Gå til innhold
Fiskersiden

Tyskere dropper Norge etter fiskenekt / Fiskekvoten opp til ny vurdering


Gjest Døsen
 Share

Recommended Posts

Helga Pedersen, in your face!

Hvordan i pokker klarte de å gå utenom den klare anbefalingen fra alle parter på 25 kg? Heeelt fantastisk! Lurer på hvordan de tenker i departementet?

Og tror hun virkelig at mindre kvote betyr mindre drept fisk? Virkeligheten er jo at mindre verdifull filet kastes når kveite eller steinbit fanges.

Dette ødelegger ikke bare for utlendingene som ønsker å fiske her, men konsekvensen kan jo bli at steder som nordmenn også bruker går konk.

Intelligens og fiskeri ser ut til å være motsetninger. :angry:

Fint da at det finnes fornuftige folk på tinget, les sunnmøringer. :lol:

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15kg file pr.person. Hadde vært fornøy om jeg fikk ta med meg så mye fra andre land. Gitt at det enkelt regnes 100kr kiloen for torsk,blir jo det varer for 1500 kr,er det urimelig? Litt merkelig at man skal tjene på en ferietur,men det er vell slike turister vi vil ha.Hvor mye skulle de liksom ha med seg hjem? 150kg til en verdi av 15000? Og dette skulle de liksom spise selv? Nei trur dette bare er et forbigående problem.

Turistene kommer tilbake når de savner fiskingen,ikke når de savner fisken.

Vi må jo faktisk sette en grense som gjelder alle fiskeslag og uansett hvor i Norge de er fiska.Og da synes jeg 15kg er en grei mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelser viste jo at turistene ville være fornøyd med 25 kg, noe som er rundt det de fleste tar med alikevel. (Basert på min ringe erfaring fra fire lokale hytteeiere som leier ut til fiskende tyskere). Problemet er at det blir fisket like mye på arter som ikke tåler beskatning, for eksempel kysttorsk. Hjemme på Sunnmøre vil det være umulig å basere fisketurisme kun på opplevelse alene da fisket rett og slett ikke er godt nok til å lokke.

Forslaget er trumfet gjennom av Fiskarlaget, som ville verne kysttorsken! Forslaget deres var 8 kilo. :lol:

Hørte formannen i Fiskarlaget i debatt med Bellonas fiskeriansvarlig i forrige uke , og Fiskerilaget hevdet selvfølgelig at det ikke sto så dårlig til med torsken som forskerne ville ha det til og at fortsatt fiske var forsvarlig, samt skyldte på skarv og sel for nedgangen! Helt utrolig! Hjemme har lokale yrkesfiskere tømt fjorden for kveite, breiflabb og lysing, og klager attpåtil på at tyskerne fisker opp fisken deres. Langeplassen min har de også fisket tom ved å fiske intensivt over en periode på samme sted. :D

En nedgang på 30% er alvorlig for næringa, som faktisk sliter som det er. Det blir ikke evt. 30% nedgang i antall som driver med fisketurisme, antallet blir større siden svikten vil ramme de fleste bortsett fra de som har basert seg på rent sportsfiske. Med 1000 bedrifter med i snitt tre personer, snakker vi om mange hundre arbeidsplasser som kan forsvinne, og disse er i distriktene. De som har lagt penger i slik drift har jo også investert for å kunne drive slik, og de pengene vil de tape og kanskje sitte igjen med gjeld. Da hjelper det også lite at turistene kommer tilbake etter et par år, da har nemlig bedriftene gått konk og ingen er villig til å investere på nytt! Snakker om å tilrettelegge for turisme.

Nok en gang har kystfiskerne fått gjennomslag for sin egoistiske holdning på bekostning av andre!

