Gå til innhold
Fiskersiden

Tyskere dropper Norge etter fiskenekt / Fiskekvoten opp til ny vurdering


Gjest Døsen
 Share

Recommended Posts

Å innføre minstemål for fritidsfiskere ble jo tilsidesatt etter høringsrundene på grunn av at man anså andre tiltak som opplysning og kontroll som mer effektivt. Har ikke hørt et pip om dette selv, noen som vet om det er opplyst om anbefalt mål for torsk og andre pressede arter fra myndighetenes side? Antar at de ikke har gjort et spøtt. ;)

Er absolutt for et minstemål på torsk iaffal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns noe brosjyre material der det er oppgitt minstemål,fredningstid mm for de fleste arter i Norge. Men den einaste plassen jeg har funni dette er på Politistasjon og hvor mange turister er inom der?

Hvis dette er en lov eller bare en rekomendation er jeg ikke sikker på.

Dem oppgir minstemål på torsk till 47cm. hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns noe brosjyre material der det er oppgitt minstemål,fredningstid mm for de fleste arter i Norge. Men den einaste plassen jeg har funni dette er på Politistasjon og hvor mange turister er inom der?

Hvis dette er en lov eller bare en rekomendation er jeg ikke sikker på.

Dem oppgir minstemål på torsk till 47cm. hvis jeg ikke husker feil.

Uttalelsene fra Fiskeridirektoratet kommer etter at det er gjennomført en høringsrunde der utgangspunktet var om minstemål for fisk også skal gjøres gjeldende for andre enn yrkesfiskere. Svært mange av høringsinstansene var også kritiske til å innføre minstemål.

I tillegg har fisket til eget forbruk lang tradisjon i Norge, og Fiskeridirektoratet mener det derfor bør foreligge særlige grunner for å innføre restriksjoner på dette.

Kriminaliseres

Minstemålsbestemmelsene er utformet med tanke på yrkesfiskere. De er inndelt etter art og område, og direktoratet mener de kan være vanskelige for fritids- og turistfiskere å forholde seg til.

Brudd på minstemålsbestemmelsene medfører straffansvar med en øvre strafferamme på seks måneders fengsel. Det er tilstrekkelig med uaktsomhet for å kunne straffes.

– I mange tilfeller vil dette kunne innebære en uheldig kriminalisering av turist- og fritidsfiskere, ettersom det i praksis vil være vanskelig ikke å gjøre seg til lovbryter, sier Trond Ottemo i Ressursavdelingen i Fiskeridirektoratet.

Problematisk håndhevelse

Det vil også kunne oppstå betydelige problemer knyttet til håndhevelsen av minstemålsbestemmelsene.

– Det er viktig å finne en ordning som er enkel å etterleve for turistene og enkel å håndheve for kontrollmyndighetene. Innenfor området ressurskontroll har vi mange utfordringer, og vi må derfor prioritere. Nye og krevende ordninger vil kunne føre til at vi ikke klarer å opprettholde innsatsen på allerede prioriterte oppgaver, slik som de ordinære kommersielle fiskeriene, sier Midttun.

Direktoratet mener dessuten at det prinsipielt er uheldig å vedta regler som lite trolig blir håndhevet, fordi dette kan undergrave respekten for reguleringen istedenfor å ha en positiv signaleffekt.

Spiser lite

Ifølge markedsanalytinger Kristin Lien i Eksportutvalget for fisk, spiser tyskere forholdsvis lite fisk.

Oppdaterte tall fra FNs matvareorganisasjon FAO viser et forbruk på 14,9 kilo regnet i levende vekt. Av dette er 7 kilo fisk fra havet. Basert på disse tallene og forutsatt profesjonell filetering, ville det tyske ekteparet med sin fangst ha dekket 70 års normalforbruk av marin fisk.

Ifølge regiondirektør Janne Andersen i Fiskeridirektoratet avdeling Nordland, som uttalte seg om saken til Troms Folkeblad, var fangsten høyst sannsynlig beregnet på salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner problematiken bak kontroll og håndhevelse av lover og regler. Men om vi ska gå litt lengre ned på "stigen"så finner vi utleiera og skippera og viss næringa selv hadde kunnet bli enig om for exempel minstemål mm så burde det ikke vara noen verdensaffære og informer sportsfisketuristen att hær har vi dem og dem reglan og hvis ni ikke vill aceptere dette så er det bare og pakke tingan sin og fara heim.

Jeg trur att i hvertfall 90% av dem vill følge reglerne som er gitt men selvfølgelig blir det noen som blir hjemsendt og ikke kommer igen men det er vel kanskje ikke noe tap i lengden.

Det største problemet i denne debatten er vel att det aldrig har funnits noen regla eller lover og forholde sig till så vi ska vel ikke legge all skylla på turisten.

