Gå til innhold
Fiskersiden

woblere eller skje sluker?


bernt h
 Share

Recommended Posts

Hei. såg en svensk film om trolling der det ble hevdet at når man troller i salt vann etter laks/sø burde en bruke skje sluker,mens man brukte woblere i innsjøer/ferskvann.Hva er deres erfaringer og synspunkter på dette? det hevdes også at noe av grunnen til å bruke skjeer var at grov laks hadde lettere for å bryte seg løs fra woblere,men dette er da vel et like stort problem i ferskvann....?Hadde vært artig å høre fra dere andre hva dere foretrekker i de forskjellige vann typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv begrenset erfaring med trolling i saltvann, men som du skriver anbefales det i filmer, blad og bøker å bruke dorgesluker i saltvann og wobblere i ferskvann.

En av hovedforskjellene er at dorgefisket etter laks i Østersjøen foregår dypt, enten med dyprigg eller i hvertfall som regel med blyparavaner. Fiske i de store innsjøene i Scandinavia er i hovedsak et overflatefiske, eller i de øvre vannlag.

Lette dorgesluker trenger enten bly eller dyprigg for å komme ned for å fiske. Ved stacking har sluken den fordelen at de ikke søker seg nedover og forårsaker sammenkjørte snører. Man kan dermed stacke tettere.

Når en leser fangsstatistikker for østersjøen er det i hovedsak dorgesluker og brisling som gjelder, på de store innsjøene i Sverige er det wobblere og lagesild som gir mest fangst.

Når det er sagt er det mange som sverger til tradisjonelle dorgesluker på Mjøsa, spesiellt i Hamarregionen. Så ved fiske med dyprigg er det nok ikke dumt å prøve en sluk også i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet mye blikk i ferskvann, men wobblere har vært helt overlegent. Men i sjøen funker blikk bra. Mulig det har noe med hvilke byttedyr de beiter på. En stor fordel med wobblere er at de har langt større toleranse på dorgefarten samt at de er ideelle når det skal fiskes med planerboard. Får manmotorstopp flyter de opp osv. Men fremste argumentet er at de fisker så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg ikke noe erfaring med dyp rigger,men jeg har drevet lenge med "vanlig" dorging i overflaten og ved bruk av kuusmo paravaner.dette fisket har hovedsaklig blitt utført med div sluker opp gjennom årene,men det er jammen langt mellom hver laks/s.ø som er over 2kg. :huh: så begynte jeg å prøve meg med woblere i alle fasonger og størrelser,og det var en markant økning av stor fisk :) Jeg opplevde at selv s.ø ned i 600gr. bet på rappala x-rap magnum,men at det også var større fisk som ble bitevillig. Nå fisker jeg kun i saltvann her på vestlandet,men jeg holder på å rigge en hansvik 18 combi nå med to cannon rigger,planerboard mast og div. gøy saker.Skal fremover trolle i både salt og ferskvann,og det er derfor meget intr. å høre hva dere andre har erfart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med sluker mener jeg møresilda,toby,tobis,etc den vanlige "kaste slukene" om en kan kalle dem for det. Jeg har inv. i vouksi rakzi,apex,woblere og div. remedier som jeg er i utprøvings fasen av nå.Jeg har vel lest stort sett alle innleggene på dette trolling forumet og tatt en del læring fra det.men jeg ble litt u-sikker da jeg såg denne filmen,for argumentet med at stor fisk lettere brekkes løs fra en wobler er jo litt rart,for det fanges jo stor fisk i ferskvann også,der samme mann anbefalte bruk av wobler. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker Tomic rigget på denne måten slipper du unna problemer med at fisken kan bruke wobblerkroppen til å bryte seg løs.

Tomic rigging

Du kan også bruke en litt større krok på vanlige wobblere, dette gir bedre kroking og en mer livlig gange.

Har fisket bra med divererse Yo-Zuri, Bomber 14A og Strike Pro Strike etter sjøørret i Oslofjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. såg en svensk film om trolling der det ble hevdet at når man troller i salt vann etter laks/sø burde en bruke skje sluker,mens man brukte woblere i innsjøer/ferskvann.Hva er deres erfaringer og synspunkter på dette? det hevdes også at noe av grunnen til å bruke skjeer var at grov laks hadde lettere for å bryte seg løs fra woblere,men dette er da vel et like stort problem i ferskvann....?Hadde vært artig å høre fra dere andre hva dere foretrekker i de forskjellige vann typene.

Det är betydligt bättre tryck i de laxar som går i havet än de som simmar i de stora svenska sjöarna. De är helt enkelt vildare och därför är risken för att de ska bända sig loss större. Med en krok längst bak på sluken så blir risken mindre att den kan använda sluken som hävstång. Sen har det givetvis, som nämnt tidigare, att göra med att östersjöfisket baseras på riggfiske och att stacka flera wobbler över varandra leder ofrånkomligen till " la det tvinne, la det rock´n roll ". Kan det vara Robert Andén du har tittat på? Svenskt fiske, Lax & Öringtrolling?

För att undvika att fisken bänder el. bryter sig av wobblern så är det lurt att förlänga kroken med en svivel i lämplig storlek. Det ger mer utrymme för fiskens rullningar och tvärvändningar. Investera i ett gäng med Ownerkrokar, splittringar och svivlar i olika storlekar och prova ut vad som passar de olika wobblertyperna. Med en enda trekrok så blir det mindre kluss med wobbler som fastnar i linor, håvar och annat dessutom. Wobblerns gång kan ändras väldigt mycket när du bara har en krok på så det är därför du måste testa vad som funkar för varje wobbler individuellt.

När fisken går högt i ytan som nu på hösten tex då den jagar brisling, löja och spigg ( stingsild? ) så kan en liten sked med 10g bly framför vara riktigt giftig. Skedar på riggen är oxå hett eftersom de speciella trollingskedarna är så supertunna att de får en otroligt livlig gång även i låga hastigheter. Fint i kombination med löj- el. brislingtackel.

Ska vara enig med de andra skribenterna att jag har tagit 95% av mina trollingfiskar på wobbler men så är det ju oftast favoriterna man kör med. Tror nog att det påverkar statistiken rätt mycket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange gode forslag her,og takker for det. det var forøverig den filmen som ble referert til i et tidligere innlegg jeg har sett på.og konklusjonen med at fisken er mere kampvillig i sjøen kan nok godt være.

tror jeg kommer til å prøve meg med både woblere og skjeer i tiden fremover,så får vi se hva utfallet blir. :lol:

men det er en ting til jeg gjerne ville hatt noen innspill på;er det noen favoritt sene dere benytter,og event tykkelse, når dere troller?da tenker jeg på at de får jo en del belastning i utløserene.selv har jeg kjøpt inn rappala sene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Sufix Xcelon 0.40 og er meget fonøyd med dette. Har tidligere brukt Sufik xl-strong og var egentlig veldig fornøyd med det også. Har derimot veldig dårlige erfaringer med Trilene. Spessielt i forhold til knutestyrke.(mista laks på 8kg + og fikk opp grisehale...) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Big Game i 0.38. Brukt den siden den dukket opp på markedet i Norge. Ellers tror jeg trådstarter skal ha i bakhodet at dorging etter akkurat laks innbærer visse forskjeller i Norge kontra Østersjøen, da vi her hjemme fisker etter vandringslaks, mens det i Østersjøen fiskes på både vandringslaks og opppvekstlaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.