I stedet for å innføre lave kvoter, ville minstemål og opplysning til turistfiskerne ikke bare vært mer effektivt for å verne om pressede arter, men i mye større grad sørge for riktig forvaltning.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15kg file pr.person. Hadde vært fornøy om jeg fikk ta med meg så mye fra andre land. Gitt at det enkelt regnes 100kr kiloen for torsk,blir jo det varer for 1500 kr,er det urimelig? Litt merkelig at man skal tjene på en ferietur,men det er vell slike turister vi vil ha.Hvor mye skulle de liksom ha med seg hjem? 150kg til en verdi av 15000? Og dette skulle de liksom spise selv? Nei trur dette bare er et forbigående problem.

Turistene kommer tilbake når de savner fiskingen,ikke når de savner fisken.

Vi må jo faktisk sette en grense som gjelder alle fiskeslag og uansett hvor i Norge de er fiska.Og da synes jeg 15kg er en grei mengde.

:) er stort sett enig i det du skriver,men grensa kunne vært 20-25 kilo.de fleste tyske turistene fisker for og finansiere turen.de fisker fra morgen til kveld,været tar de desverre ikke hensyn til.men er det noen land i europa som gir tillatelse til og ta ut såpass mye fisk som i norge? hvorfor skal vi tillate at turister opererer på denne måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere det fra at tyskerne selger fisken for å finansiere turen? Er det en myte skapt av Fiskarlaget basert på skrekkeksempel?

Min erfaring etter å ha pratet med en del tyskere som fisker på Sunnmøre er at de aller fleste faktisk spiser fisken selv eller gir bort til venner/familie. Og ja, de spiser mye fisk.

Synes vi bør ha råd til å spandere såpass med fisk for å generere arbeidsplasser i distrikta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vell litt som fartsgrenser også.Er det 90 sone,kjører man i 100 osv.

Kan man ta 15kg,så tar man 20 og kan man ta 20 tar man 25.

Ellers stod dette på sidene til sveriges jordbruksverk:

"I princip råder fri rörlighet av livsmedel för personligt bruk.

Undantag:

För införsel av fisk finns en maxgräns på 15 kg inom hela EU."

Link

Mao burde ikke Norge ha egene regler,men følge EU sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tyskere jeg fisker sammen med hvert år, er veldig opptatt av trofe fisk og sier jo selv at fileet kan de kjøpe på "rema 1000" hjemme i tyskland. Når de får fisk med litt str. på steller de jo med den som om det var stooore greier:) Helst skal både hodet, skinn og finnene være intakt, for som de sier: denne skal danderes og serveres til festmiddag der hjemme. Jeg får ikke lov til å rense deres fisk på den måten jeg er vant til å gjøre det på. De hevder jeg sløser alt for mye :D

Det er her snakk om en fast gjeng som nå har kommet til Norge, mener det er for 7. eller 8. året på rad nå dette året. Selvsagt ønsker de som alle å få kjenne mange fisk og gode utras, men som sagt: det er ikke filletert fisk de er her for å skaffe seg...... Og de fisker kun denne uka de er her på sørlandet, da de ikke er mulig å praktisere fiske der de kommer fra. Hadde jeg kun hatt ei uke til disp på fiske, så hadde jeg vel fisket døgnet rundt....Hele året bruker de til å skaffe seg div. utstyr og på å planlegge hva slags type fiske de skal gjennomføre den tiden de er her. Noen mer gjennomførte utstyrsfreaker enn dette skal du lete lenge etter:)

De leier leilighet og båt hos samme utleier hvert år. Som har fast belegg stort sett hele året gjennom med faste kunder fra Tyskland og som på denne måten sikrer seg litt av en biinntekt.....

Bare et lite innspill til "filet diskusjonen"... Min brannfakkel ut fra hva jeg opplever her sør, er vel heller et behov for å stoppe alt fiske med garn innaskjærs. Det hadde vel monnet mer ifht. bevaringen av fisken og hadde også gjort det tryggere å ferdes til sjøss. Når du ser alt folk klarer å kaste i havet av garnlenker så kan du jo lure på hvor oppsynet holder seg. Spes. torsken på denne tiden av året er jo rimelig utsatt.......

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere det fra at tyskerne selger fisken for å finansiere turen? Er det en myte skapt av Fiskarlaget basert på skrekkeksempel?

