share

Recommended Posts

Som ferskt medlem i en havfiskeklubb har jeg vært med på tre turer hittil, men ikke tynnlinetur. Selv om jeg som 13-14-åring fiska med 0.14mm Tectan og syntes det var tøft, har jeg med årene begynt å bruke kraftigere sene for å kunne presse fisk hardere, bedre for fisken, særlig mtp C&R.

Føler en uvilje mot å prøve tynnlinefiske, men lytter gjerne til argumenter for at dette ikke er så ille. Vet at den lokale havfiskeklubben økte bruddstyrken fra 4 til 8kg før årets sesong, noe som vel gjør at du skal slite hardt før du klarer å ryke dette med en 12-20lbs stang?

Hvis en først skal ha med lett utstyr på havet synes jeg heller man kan ta med en lett haspelstang og prøve denne på små dyp fremfor å sette tynt snøre på lett havfiskeutstyr.

Men det er selve prinsippet med tynnlinefiske jeg har litt vondt for å forstå, noen som har argumenter for denne fiskeformen? (For ordens skyld brukes kun èn krokenhet, enkel eller trippel, og det er lov med tykkere fortom.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig med deg. Har i alle år tatt sterk motstand for denne formen for fiske.

Jo tynnere sene (levere bruddstyrke) du bruker på fisken, jo lengere tid bruker du på å få den inn. Denne tiden er mine øyne bortkastet og gjør fighten (piningen) av fisken lengre.

I tillegg er ofte fisk kjørt på tynnline helt utkjørt når den landes, noe som gjør utsetting vanskelig.

Et siste motargument er at fisken lettere ryker sena og må gå med sluk/krok i munnen.

I mine øyne bør fisken fortest mulig opp på land og frtest mulig tilbake til vannet.

Men blir ikke tynnlinefiske litt utvannet med de nye multi-snørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på om man godkjenner tynne multisnører ved tynnlinefiske, håper ikke dette siden man ofte står tett, og det er stor fare for slitasje på sena enten mot båt eller naboens snører. Tror man bruker mono fra Siglon som er godkjent av IGFA.

Til f.eks. sjøørret og gjedde som skal settes ut igjen vil jeg helst kunne sette press på fisken for at den ikke skal få for mye melkesyre. I havfiskekonkurranser er det sjelden C&R som gjelder, og på moderate dyp vil det kanskje til og med være en fordel å presse fisken sakte opp så den ikke trykksprenges. Her er det jo vesentlig forskjell på å fiske horisontalt på ubetydelige dyp, og å fiske lange og brosme med tynnline (virker sprøtt det siste synes jeg). Må bare redigere litt her siden lange og brosme uansett er meningsløst å sette ut igjen, men f.eks. lyr tatt på 50m dyp må vel kjøres leenge og sakte opp for å ikke vrenge magesekken sin. C&R på slike dyp er nok ganske meningsløst uansett for fisk med svømmeblære.

Det er imidlertid ikke denne problematiseringen som er poenget med spørsmålet mitt, som er: er det egentlig så moro å bruke tynt snøre? Må da være morsommere med max flex og riktig dimensjonert utstyr? Vet det var en lang diskusjon om dette ifm med en laks som ble fighta noen timer i Finnmark. For å unngå den diskusjonen en gang til så foreslår jeg at vi holder oss til tynnline i havfiskesammenheng her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr ikke noe spesielt forhold til tynnline ved havfiske, men har nå (big surprise...) noen meninger anyway:

*Utstyret skal aldri være lettere/tynnere enn at man forventer å få opp det en får på. (En kan ikke forvente å få sitt livs kveite hver gang en er på havfiske)

*Tynnere utstyr gir bedre og mer behagelig fiske

*Fisk som fanges under havfiske kan svært sjelden settes ut uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnlinefisket var vel opprinnelig et forsøk på å innføre lettere og mer balansert utstyr til havfiske. Var selv aktiv med denne fiskeformen for mange år siden, og har bla. hatt lineklasserekorden for torsk på 12 Ibs ( 12,4 KG ).Eterhvert har det etter min mening sklidd ut i vannvidd , målet har blitt å ta stadig større fisk på stadig tynnere line.Fra sydligere breddegrader kan en jo lese om fiske etter hai, sailfish og marlin med 8 Ibs line.Målet for denne type fisket er jo å ta fisk på 10-20-30 ganger bruddstyrken til snøret. Hvor mange fisk som sliter seg løs før en får landet en fisk, kan en jo bare gjette på. Her i Norge drives havfiske i stor grad fra drivende båt med mange fiskere i hver båt, en har da dårlige odds om en råker på stor

fisk. Har selv opplevd å stå hjelpesløs med utstyr som ikke hadde rygggrad til å pumpe opp fisk som hadde vært en grei match på 20-30 Ibs utstyr.Ingen god følelse når fisken går med krok og søkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrepet tynnline fiske går på bruddstyrke på linen som brukes... tror maks bruddstyrke skal være 7,99 kg (altså under 8) for at det skal godkjennes som tynnline.