I mange andre land så er det jo lover og regler for antall fisk ,minstemål mm og det fungerer der så hvorfor ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat sånt!! Kanskje der er noen som selger fisken, ja, det er mulig, men det er bare et unntak.

Mange tyskerne er svært irritert nå fordi de betaler så mye for deres ferier i Norge og når føles det som om man er ikke velkommen som turistfisker i Norge...Jeg har hørt av mange som ikke reiser til Norge i år. De drar til Alaska, Island eller Ireland...det er nesten like dyrt som Norge der og -kanskje- mer spennende.

Der er en diskusjon på det tyske forum også akkurat nå (http://www.naffen.de/forum/showthread.php?t=16600) og - som jeg har sagt - mange sier at de tilbringer ferier ikke i Norge enda de elsker Norge men føler seg ikke bra som turist fisker der.

De sier at det er jo som om man drar til Oktoberfest og får ikke drikke mer en to øl der...

Jeg håper at grensen vil bli 25 kg i framtiden fordi alle vil være fornøyd med det...ellers turistfiske i Norge vil dessverre visst gå ned.

Gi meg noen gode grunner til at kvota skal heves til 25kg. Er det egentlig noen gode grunner,elller er det bare grådighet:angry:

Er det så enkelt at man kan si at enkelte utenlandske turister vil "tjene" mest mulig på en ferie? Ikke det at de selger fisken,men at de vil dekke sitt årsforbruk?

Er det en generell holdning blant tyske fisketurister at Norge er så dyrt at man må dekke noe av utgiftene med fisk?

Er det noe sannhet i alle påstandene(at Norge er dyrt og tyskere grådige).Eller er det bare media som har "skapt" alle mytene rundt dette?

Finnes det noen andre land i verden som kan tilby så mye gratis sportsfiske for alle uansett hvor de kommer fra?

Personlig vet jeg ikke om noe land i verden som er så fritt på dette område.Som krever så lite av deg som fisker og gir deg så mye.mulig Alaska og Island kan være like bra,men i kvote sammenheng og reiseutgifter kan de vell ikke sammenlignes.

De som skulle velge å dra til Alaska eller Island i stede for Norge,gjør nok dette av eventyrlyst og ikke kvote begrensinger.

Så si meg hvorfor? Hvorfor 25 og ikke 15kg? Er det ikke bedre at fiske forblir bra i lengden og at ikke fryseren fylles. Eller skal man fiske så mye man vil,til det blir dårligere fiske.Man er vell litt naiv hvis man ikke kan se at selv sportsfiske minsker bestanden av fisk rund turist-steder. Jeg driter i om vi i norge skulle tape litt på det nå,i lengden trur jeg vi vil tjene på å ta vare på de resursene vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg ikke dette stangfiske/håndsnørefiske kan være så veldig farlig.Man fisker da trossalt med stang,eller håndsnøre(hvis det er garnfiske med i bildet,er det en annen sak).Det er omtrent som å sammenligne det med narkotikaproblematikken.De narkomane(les sportsfiskere ol.) på gaten herses det med,mens de store pusherne/langerne(les:trålerflåten/kystflåten ol.), stort sett går fri.Den letteste løsningen er ikke alltid den beste :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg ikke dette stangfiske/håndsnørefiske kan være så veldig farlig.Man fisker da trossalt med stang,eller håndsnøre(hvis det er garnfiske med i bildet,er det en annen sak).Det er omtrent som å sammenligne det med narkotikaproblematikken.De narkomane(les sportsfiskere ol.) på gaten herses det med,mens de store pusherne/langerne(les:trålerflåten/kystflåten ol.), stort sett går fri.Den letteste løsningen er ikke alltid den beste :)

-Det overrasker meg at de er blitt såpass profesjonelle som dette. Det sier regiondirektør Janne Andersen i Nordland til at de i helgen tok en tysk "turistfisker" med nærmere 500 kilo filet i bilen. Pluss filetmaskin og vakuumpakkemaskin. Tyskeren kom fra Botnhamn på Senja.

Med 470 kil fiskefilet i bilen, fisket på Senja, satte den tyske "turisten" kursen mot de tyske fiskemarkedene. Men denne gangen hadde tollerne og fiskeridirektoratet fått et tips, og stod klare til å undersøke bilen. Og det som møtte dem var overraskende. Fullt ut profesjonelt utstyr til å filetere og vakuumpakke fiskefileter. Og kvantumet filet tilsvaret vel et tonn hodekappet fisk.

-Dette begynner å bli meget profesjonelt, sier Janne Andersen.

-Og vi registrerer jo at denne type turistnæring reklamerer ivrig med fiskemuligheter, blant annet på Internett. Og turistnæringen er en viktig næring, men det må ikke bli slik at den skal basere seg på denne type profesjonelt fiske, mener Andersen.

Nå varsler fiskeridirektoratet økt fokus på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.