Min erfaring etter å ha pratet med en del tyskere som fisker på Sunnmøre er at de aller fleste faktisk spiser fisken selv eller gir bort til venner/familie. Og ja, de spiser mye fisk.

Synes vi bør ha råd til å spandere såpass med fisk for å generere arbeidsplasser i distrikta.

nei,dette er ikke en myte skapt av verken den ene eller den andre.dette kom tydelig frem i nyhetene da kvotespørsmålet ble tatt opp. det var faktisk turister som sa at de ikke ville komme tilbake til disse plassene hvor dette fråtseriet foregikk.så det er ikke alle som driver med dette,men kvotene ble satt for og bli kvitt dette problemet.og ja,jeg har selv vært i kontakt med en masse fisketurister,for det meste storbyfolk.og de har selv sagt at de kjenner til dette med svartsalg av ,,turistfisk,, i hjemlandet.men man skal selvfølgelig ikke dra alle over samme kam,det er nok slik med dette som med annet at det er noen få som ødelegger for mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i alle andre tilfeller er det vel noen få som ødelegger..

Tror de fleste ville hvert fornøyd med 50 kg, men tilfellene hvor noen har dratt over grensa med mange hundre kg blir alltid dratt fram.

Tror det er et fåtall som har svære frysere i bobilen, men noen er det nok.

De legger nok igjen mer penger enn fisken er verdt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med norske laksefiskere som tar 2-3-400kg laks hvert år? Her snakker vi seriøst videresalg og godt over grensen for sunt folkevett.

Burde vi hatt f.eks årlig "tak" på antall kg laks på sesongkort?

Ellers så er jeg for å heve turistkvota til 25kg. Så bør vi som nevnt over, rette mer fokus på garnfiske innaskjærs, kvoter på kysttorsk, begrensing av tilførsel av næringsstoffer til havet som fører til død av stortare etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med norske laksefiskere som tar 2-3-400kg laks hvert år? Her snakker vi seriøst videresalg og godt over grensen for sunt folkevett.

Burde vi hatt f.eks årlig "tak" på antall kg laks på sesongkort?

Ellers så er jeg for å heve turistkvota til 25kg. Så bør vi som nevnt over, rette mer fokus på garnfiske innaskjærs, kvoter på kysttorsk, begrensing av tilførsel av næringsstoffer til havet som fører til død av stortare etc. etc.

:D helt enig.det kan virke som om jeg er imot disse som kommer for og fiske,men sannheten er at jeg er blitt kjent med så mange av dem,og det er virkelig kjekke folk med den samme sunne interessen som meg selv.men det blir litt kunstig når pensjonerte direktører kommer med bobiler og henger med stor fryser på.

mange av de jeg kjenner bor om sommeren bare 50 mtr fra mitt sommerhus.men en ting skal de ha skryt av:de tar virkelig vare på det de får.der går ikke mye til spille.men en regulering er på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med norske laksefiskere som tar 2-3-400kg laks hvert år? Her snakker vi seriøst videresalg og godt over grensen for sunt folkevett.

Burde vi hatt f.eks årlig "tak" på antall kg laks på sesongkort?

Huff å huff

:P Jeg er sikkert en av de du nevner. Men jeg må få lov å si at jeg ikke fisker med det som mål å få mest fisk. Og utgangspunktet er aldri penger selvsagt. At jeg i etterhånd etter sesongen har solgt endel laks til grunneier, bekjente og gitt bort til dem som setter pris på laks, ja. Men spørsmålet ang. kvoter/år synes jeg er helt greit å diskutere. Kanskje vil det komme snart. Har iallefall ikke noe å si for meg, så lenge jeg har tilgang til elva. Men jeg bebreider absolutt ikke deg ang. dine tanker på dette. Det må få være lov.