Jeg har lest noen regler om dette her for en tid tilbake siden og jeg mener at man kan bruke sitt vanlige havfiskeutstyr på tynnline fiske bare man har noe slikt som minimum 25 meter med tynnline.

Grunnen til tynnline ligger vel litt i at man da får en hel haug med nye klubbrekorder i de forskjellige havfiskeklubbene.

Edit : Skaper litt blest og ny giv rundt havfiske... Omtrent som fluefiskerekord listen. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynnline er i ferd med å dø ut uansett. I årets norgescup var det ingen ordinære tynnlinefestivaler, og det ble kun holdt NM over en dag i Bergen. De fleste har akkurat samme holding som det som fremstilles her, om en det ikke er for å sette ut fisk igjen, nemlig at faren for å ryke er særdeles stor.

Som sagt det er en konkurranseform som henger igjen fra IGFA rekord tiden, når det var utrolig gjevt å ha linerekorder på alltmulig av fisk. Noe av dette eksisterer fremdeles i utlandet, men sannsynligvis så vil det dø ut der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HelgeL

Tynnline er i ferd med å dø ut uansett.

Godt å høre, selv om jeg vil tro at endel klubber som har klubbmesterskap i både tynnline og vanlig vil holde dette i hevd en stund til.

Synes selv det måtte vært mer fornuftig å hatt to sett med fiskeregler om man først skal ha to typer klubbmesterskap. F.eks. en konkurranse med regler som i Trondheim Havfiskeklubb (veier inn èn fisk pr art og samlet vekt teller), og en med regler som i Langesund-festivalen. (Idealvekter kan kanskje med hell tilpasses lokale forhold, eller at største fisk av den arten den dagen gir 100 poeng, resten gir poeng iht %vis vekt.) Jeg bare tenker høyt i mangel av motivasjon til å jobbe.

Artsjakt er jo uansett vesentlig mer "i tiden" enn tynnline, og takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Synes selv det måtte vært mer fornuftig å hatt to sett med fiskeregler om man først skal ha to typer klubbmesterskap.

Enig, men det er ikke så lett å innføre. En må huske at havfiskeklubbene, og kanskje spesielt THK er rettet mot festivalene som holdes i norgescupen. Det å ha klubbkonkurranser som ikke avspeiler det blir da med en gang vanskelig. Festivalene er det foreløpig mest rettet mot totalfangst og lite skilling på arter uheldigvis. Men dette er på vei til å endres litt. Noen festivaler har poengfiske, og disse blir mer og mer populære. På årest NM var det en variant av poengfiske, og andre igjen har dette fast, Tanangerfestivalen er den beste sannsynligvis. Poengfiske er noe som omtrent alle festivaler andre steder enn i Norge har. Tar du deg en tur til Nordisk neste gang det er i Sverige eller Danmark så får du deg en gøyal opplevelse, selv om fisket er stressbasert[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på tynnlinefiske et par ganger i regi av havfiskeforening. Tviler ikke på at det er en artig greie for de som fisker med små agn og takler for å få så mange arter som mulig- men i mine øyne er dette litt på siden av hva jeg kaller havfiske.

Min erfaring med tynnline er at det også bringer oss tilbake til tiden før multisnørene. Det er ikke særlig artig å knyte på 50 meter 0.30 i enden av firelinen, det er jo som å fiske med gummistrikk- selv med moderat søkke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner på litt for mange måter om en trend som var blandt enkelte "jegere" i nord-amerika, nemlig å skyte storvilt (gjerne store rovdyr) med så mariginalt kaliber som mulig. Denne trenden døde heldigvis ut av seg selv. Hensynet til fisken og viltet må gå foran hensynet til de respektive jegeres og fiskeres ego!

Ikke dermed sagt at man skal fiske etter småsei med 50lbs utstyr, men

som Karl Inge S sier:"Utstyret skal aldri være lettere/tynnere enn at man forventer å få opp det en får på." Grei definisjon spør du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gismervik

Finnes det noen begrensninger for hvor dypt man kan fiske med tynnline?

Kan bare ikke se for meg tynnline på 300 meters dyp med ei lange på 30kg hengende på kroken.

Kun praktiske begrensninger. De fleste tynnlinekonkurransene har blitt holdt i oslofjorden, og de dypene en fisker på der er vel bortimot maks 50-60 meter(selv om det forekommer dypere). Husk også at det kun er tillatt med drivende båt her, og at om en sliter mer enn 2/3 deler av utdelt snøre(vanligvis 50 til 100 meter) så er en disket. Og for å utdype det litt til; det brukes ikke samme utstyr til tynnline som vanlig havfiske. De fleste har lette stenger(6-15ibs) og tilsvarende ambassadør el.lignende, og tro meg at med 0,3 snøre er det ikke noe problem å kjøre og få opp en 10 kgs torsk f.eks. Og vanligvis så praktiseres det ikke C&R om fisken ikke er under minstemål. Problemet blir med de som fisker som om de alltid gjør, og har altfor kraftig utstyr i forhold til snøret.

PS: Verdensrekorden på spisskate på 11,5 kg ble tatt på 30 meters dyp og 4 kg line, selvsagt med tykkere fortom. Tok ikke lang tid før den var oppe heller utrolig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.