Gå til innhold
Fiskersiden

Drømmer man om den over 20kg. ?


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Har store kvaler og ville drømmer for tiden jeg og...

Vet ikke helt om jeg skal reise til Gaula i juni eller ikke :) Er blitt tilbudt både selskap og "guiding" på et overbefolket vald.... Har hørt mange ville historier og dårlige opplevelser om akkurat dette, men det er ikke mange plasser man har så god mulighet til å komme på talefot med de store som i nedre Gaula i juni når man fisker sammen med lokalkjente :lol:

Nå tror jeg jammen jeg overbeviste meg selv gitt :lol:

Lykke til med drømmer og lidelser frem mot 1.6.2007 alle sammen!

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:blush: i natt gikk den på, i øvre del av rena. å som jeg kjørte stor laks, B)

så ringer klokka, f¤%#%, ;) og kona spør var du i elva igjen nå :blink:

drømmer altså :D

Det e høl i gjerdet på Rotvoll, kæm kan det vær ? B)

Bare ikke gjør som meg, for mange år siden.

Jeg drømte at selveste "Uhyret fra Tasmania" (han i Daffy) kom inn på stua og skulle ta gullfiskene mine.

Og jeg klemte til hånda hans (idrømme) alt jeg klarte for å berge gullfiskene.

Og våkner til et kaldvrææææl.

Klemte på bukskinnet til kjerringa :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett en laks over 20 (22,78) og den ble tatt i Østersjøen. Tror sjansen statistisk pr laks er langt større i Sverige gitt. Synd, men sant, og muligens også en fallitterklæring da dette bildet var fullstendig snudd på hodet for noen tiår siden før drivgarnsfisket og noe senere oppdrettsnæringen sørget for at norske laksebestander med få unntak er en skygge av hva det engang var. Ta en titt på laksefisket i Hordaland, Sogn og Fjordane og ikke minst Møre og Romsdal på 70-tallet kontra i dag! En tidligere stabil leverandør av storlaks som Vosso er i dag død! Denne elva som tidligere var kjent som elva som leverte kanskje verdens høyeste snittstørrelse på laks er pr i dag nærmest livløs. Er det verdt å ofre på fremskrittets alter? Jeg sier NEI! Årøyelva i Sogn kan man si det samme om. Man kan også si det samme om Rauma, Eira, Driva og en haug andre elver. Disse har gjennom alle tider levert laks i drømmestørrelse, men i dag er de i beste tilfelle halvdårlige elver som leverer kanskje en og annen storlaks. Skal vi bare stå stille og se på dette? I Vosso har de allerede gitt opp! Det har blitt ropt SOS i årtier, men for døve ører. Hvor mange storlakselver skal dø før det blir gjort noe? Når blir den siste 20-kiloslaksen i Norge fanget? Om det ikke er et tegn på at noe er enormt galt når en elv som tidligere (og gjennom alle tider) stabilt har levert laks på over 20 kilo plutselig blir død og tom må man jo spørre seg hva som egentlig skal til for at noen skal reagere? "Redd Vossolaksen" var vel en aksjon som begynte for over 20 år siden. Laksen har siden dødd ut, og verden er dermed en attraksjon fattigere. Kanskje nytt for de yngre, men en sørgelig virkelighet for oss over 30 som har opplevd dette i vår levetid...

Og ja; jeg er forbanna!!!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har sett en laks over 20 (22,78) og den ble tatt i Østersjøen. Tror sjansen statistisk pr laks er langt større i Sverige gitt. Synd, men sant, og muligens også en fallitterklæring da dette bildet var fullstendig snudd på hodet for noen tiår siden før drivgarnsfisket og noe senere oppdrettsnæringen sørget for at norske laksebestander med få unntak er en skygge av hva det engang var. Ta en titt på laksefisket i Hordaland, Sogn og Fjordane og ikke minst Møre og Romsdal på 70-tallet kontra i dag! En tidligere stabil leverandør av storlaks som Vosso er i dag død! Denne elva som tidligere var kjent som elva som leverte kanskje verdens høyeste snittstørrelse på laks er pr i dag nærmest livløs. Er det verdt å ofre på fremskrittets alter? Jeg sier NEI! Årøyelva i Sogn kan man si det samme om. Man kan også si det samme om Rauma, Eira, Driva og en haug andre elver. Disse har gjennom alle tider levert laks i drømmestørrelse, men i dag er de i beste tilfelle halvdårlige elver som leverer kanskje en og annen storlaks. Skal vi bare stå stille og se på dette? I Vosso har de allerede gitt opp! Det har blitt ropt SOS i årtier, men for døve ører. Hvor mange storlakselver skal dø før det blir gjort noe? Når blir den siste 20-kiloslaksen i Norge fanget? Om det ikke er et tegn på at noe er enormt galt når en elv som tidligere (og gjennom alle tider) stabilt har levert laks på over 20 kilo plutselig blir død og tom må man jo spørre seg hva som egentlig skal til for at noen skal reagere? "Redd Vossolaksen" var vel en aksjon som begynte for over 20 år siden. Laksen har siden dødd ut, og verden er dermed en attraksjon fattigere. Kanskje nytt for de yngre, men en sørgelig virkelighet for oss over 30 som har opplevd dette i vår levetid...

Og ja; jeg er forbanna!!!