Men når det gjelder turister, og spesielt tyskere synes jeg ikke akkurat de er noen gullgruve for turistnæringen. Unntatt for de som leier ut båter/hytter til dem selvfølgelig. De jeg kjenner som kommer for å fiske laks legger ikke igjen 1 krone til staten Norge. Unntatt statskortet da.De har med drivstoff i tanker, og all maten for 3-4 uker er medbrakt. Butikkene i distriktet tjener ikke en krone på disse. De som driver butikker langs kysten ser mange turister (tyske) men de er nok ikke som turister flest og bruker penger på mat/drikke, utskeielser etc. Jeg tror at mange tyskere kommer til Norge for å fiske mest mulig som er å oppdrive og ta det med seg hjem. At de utnytter ressursene, det skal jeg være enig i. Og minstemål tror jeg ikke alltid blir respektert.

Så jo på TV flere intervju av tyskere som var opprørt over å ikke kunne ta med seg mere fisk hjem.

Da var de ikke interessert i landet vårt lenger hvis det skulle være slik.

Da var tydeligvis fiskegleden ikke av størst betydning.

Mulig jeg ikke er rette mann for dette innlegg, men jeg tar nå sjansen likevel.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat sølvreven: Og minstemålet tror jeg ikke alltid blir respektert. Sitat slutt.

Ved fiske i saltvann er det kun de anadrome fiskeartene som har minstemål for sports/hobbyfiskere. De minstemål du kan lese om på saltvannsfisk gjelder for yrkesfiskere og er minstemål på fisk som skal omsettes kommersielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat sølvreven: Og minstemålet tror jeg ikke alltid blir respektert. Sitat slutt.

Ved fiske i saltvann er det kun de anadrome fiskeartene som har minstemål for sports/hobbyfiskere. De minstemål du kan lese om på saltvannsfisk gjelder for yrkesfiskere og er minstemål på fisk som skal omsettes kommersielt.

UTDRAG AV GJELDENDE FORSKRIFT OM MASKEVIDDE, BIFANGST, FREDNINGSTID OG MINSTEMÅL M.V. VED FANGST AV FISK OG SILD:

§ 21 Minstemål.

Det er forbudt å fiske fisk mindre enn:

1. Kveite 60cm

2. Torsk

a) i området nord og vest for følgende linje:

vestover fra norskekysten på 64° N til 4° V,

60° 30' N til 5° V, 60° N til 18° V, 48° N til

42° V 47 cm

:) sør og øst for ovennevnte område 30 cm

3. Hyse (kolje)

a) i området beskrevet i nr. 2 a) 44 cm

:D sør og øst for ovennevnte område 27 cm

4. Lysing 30 cm

5. Gullflyndre (rødspette)

a) i området beskrevet i § 2, nr. 1 og 2 29 cm

:D i Skagerrak beskrevet i § 2, nr. 3 27 cm

6. Mareflyndre (hundetunge) 28 cm

7. Sandflyndre 23 cm

8. Lomre (bergflyndre) 5 cm

9. Tunge 24 cm

10. Piggvar 30 cm

11. Slettvar 30 cm

12. Glassvar 25 cm

13. Hvitting 23 cm

14. Skrubbe 20 cm

15.a) Gulål 40 cm

;) Blankål 37 cm

16. Sei

a) nord for 62° N 45 cm

;) sør for 62° N og vest for en rett linje gjennom

Lindesnes fyr og Hanstholmen fyr 32 cm

c) i Skagerrak beskrevet i § 2 nr. 3 30 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Fiskeridirektoratet skulle sette minstemål for fritidsfiske allerede i 2002, men har ikke hørt et pip siden. Noen som vet om forskriftene har kommet?

EDIT: Det er ikke innført minstemål for fritidsfiske. Fiskeridirektoratet droppet forslaget etter høringsrundene.

Ellers noen tall inn i debatten, disse er fra 2002, antar at tallene er høyere nå:

Talet på turistar som reiser til Norge for å fiske eksplodert. I 1995 kom det rundt 35.000 fisketuristar hit til landet. I fjor hadde talet auka til heile 224.000. 70% av dette er tyskarar.

Det fins over 900 bedrifter som baserer seg på turistfiske her i landet. Små familieeigde firma, dei fleste etablert på 90-talet.

