Gå til innhold
Fiskersiden

17 gjedder fra Linnerudsjøen i Stange


TURUT
 Share

Recommended Posts

Gjest Jørgen Ø

Er glad jeg ikke har sett noe sånt i mine trakter på årevis. Sist var vel på Visterflo for noen år siden hvor to gamle gubber fyllte isfiskedunkene sine med kilosborre. Ikke noe pent syn. Bra disse kara ikke fikk noen store gjedder ihvertfall da

Endret av Jørgen Ø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i bunn og grunn at Linnerudsjøen ikke tar skade av at non tar opp noen smågjedder. Det er MYE gjedde der... De har bar næringsgrunnlag også. Mye laue, mort, brasme, abbor og muligens vederbuk også der.

Noen store gjeddemadamer også, godt ingen av de ble knerta :P

Turut; var det to fra Vallset?

elP

Jeg veit ikke hvor de er fra annet enn at de er lokale. De har vært innom hos meg flere ganger, også da vi holdt til på brenneriet på Tangen. Linnerudsjøen og Viksdammen har absolutt godt av litt gjeddefiske. Det er MYE små og mellomstor gjedde der. Så lenge fisken blir nytta til mat er i allefall jeg glad til! Det skal sies at når man først går i gang med kverna er det greit å ha litt "kjøtt" på benken. Det blir egentlig ikke så mye igjen av ei gjedde... Funderer sjøl på å prøve noen andre oppskrifter mer i retning kontinentale retter for gjedda. Det kan ha mye for seg, og er man bare flink med beina så er det supert råstoff for god mat. -Ha ingen tvil om det!

Er glad jeg ikke har sett noe sånt i mine trakter på årevis. Sist var vel på Visterflo for noen år siden hvor to gamle gubber fyllte isfiskedunkene sine med kilosborre. Ikke noe pent syn. Bra disse kara ikke fikk noen store gjedder ihvertfall da

Kilosabbor er ikke mye til mat... Over 7 hekto så blir'n så grå og grov i kjøttet at jeg ikke spiser det. Stor abbor slepper jeg bare uti igjen, levende (pers 1.65 kilo). 3-7 hekto blir med hjem til gryta! :)

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet bare på at de kritiske røstene skulle dukke opp og det tok jammen ikke lang tid.

Tenkte det samme, og ventet derfor med å svare på denne. Dette er relativt små gjedder, som ennå er god som mat! Skulle ikke være noe som helst problem med dette!

Flott fangst og sikkert en veldig fin opplevelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet bare på at de kritiske røstene skulle dukke opp og det tok jammen ikke lang tid.

Når man ikke kjenner til forholdene mellom predator/byttefisk, bestander, populasjonstetthet osv i det enkelte vann bør man vel egentlig la være å kommentere slike fangster (dvs for eller imot c&r/slakt). Det gjelder selvsagt begge veier!! Verken du eller jeg vet nok særlig mye om dette vannet, så her har vi ikke grunnlag for å kommentere verken for eller imot :)

At noen reagerer på slakt er bare sunt, men i mange tilfeller kan det også være på sin plass med litt "kultivering" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke kjenner til forholdene mellom predator/byttefisk, bestander, populasjonstetthet osv i det enkelte vann bør man vel egentlig la være å kommentere slike fangster (dvs for eller imot c&r/slakt). Det gjelder selvsagt begge veier!! Verken du eller jeg vet nok særlig mye om dette vannet, så her har vi ikke grunnlag for å kommentere verken for eller imot :D

At noen reagerer på slakt er bare sunt, men i mange tilfeller kan det også være på sin plass med litt "kultivering" :angry:

Det har jo kommet noen kommentarer underveis som tyder på at det vannet ikke tar skade av litt uttynning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Fint å lese TURUT's definisjon på matabbor også. :angry:;)

3-5 hg's abborer er de beste matfiskene synes jeg.

De på den størrelsen marineres i olivenolje med skinn og hode, uten krydder, og grilles. Strø på litt grovt salt først bare. Trust me! :angry:

Abbor har en egen god "kryddersmak" som man kan få fram, med litt trening. Her i huset er mat en religion.

-OG FISK ER MAT! :D:P

Det har jo kommet noen kommentarer underveis som tyder på at det vannet ikke tar skade av litt uttynning.

Det stemmer. Det er to vann som henger sammen. Bredden er uframkommelig fordi vannstanden ble senket pga landbruksinteresser på 80-tallet, og de er i ferd med å gro igjen. Helt vannvittig å gjøre noe slikt for litt ekstra dyrkamark til dyrefôr... Dog, om noen av dere er ivrige fluefiskere etter gjedda MÅ dere bare ta en tur hit til våren. Jeg har noen kajakker liggende som kan lånes. -Bare å si fra så blir jeg med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste gjedde og abbor for første gang i sommer.

Fikk mye abbor rundt 6-8 hg som endte i panna over bålet, da ørreten glimret med sitt fravær.

Ikke tvil om at abbor som mat fikk flere nye tilhengere. Mye "viltsmak" sammenlignet med mange andre arter :-)

Har som mål å ta både gjedde og abbor på flue til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert bra dette her, hadde de fått en 15 kilos gjedde hadde de vel sikkert sluppet den pent ut igjen... :D

Tja... Det ble tatt en på 14 i fjor sommer. Den ble det mat av vet jeg.

Mannen tok en ørret på 2,5 på samme tur, og det er gøy å høre lokale folk blånekte på at det er ørret i vassdraget... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de lokale nekter for at det er ørret i vassdraget så er de neppe så lokalkjent :) Jeg har fisket MYE ørret i det vassdraget, dog mye lenger opp etter elva...

Har også fått en liten tass i Linderudsjøen, men det er langt mellom de der...

Turut; du får ta en tur ned i Vikselva, nedenfor demmningen til våren å se på harren på gytevandring :D

elP

Endret av elPerro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.