Gå til innhold
Fiskersiden

OT: Hva er en Gateway?


erik
 Share

Recommended Posts

Når jeg fyra opp laptoppen min i dag, kom jeg ikke på nett. Jeg har trådløst nettverk av typen Telenor. Feilmeldingen var noe om at jeg ikke hadde gyldig "Gateway". Når jeg søkte etter trådløse netteverk, kom ikke mitt nettverk opp engang, kun en drøss med andre.

Uansett så kom jeg meg på nett ved å bruke en nettverkskabel (heter det det?) fra boksen med antennen på, og til laptoppen, og da fungerte ting som det skal. Hva kan jeg gjøre med dette? Kjipt å måtte bruke kabel.

Jeg er helt noldus på dette, så det er fint hvis eventuelle svar er av typen ..... for Dummies. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er trådløst nettverk aktivert på routeren ?

Hva er en Gateway?

En gateway er en maskin og/eller programvare som kobler sammen nettverket slik at data kan overføres mellom dem. Brukes synonymt med ruter da en gateway er IP-adressen til en ruter.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du entre softwaren i routeren og se på instillingene. Sjekk manualen som fulgte med hvordan du gjør dette. Hvis routeren er levert av telenor så har du gratis support på dette, de geleider deg enkelt i gjennom dette.

Oppsett og instillinger varierer mellom forskjellige merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må du entre softwaren i routeren og se på instillingene. Sjekk manualen som fulgte med hvordan du gjør dette. Hvis routeren er levert av telenor så har du gratis support på dette, de geleider deg enkelt i gjennom dette.

Oppsett og instillinger varierer mellom forskjellige merker.

Routeren sender vel til alle som vil ha,så noe innstillinger der er vel ikke nødvendig.

Hvis den ikke er cryptert da,selvfølgelig

Endret av los
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste routere sender vel i alle hull og antenner,uten å måtte aktivere noe.Bergrensnigene setter man vel selv?

Så vanskelig dette skulle være da :D De fleste routere har aktivert trådløs som standard, men ikke alle.

for å finne feilen hos erik så må en begynne en plass, og det første jeg hadde sjekket er om trådløs modus er aktivert. Hvis den er det så kan en lete videre etter feil.

Siden han kommer på nett via kabel men finner ikke Gateway på trådløs nett, klarer heller ikke å søke inn nettverket så er det jo tydelig at routeren da ikke sender trådløst signal, selv om det skulle ligge inne kryptering e.l. s skulle han fått inn routeren hvis denne er aktivert. (hvis routeren er i orden da)

Hvilken router er det du har erik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står zyxel prestige 660hwt på helvetesmaskineriet. :lol: Gikk inn på nettsidene til Telenor for å fine noe info, men den boksen jeg har står ikke engang nevnt på listen over routere de bruker (Til tross for at det var de som monterte driten i høst.)

Uansett så ringte 05000 meg opp i dag, men for at de skulle finne ut av hva som er galt, må jeg sitte foran maskinen hjemme. Det må med andre ord vente til jeg har tid til det en ettermiddag. Får leve med kabel så lenge.

Takk til alle gode hjelpere uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.