Omsetninga er 435 millionar kroner i året og i sterk vekst, konkluderer ein rapport frå Norges Fiskerihøgskole og Universitetet i Tromsø. Omrekna til heilårsarbeidsplassar er 1200 personar sysselsette i desse bedriftene.

I tillegg kjem alle andre som tener på desse turistane. I rapporten reknar ein med at dei i alt legg att mellom 2,2 og 2,4 milliardar kroner her i landet.

Kåre Toft peikar på at landet får meir att for å bruke fisk som lokkemat for turistar enn om vi fiskar sjølve. Gitt at dei fiskar 13.400 tonn fisk, gir dette ein kilopris på 172 kroner.

Til samanlikning er eksportverdien på torsken - den mest verdifulle fisken det blir fiska vesentlege mengder av - knappe 22 kroner per kilo.

Ikke bra tall for kystfiskerne dette her :)

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven : Jeg regner med du ikke tar dette som et personlig angrep. Det er ikke meningen :) Men ja, jeg synes det er i overkant å avlive så mye fisk. Hadde jeg vært en så dreven og lokalkjent fisker som deg hadde jeg nok satt ut halvparten av fisken. Men så lenge det ikke er en slik begrensing på sesongkort og du forholder deg til døgnkvoten har du ditt på det tørre.

Som du sier er det lov å ha ulike meninger!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvreven : Jeg regner med du ikke tar dette som et personlig angrep. Det er ikke meningen :D Men ja, jeg synes det er i overkant å avlive så mye fisk. Hadde jeg vært en så dreven og lokalkjent fisker som deg hadde jeg nok satt ut halvparten av fisken. Men så lenge det ikke er en slik begrensing på sesongkort og du forholder deg til døgnkvoten har du ditt på det tørre.

Som du sier er det lov å ha ulike meninger!

Alldeles utmerket !

Vi lever i et demokrati, og det er bra at det finnes ulike synspunkter. Ellers hadde det jo ikke vært noen vits å diskutere ting i det hele tatt. Og så lenge det går på sak og ikke personlig hets er jeg med hele tiden.

Jeg setter også ut endel fisk i løpet av sesongen, mye mere enn de fleste oppe i elva.

Men det var egentlig en dårlig unnskyldning ....

;)

Og i år skal jeg trappe litt ned, og fiske mere med flue. Så går nok fangstene radikalt ned. Og heller drikke litt mere cognac og guide fiskere fra fjern og nær. Mye mere moro det, å hjelpe andre. Så bare kom, du er hjertelig velkommen. Jeg skal nok love deg stooore fighter.....

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har dere det fra at tyskerne selger fisken for å finansiere turen?

Min erfaring etter å ha pratet med en del tyskere som fisker på Sunnmøre er at de aller fleste faktisk spiser fisken selv eller gir bort til venner/familie. Og ja, de spiser mye fisk.

Ja, det er akkurat sånt!! Kanskje der er noen som selger fisken, ja, det er mulig, men det er bare et unntak.

Mange tyskerne er svært irritert nå fordi de betaler så mye for deres ferier i Norge og når føles det som om man er ikke velkommen som turistfisker i Norge...Jeg har hørt av mange som ikke reiser til Norge i år. De drar til Alaska, Island eller Ireland...det er nesten like dyrt som Norge der og -kanskje- mer spennende.

Der er en diskusjon på det tyske forum også akkurat nå (http://www.naffen.de/forum/showthread.php?t=16600) og - som jeg har sagt - mange sier at de tilbringer ferier ikke i Norge enda de elsker Norge men føler seg ikke bra som turist fisker der.

De sier at det er jo som om man drar til Oktoberfest og får ikke drikke mer en to øl der...

Jeg håper at grensen vil bli 25 kg i framtiden fordi alle vil være fornøyd med det...ellers turistfiske i Norge vil dessverre visst gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat sånt!! Kanskje der er noen som selger fisken, ja, det er mulig, men det er bare et unntak.

Mange tyskerne er svært irritert nå fordi de betaler så mye for deres ferier i Norge og når føles det som om man er ikke velkommen som turistfisker i Norge...Jeg har hørt av mange som ikke reiser til Norge i år. De drar til Alaska, Island eller Ireland...det er nesten like dyrt som Norge der og -kanskje- mer spennende.