Dette var bra skrevet,og jeg er hjerteskjærende enig.Det virker ikke som som de som er i posisjon til å gjøre noe ikke skjønner poenget.Tenk den flotte opplevelsen med villaks som boltrer seg i elvene vi er ferd med å miste.Money talks,***** the rest :lol: Dritforbanna jeg og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var bra skrevet,og jeg er hjerteskjærende enig.Det virker ikke som som de som er i posisjon til å gjøre noe ikke skjønner poenget.Tenk den flotte opplevelsen med villaks som boltrer seg i elvene vi er ferd med å miste.Money talks,***** the rest :lol: Dritforbanna jeg og :lol:

Enig.

Og hva er felles for de elvene hvor laksestammen nærmest er utryddet? Jo de ligger innerst i langefjorder hvor smolten har lang vei før den er ute i lakselus og gyrofritt farvann. Gyroen sprer seg i mellom elvene i disse fjordene fordi saltinnholdet er lavt.

Vosso må jo ha vært en drøm på søttitallet. Leste i mine yngre dager en bok fra Vosso var det en Haraldsen som skrev den? Var i allefall bilder av svære lakser som ga næring til laksedrømmer i en ung sportsfiksjel. Men akk nå ser det ut til å være forbi :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En drøm jeg hadde for noen år tilbake, gjentok seg flere ganger:

Jeg fisket i elva "mi" og fikk på en storing, den var voldsomt sterk og hadde mange heftige utras og hopp. Og jeg fikk alltid laksen på land, men det som var det traumatiske var at den ble mindre og mindre etterhvert som jeg kjørte den. Og da jeg fikk den på land var den ca 1/2 kilo.....

morro....jeg har hatt akkurat type drømmer, der fisken, enten laks eller gjedde, krymper jo nærmere land den kommer.. De er kjempedigre uti vannet, men bittesmå når de kommer inn. Meget frustrerende drøm. Husker også spesielt en drøm der jeg står på en høyde og ser ned på et fjellvann med polaroidbriller. Jeg spotter digre ørreter over 10 kilo, og stormer ned til vannet for å kaste. Det biter tvert, men til min store fortvilelse så er det bare torsk! På høyfjellet!!!

Makan.....

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er flere som trenger å tvangflyttes til ei øy for noen år.

Der det ikke finnes en eneste fisk.

Og de verste mardrømmene begynner nå, når vårsola varmer igjen og løvet spretter.

Når man virkelig kan kjenne duften av en vårfrisk elv !

Fiskere er noen snodige dyr :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel torsk på høyfjellet er vel å dra det litt langt,foreløpig.Jeg har tatt min livs laks akkurat her ,og håper at jeg kan gjøre det i framtiden og :P Flere fine klipp fra Porsangerområdet finner dere her

Det hadde vært ufattelig trist om disse opplevelsene hadde blitt borte for neste generasjon :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel torsk på høyfjellet er vel å dra det litt langt,foreløpig.Jeg har tatt min livs laks akkurat her ,og håper at jeg kan gjøre det i framtiden og :D Flere fine klipp fra Porsangerområdet finner dere her

Det hadde vært ufattelig trist om disse opplevelsene hadde blitt borte for neste generasjon :unsure:

Kjempefin natur dere har og fine fangster.

Ser på det ene bildet (IMGP2249) nederst under 2006 at dere har fanget en Gaula-laks,

som har forvillet seg nordover

:P

Den er iallefall prikk lik en typisk Gaula-laks, slik de var i gamle da`r !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin natur dere har og fine fangster.

Ser på det ene bildet (IMGP2249) nederst under 2006 at dere har fanget en Gaula-laks,

som har forvillet seg nordover

:unsure:

Den er iallefall prikk lik en typisk Gaula-laks, slik de var i gamle da`r !

Nå er det ikke meg på filmen,og ikke bor jeg der oppe heller.(glemte kanskje å presisere det).Men jeg har vært der mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Til sølvreven Har fisket sammen med deg i noen år Spesielt på nabovallet nedenfor hvor du holder hus

i hytta di .

Når det gjelder størelsen på laksen er det utrolig vanskelig å få superlaksen opp og inn på land.Tror at ryggen på fiskestangen er et must når det gjelder krøkingen av laksen Spesielt GIGAEN.Hva er kriteriene for de forskjellige størrelsene etter SMOLT --KATTFISKLASSEN--SILVER OSV. imøtekommmer svaaaaaaar. :blush::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sølvreven Har fisket sammen med deg i noen år Spesielt på nabovallet nedenfor hvor du holder hus

i hytta di .

Når det gjelder størelsen på laksen er det utrolig vanskelig å få superlaksen opp og inn på land.Tror at ryggen på fiskestangen er et must når det gjelder krøkingen av laksen Spesielt GIGAEN.Hva er kriteriene for de forskjellige størrelsene etter SMOLT --KATTFISKLASSEN--SILVER OSV. imøtekommmer svaaaaaaar. ;):blush:

Nå ble jeg mere nysgjerrig på hvem du er, enn klassene på den dumme laksen :lol:

PS ! Jeg har hytta mi på valdet der jeg fisker, er det Hokseggen du tenker på ?

Ah, nå tror jeg at jeg vet hvem du er, tipper du kjører en Toyota, med slitte tetningslister bak dørene :)

Og du fisker nå ovenfor bermen på toppen av Borten !

Edit: Du referer til vår ærede klubb Megalaks-klubben. Det er en uformell klubb som der nå finnes meget god info på fiskersidens forside :-) Er du kvalifisert, bare si fra, he-he.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg overdriver men mener det er tatt 20-25 laks mellom 20-27kg i Alta i år..har selv ikke fått over 20kg siden 2000 men mine 2 største i år var 18,2 og 17kg.. Har guidet for Finnmark Naturopplevelser i Alta i år og vært med på 1 laks på 21kg.

;)

fy det er store fisker det ,du har ikke bilder å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.