Der er en diskusjon på det tyske forum også akkurat nå (http://www.naffen.de/forum/showthread.php?t=16600) og - som jeg har sagt - mange sier at de tilbringer ferier ikke i Norge enda de elsker Norge men føler seg ikke bra som turist fisker der.

De sier at det er jo som om man drar til Oktoberfest og får ikke drikke mer en to øl der...

Jeg håper at grensen vil bli 25 kg i framtiden fordi alle vil være fornøyd med det...ellers turistfiske i Norge vil dessverre visst gå ned.

;) ja,de kan dra til canada,alaska eller usa.praktiserer de det samme fisket der blir det nok ikke bare inndraging av fangst og en liten knøttlita bot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer opptatt av minstemål en antall kg. Jeg har en grense på 50cm. for torsk ombord i båten min og det er uansett om den er skadd mm. så går den i havet igjen. Det er flere båter her på Frøya som har denne grensa. Men jeg synes 15kg er i drøyeste laget. Det er greit att det ska vara opplevelsen som ska stå fremst og ikke frysern men samtidigt så er det jo ikke og stikke under stolen att dem flesta er her på FISKE-ferie og da er det ganske naturlig att du vill fiske. Med 15kg som grens så kan du jo faktiskt vara så uheldig/heldig og fylle "kvota" di på ein dag . Dessverre så er jo muligheten for C&R veldig begrensa i Norge.

En annen ting er jo att resursutnyttelsen blir vel lidende da mange tar kun ryggfile og resten går till krabben.

Jeg er vel likevel for en grense og 25kg som det var snakk om fra begynnelsen er helt OK.

Jeg er jo registrert fisker og kan selvfølgelig levere en del av fangsten hvis det skulle bli litt mye en dag men det er jo ikke alle som har denne muligheten.

Jeg synes att det ska fokuseres mer på opplysing om minstemål for jeg ser att det blir tatt en god del småfisk speciellt fra småbåter og det er det ingen som tjener noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer opptatt av minstemål en antall kg. Jeg har en grense på 50cm. for torsk ombord i båten min og det er uansett om den er skadd mm. så går den i havet igjen. Det er flere båter her på Frøya som har denne grensa. Men jeg synes 15kg er i drøyeste laget. Det er greit att det ska vara opplevelsen som ska stå fremst og ikke frysern men samtidigt så er det jo ikke og stikke under stolen att dem flesta er her på FISKE-ferie og da er det ganske naturlig att du vill fiske. Med 15kg som grens så kan du jo faktiskt vara så uheldig/heldig og fylle "kvota" di på ein dag . Dessverre så er jo muligheten for C&R veldig begrensa i Norge.

En annen ting er jo att resursutnyttelsen blir vel lidende da mange tar kun ryggfile og resten går till krabben.

Jeg er vel likevel for en grense og 25kg som det var snakk om fra begynnelsen er helt OK.

Jeg er jo registrert fisker og kan selvfølgelig levere en del av fangsten hvis det skulle bli litt mye en dag men det er jo ikke alle som har denne muligheten.

Jeg synes att det ska fokuseres mer på opplysing om minstemål for jeg ser att det blir tatt en god del småfisk speciellt fra småbåter og det er det ingen som tjener noe på.

Turistfisk kastes

De nye fiskekvotene fører til at store mengder fisk kastes

Fisketuristene kommer fremdeles etter at de nye kvotene ble innført, men store mengder fisk blir kastet tilbake på havet.

Ifølge eierne av Torsvåg Havfiske er det dager hvor 1500 kilo fisk kastes.

Dr.med. Vet. Bergljot Børresen sier at noen overlever mens andre dør etter å ha vært dratt om bord. Eksakte tall er det uenighet om.

Regiondirektør i NHO Reiseliv Midt-Norge, Bjørn Bjerke, ønsker dialog om turistfiske med fiskeriminister Helga Pedersen.

(Dagens Næringsliv, 29.august)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.